Senaste nytt

Milano/Linate stänger i tre månader från juli 2019

SK989

Medlem
Enligt uppgifter i media (Milan Linate airport to close for renovations over summer 2019 – Business Traveller ska Linate stänga för renovering under perioden 27 juli - 27 oktober 2019. All trafik ska istället hanteras av Milano/Malpensa under den perioden, är det tänkt.

Jag undrar hur väl italienska luftfartsmyndigheter informerat flygbolagen om detta. Om man tittar på t.ex. SAS så går det idag alldeles utmärkt att köpa biljetter mellan Arlanda och Linate för resa i augusti 2019.
 

mha321

Medlem
De räknas antagligen som Co terminals? Så länge det finns plats för flygen så borde de därmed kunna flytta dem däremellan utan att det i praktiken ens kommer räknas som ombokning?
 

SK989

Medlem
Det är nog möjligt att man kan ändra ankomstflygplats inom samma stad utan att det räknas som ombokning (dvs. från Linate till Malpensa i det här fallet) men jag kan inte tänka mig att Malpensa bara rakt av kan svälja all trafik från Linate, dessutom på exakt samma tider som flygen skulle landa/starta på Linate.
 

fcx

Medlem
Gissningsvis så är datumen inte skrivna i sten än, så man säljer biljetter och tar ombokningssmällen sen. Skulle anta att ingenting kommer att hända i år.

Historiskt så är juli och september de två månaderna på året med mest trafik på Linate, att planera in en ombyggnad just då låter väldigt Italienskt. Trafiken på Linate motsvarar ganska exakt hälften av trafiken på Malpensa, så det lär bli trångt...
 

Palazzi

Medlem
Tydligen har man haft ett möte, 25:e September, och bedömt att Malpensa Terminal 2 (som bara Easyjet använder idag) kan svälja all trafik från Linate under perioden.

Med tanke på att Malpensa bara är drygt dubbel så stort (i trafiktal) jämfört med Linate verkar detta oerhört konstigt.
Jag har också varit på Terminal 2 ett antal gånger, och ibland är det redan nu trångt att sitta/äta.. (iofs är Paris Orly jämnt knökfull).

Jag bokar nog Bergamo Orio Al Serio under given period. Malpensa är inte något vidare från början heller..
 

Jönsson

Medlem
Tydligen har man haft ett möte, 25:e September, och bedömt att Malpensa Terminal 2 (som bara Easyjet använder idag) kan svälja all trafik från Linate under perioden.

Med tanke på att Malpensa bara är drygt dubbel så stort (i trafiktal) jämfört med Linate verkar detta oerhört konstigt.
Jag har också varit på Terminal 2 ett antal gånger, och ibland är det redan nu trångt att sitta/äta.. (iofs är Paris Orly jämnt knökfull).

Jag bokar nog Bergamo Orio Al Serio under given period. Malpensa är inte något vidare från början heller..
Det tar i princip lika lång tid att ta sig till Milano från BGY som från MXP. Du har dock inte så många flygbolag att välja på från Bergamo. Ryan dominerar fullständigt och annars är det Wizz eller Flybmi som gäller. De senare har i och för sig har codeshare med Lufthansa och flyger från München.
 

Palazzi

Medlem
Det tar i princip lika lång tid att ta sig till Milano från BGY som från MXP. Du har dock inte så många flygbolag att välja på från Bergamo. Ryan dominerar fullständigt och annars är det Wizz eller Flybmi som gäller. De senare har i och för sig har codeshare med Lufthansa och flyger från München.

Anledningen var ju att jag tror att det blir förseningar till/från Malpensa. Annars försöker jag flyga till Linate då Orio o Malpensa, som du påpekar, är långväga från stan.

I mitt fall är dock slutdestinationen Bergamo vis 9/10 resor.
 

KalleSus

Medlem
Igår var sista trafikdag på Linate.
För SAS del har flightnumren SK689/690 från och med idag ersatts av SK2689/2690.
Annars i stort sett samma tidtabell; resan ARN - MXP är dock planerad att ta 5 minuter längre än den tidigare till LIN.
 
Toppen