Agö
Medlem
Självklart är det infrastrukturen och marknadspotentialen som är avgörande (det senare förklarar dock inte hur AMS och CPH kan satsa). Och det är ju det första område som verkligen behöver prioriteras på Arlanda.Jag får säga tja igen och att flygbolagen knappast väljer Arlanda pga en butik eller restaurang hit eller dit utan pga att flygplatsen fungerar, ground handling, landningsavgifter, slots, transfermöjligheter, optimering av tidtabeller etc. Jag har för övrigt mött affärsutvecklarna som jobbar med detta och de sitter definitivt inte och väntar.
Vi får hoppas att SAS väljer att göra en seriös longhaulsatsning på Arlanda, det är något sådant som behövs. Norden är en för liten marknad.
Men satsning på infrastruktur går hand i hand med att göra flygplatsen attraktiv för resenärerna och jag kan inte se varför det ena skulle utesluta det andra. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om något känns riktigt genomtänkt på Arlanda.
Det är ju inte särskilt märkligt att Emirates väljer att satsa på Kastrup som tydligt deklarerat att man vill ha A380-trafik och bygger för det. Så affärsutvecklarna på Swedavia har nog en del att jobba med, även om de tydligen inte sitter sysslolösa.