Senaste nytt

Milaege run: Söker SAS-PLUS inom Europa

gjohansson

Medlem
Ok, låter bra, har du egna erfarenheter av vad som kan strula? Exempelvis annat plan på hemresan i annan del av flygplatsen eller dylikt?


Edit: Tack @Taggen för input :)
Aldrig gjort någon MR och lär aldrig göra någon men kan nog fantisera ihop ett antal scenarion :)
Jag hade bara köpt poängen om det inte handlar om mer än så
 

Agö

Medlem
Ok, låter bra, har du egna erfarenheter av vad som kan strula? Exempelvis annat plan på hemresan i annan del av flygplatsen eller dylikt?
Det är ju väldigt flygplatsspecifikt men saker som kan strula är:
  1. Bussgate där boarding inleds tidigt (t.ex. på grund av få passagerare) och det tar tid att från planet med bussen kombinerat med en längre väg från bussankomsten till boardinggaten. Jag har sett exempel på att en buss med pax står redo vid flygplanet när det ankommit till en outstation vid försening.
  2. Olika former av separering av ankommande och avgående passagerare leder i regel till en längre och potentiellt stressig promenad.
  3. Extra säkerhetskontroll/passkontroll. Gäller t.ex. London Heathrow.
  4. Problem med boardingkort. Varning för flygplatser som inte accepterar egna utskriva boardingkort/mobila boardingkort eller där det inte går att checka in online.
  5. Välj alltid alltid samma flygplan som du ankommer med. Så t.ex. är det en mkt dålig idé att flyga t.ex. CPH-TXL för att därefter ta TXL-ARN hem. Då tappar du totalt kontrollen över händelserna.
  6. Bäst är att välja flygplatser där det i princip aldrig är tal om buss och där du kommer upp direkt vid gate. Ett exempel på en sådan flygplats är Bryssel och Paris CDG.
Här har jag skrivit några korta guider.

Mileage Runs till Hannover och Stuttgart - erfarenheter? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Mileage Run med SAS till Chania - varning! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

palmen

Moderator
Tänkte själv köra GOT-TXL i november för 2000kr t/r (ner upp med samma kväll) 1500 baspoäng / leg + 25% extra med EBG.

En fråga då detta är min första MileageRun, det är inga problem att boka som två separata bokningar för att unkomma varningen om för kort tid emellan va? Kommer självfallet vara incheckad och klar för hemfärden men det finns inga krav på att man måste passerat säkerhetskontroll etc? Säkert en dum fråga för er som gjort detta förr :)
Är tämligen säker på att du behöver göra säkerhetskontroll på Tegel. Om inte mitt minne sviker mig helt så är ankommande och avgående separerade. Det är dock bara 20 meter från ankomst tills du är ute och har då max 50 meter att gå till säkerhetskontroll. Är en säkerhetskontroll per gate. Då det bara finns 2 säkerhetskontroller in till gate området för 2 gater så tar detta tid men de lär inte åka innan du är igenom och i värsta fall får du tränga dig.
 

palmen

Moderator
Välj alltid alltid samma flygplan som du ankommer med. Så t.ex. är det en mkt dålig idé att flyga t.ex. CPH-TXL för att därefter ta TXL-ARN hem. Då tappar du totalt kontrollen över händelserna
Ibland händer det dock att inkommande plan inte går tillbaka till samma flygplats det kom från. Hände mig på Hamburg för någon vecka sedan då stockholmsplanet inkom från Las Palmas och det plan som kom från Stockholm gick till någon annan flygplats än Arlanda.
 

Sweden

Medlem
Tänkte själv köra GOT-TXL i november för 2000kr t/r (ner upp med samma kväll) 1500 baspoäng / leg + 25% extra med EBG.

En fråga då detta är min första MileageRun, det är inga problem att boka som två separata bokningar för att unkomma varningen om för kort tid emellan va? Kommer självfallet vara incheckad och klar för hemfärden men det finns inga krav på att man måste passerat säkerhetskontroll etc? Säkert en dum fråga för er som gjort detta förr :)
40 min är tajt. Du får med all sannolikhet bussgate. Du får ta trappa upp till gaterna, är en bit att gå (5-10 min) till rätt terminal. Ny säkerhetskontroll. Du kommer säkert att hinna om du inte såsar fram.
 
Last edited:

palmen

Moderator
40 min är tajt. Du får med all sannolikhet bussgate. Du får ta trappa upp till gaterna, är en bit att gå (5-10 min) till rätt terminal. Ny säkerhetskontroll. Du kommer säkert att hinna om du inte såsar fram.
Jag har varit på tegel 2 ggr senaste månaderna och båda gångerna har alla sas plan parkerat vid gate och inte bussgate.
Detta ändrades som sagt efter att Air Berlin upphörde och fler bolag får plats vid terminalen.

SAS har dessa gånger stått vid gate 6-8 någon stans.
 
Toppen