Senaste nytt

Milaege run: Söker SAS-PLUS inom Europa

spritfet

Medlem
Behöver hjälp att hitta en "billig" SAS-plus biljett då jag saknar 3431 Eurobonus för att nå diamond. Har bara dessa 3 datum att åka på, någon som har några förslag/idéer?

Edit: Kan såklart även tänka mig att flyga andra bolag om det får mig över gränsen för en vettig slant!
  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? Valfritt, men kortare desto bättre
  3. När vill/behöver du resa ut? 22, 25 el 26 okt
  4. När vill/behöver du komma hem? samma dag
  5. Hur länge vill du vara borta? över dagen
  6. Hur många personer som skall resa? 1
  7. I vilken kabinklass? Spelar ingen roll, men lär behövas SAS plus eller *A C
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS eller *A
  9. Vad är din budget? (per person) Billigast möjliga
  10. Vad är det viktigaste för dig? Spelar ingen roll
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 
Last edited:

squeezen

Medlem
403A9E62-7C41-4B1A-AE3F-9A8769EBAFD7.png
Behöver hjälp att hitta en "billig" SAS-plus biljett då jag saknar 3431 Eurobonus för att nå diamond. Har bara dessa 3 datum att åka på, någon som har några förslag/idéer?

Edit: Kan såklart även tänka mig att flyga andra bolag om det får mig över gränsen för en vettig slant!
  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? Valfritt, men kortare desto bättre
  3. När vill/behöver du resa ut? 22, 25 el 26 okt
  4. När vill/behöver du komma hem? samma dag
  5. Hur länge vill du vara borta? över dagen
  6. Hur många personer som skall resa? 1
  7. I vilken kabinklass? Spelar ingen roll, men lär behövas SAS plus eller *A C
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS eller *A
  9. Vad är din budget? (per person) Billigast möjliga
  10. Vad är det viktigaste för dig? Spelar ingen roll
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Vet ej om billigast men denna i Z med luftwaffe borde ge 1250 per ben
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS
 

Berglund

Medlem
Behöver hjälp att hitta en "billig" SAS-plus biljett då jag saknar 3431 Eurobonus för att nå diamond
Den absoluta maxgränsen för en biljett borde ju vara just 3431 kronor eftersom du kan köpa baspoäng av SAS för just priset en krona per baspoäng. Nu är jag en mycket stor motståndare till att köpa poäng direkt av flygbolagen men när det är så här lite tid kvar får man i vart fall noga tänka över saken!

Med så hårt styrd kalender och bara en knapp vecka till de datum du kan flyga på lär det inte finns särskilt gott om billiga biljetter kvar. Som jag ser det finns det fyra varianter:

1. Köp baspoängen av SAS rakt av för pengar, minst krångel och löst på fem minuter.

2. Omvandla 34 310 SAS Eurobonus Extrapoäng till 3431 SAS Eurobonus Baspoäng, en "netto kostnad" på ca 31 000 extrapoäng. Också tämligen smidig lösning.

3. Boka någon billig biljett, exempelvis Stockholm-Malmö i SAS Go och buda på uppgradering för 5000 poäng per sträcka. Här tillkommer då transport till och från Arlanda. ARN-MMX kan man få billigt för 1000 kr per tur och retur och lyckas du med Plusgrade så ger varje flygning 937 baspoäng givet att du är Guld/Diamond idag. Problemet är ju att du skulle behöva minst tre flygningar i Plus samt kanske köpa de sista ~6-700 baspoängen för pengar. Då blir det ganska omständligt och knappast särskilt mycket billigare än att bara köpa baspoängen rätt av.

4. Hitta någon biljett med Lufthansa med byte och därefter direkt hemresa. Det här blir svårt att få ihop med så kort varsel, så få datum att välja på och samtidigt hålla sig under budgeten 3431 kronor.

Om man dessutom lägger in variabeln att vara rädd om sin tid och värderar sin fritid till något vettigt, så ser jag inte något bättre alternativ än att bara svälja förtreten och köpa baspoängen rakt av, om man nu tycker det är viktigt att behålla Diamond. Att söka ett Amex Elitekort, som är gratis de första tre månaderna och som ger 20 000 statuspoäng är ju en lösning men det finns absolut inga garantier för att de 20 000 statuspoängen hinner komma på rätt sida av ditt intjäningsår! Kortet kostar visserligen 4000 kronor per år men skall man ändå "bränna iväg" 3431 kronor så får du ju för "bara" 569 kronor extra, ett kreditkort med lite högre poängintjäning under ett helt år. Skulle de statuspoängen inte komma, då får man ju återigen öppna plånboken och köpa baspoängen direkt av SAS.
 
Last edited:

ESGP

Medlem
Tänkte själv köra GOT-TXL i november för 2000kr t/r (ner upp med samma kväll) 1500 baspoäng / leg + 25% extra med EBG.

En fråga då detta är min första MileageRun, det är inga problem att boka som två separata bokningar för att unkomma varningen om för kort tid emellan va? Kommer självfallet vara incheckad och klar för hemfärden men det finns inga krav på att man måste passerat säkerhetskontroll etc? Säkert en dum fråga för er som gjort detta förr :)
 

gjohansson

Medlem
Tänkte själv köra GOT-TXL i november för 2000kr t/r (ner upp med samma kväll) 1500 baspoäng / leg + 25% extra med EBG.

En fråga då detta är min första MileageRun, det är inga problem att boka som två separata bokningar för att unkomma varningen om för kort tid emellan va? Kommer självfallet vara incheckad och klar för hemfärden men det finns inga krav på att man måste passerat säkerhetskontroll etc? Säkert en dum fråga för er som gjort detta förr :)
Nope. Men det är ju på egen risk om nåt skulle strula.
 

Taggen

Medlem
Nej, ingen säkerhetskontroll. Enda problemet med MR och separata biljetter är om du får bussgate. Då kan det bli tight med 40 min. Hände mig i Hamburg och det blev en löptur. Jag har också sprungit genom Dublins flygplats vilket var jobbigt.
 
Toppen