Milano blir kontinental tåghubb

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Palazzi, 2 Juni 2016.

1. Italienska, före detta statliga, tågoperatören Trenitalia har gått ut med sina planer om en internationell expansion. De kommer knyta alla linjer från den nordliga basen i Milano, som ligger strategiskt rätt.

Idag knyts Milano Centralstation till Paris genom snabbtåget TGV (franskt), till Innsbruck och Wien genom en ökad snabbtågssatsning från Österrikarna, och sedan nylig ombyggnad ALLA större städer i Italien (på fastlandet).
    Nyligen gjorde Italien och Frankrike gemensam sak och startade snabbtåget Thello mellan Milano och Marseille.

Nu annonserar Trenitalia sin längsta snabbtågslinje hittils, nämligen till Frankfurt. Det sker efter att Gothardtunneln öppnat, och linjen startar sent 2017. Målet är 6h tågfärd.
    De lovar många fler internationella linjer, främst till Tyskland, Holland, och Paris.
    De talas också om en ny direktlinje till Ljublijana inom kort.

Milano kommer alltså knyta ihop städer som t.e.x. Frankfurt, med hela Italien (och omnejd) genom endast ett tågbyte. Detta har varit ett krav sedan allt fler nattåg lagts ner, och lågprisflygen totalt kommit att dominera. Bussatsningen Flixbus har också stört tågexpansioner, trots restider på uppåt 17h ibland (men väl så billigt)

Ferrovie.it - Dal 2017 il collegamento diurno Milano - Francoforte

ACervin, silwer, 011430121 och 7 andra gillar detta.
  2. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska bli spännande att se hur prisbilden blir för Frankfurt-Milano.

3. Jag gissar på 39-49€ i grundpris. Milano - Zürich (eller Basel) börjar på 19-29€ o denna sträcka är väl dubbelt så lång.

Parislinjen (som dock Tgv kör) börjar på 35€, men på den gamla linjen betalar operatörerna inte lika många avgifter.
    Tas ut lite pålägg för passager genom Gothard mfl.

Tycker 400 - 500kr skulle vara rimligt. Lägre än flyget inkl anslutningar.
    Bussarna tar 250-300kr mellan Milano o Frankfurt :)

RickardG gillar detta.
  4. Detta låter nice! Jag älskar att åka tåg genom tunnlar i alperna, och lyssna på Pavarotti samtidigt, mäktigt :)

ARNBER gillar detta.
  5. JWD

JWD Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här gillar jag verkligen skarpt! Och ser fram emot att få följa utvecklingen.

6. Blir nog riktigt bra! Men bor man i Svedala är nog restiderna väl långa ändå ;)

Tyvärr är mitt Bergamo rätt så frånkopplat allt vad snabbtåg heter.
    6h direkttåg till Pisa är inget vidare
    Ingen som vill lämna kommunen iofs ;)

7. OnlyAFool

OnlyAFool Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man inte vill flyga och hoppa på ett sådant här tid. Vilken flygplats ligger närmast en påkopplad tågstation? Exempelvis flyg Arlanda - Wien och sedan snabbtåg till södra Italien.

8. Egentligen direkt till Milano Linate skulle jag tro. Det är ju bara 20min buss till tågstationen.

Zürich erbjuder ju Eurocity direkt inne i flygplatsen, men tyvärr bara på norrgående linjer (t.e.x. München).

OnlyAFool gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!