Senaste nytt

Michael Storåkers sågar Arlanda på di.se

Agö

Medlem
Jag får säga tja igen och att flygbolagen knappast väljer Arlanda pga en butik eller restaurang hit eller dit utan pga att flygplatsen fungerar, ground handling, landningsavgifter, slots, transfermöjligheter, optimering av tidtabeller etc. Jag har för övrigt mött affärsutvecklarna som jobbar med detta och de sitter definitivt inte och väntar.

Vi får hoppas att SAS väljer att göra en seriös longhaulsatsning på Arlanda, det är något sådant som behövs. Norden är en för liten marknad.
Självklart är det infrastrukturen och marknadspotentialen som är avgörande (det senare förklarar dock inte hur AMS och CPH kan satsa). Och det är ju det första område som verkligen behöver prioriteras på Arlanda.

Men satsning på infrastruktur går hand i hand med att göra flygplatsen attraktiv för resenärerna och jag kan inte se varför det ena skulle utesluta det andra. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om något känns riktigt genomtänkt på Arlanda.

Det är ju inte särskilt märkligt att Emirates väljer att satsa på Kastrup som tydligt deklarerat att man vill ha A380-trafik och bygger för det. Så affärsutvecklarna på Swedavia har nog en del att jobba med, även om de tydligen inte sitter sysslolösa.
 

Agö

Medlem
Och vi på detta forum varken shoppar eller äter vad jag läser utan går för det allra mesta direkt till loungen.

I Arlandas fall beror det ju på att det saknas vettig shopping och intressanta restauranger. Skulle gärna, i mån av tid, äta en god middag framför den "mat" som serveras i loungen.

Min shopping på ARN brukar, sorgligt nog, vara begränsad till snus, en och annan pocketbok och kanske parfym någon gång om året...
 

Jacob

Medlem
Det är ju inte särskilt märkligt att Emirates väljer att satsa på Kastrup som tydligt deklarerat att man vill ha A380-trafik och bygger för det. Så affärsutvecklarna på Swedavia har nog en del att jobba med, även om de tydligen inte sitter sysslolösa.
Arlanda har samma problem som Helsingfors Vantaa och Finnair, den inhemska marknaden är för liten. Öppnar Finnair tre nya långlinjer måste de utöka med lika många Europaavgångar för att det ska gå ihop. Arlanda har inte blivit någon naturlig hub för annat än för Finland/Baltikum/inrikes Sverige.

Kastrup är mer etablerad som transferflygplats, likaså Schiphol som har 40 procent transferpassagerare. Jag hoppas att nya Hong Kong-linjen kan bli starten på något nytt. Allt hänger ju ihop.
 

Voyageur

Medlem
Tycker hela artikeln suger, tydligen skriven av en ovan resenär i vida världen. Det finns inte många säkerhetskontroller i världen där du bjuds på ett leende eller på en attityd där du är i centrum och kan bete dig hur du vill. Finns en anledning till säkerhetskontroller, att hålla knäppgökarna borta och de verkar ju ändå bara förökas.

Som frekvent resenär använder de flesta loungen och skippar det sunkiga utbudet betald mat mot gratis sådan. Visst håller jag med om att utbudet är dåligt och prisnivån löjlig gentemot produkterna men vilken räkmacka kostar 400kr som nämns? Mig veterligen finns andra mackor med betydligt billigare råvaror och priser.

Ganska skönt att skribenten också vill se Mathias Dahlgrens koncept på Arlanda....så vi kan slå på stort som han skriver.....nu när maten redan är så billig på Arlanda. Blir en ganska tvetydig åsikt imho.

Tycker incheckningen fungerar fin fint, du väljer själv hur du vill checka in, personal eller automat. Att lämna en väska vid baggage drop har aldrig tagit mer än 5min.

Nej BC:re, jag tycker vi bjuder denna arma stackare på en resa i Eco till delhi så han får uppleva en riktig flygplats från sina värsta sidor så kanske ilandsproblemen tynar lite i efterdyningarna av det :)
 

Agö

Medlem
Tycker hela artikeln suger, tydligen skriven av en ovan resenär i vida världen. Det finns inte många säkerhetskontroller i världen där du bjuds på ett leende eller på en attityd där du är i centrum och kan bete dig hur du vill. Finns en anledning till säkerhetskontroller, att hålla knäppgökarna borta och de verkar ju ändå bara förökas.

Som frekvent resenär använder de flesta loungen och skippar det sunkiga utbudet betald mat mot gratis sådan. Visst håller jag med om att utbudet är dåligt och prisnivån löjlig gentemot produkterna men vilken räkmacka kostar 400kr som nämns? Mig veterligen finns andra mackor med betydligt billigare råvaror och priser.

Ganska skönt att skribenten också vill se Mathias Dahlgrens koncept på Arlanda....så vi kan slå på stort som han skriver.....nu när maten redan är så billig på Arlanda. Blir en ganska tvetydig åsikt imho.

Tycker incheckningen fungerar fin fint, du väljer själv hur du vill checka in, personal eller automat. Att lämna en väska vid baggage drop har aldrig tagit mer än 5min.

Nej BC:re, jag tycker vi bjuder denna arma stackare på en resa i Eco till delhi så han får uppleva en riktig flygplats från sina värsta sidor så kanske ilandsproblemen tynar lite i efterdyningarna av det :)
Haha, ganska säker på att den gode Storåkers har rest en hel del i sitt liv, hans CV talar för det. Så någon ovan resenär tror jag inte att vi har att göra med.

Och det är väl ingen som kräver en avsmakningsmeny på flygplatsen? Däremot vore det inte fel med god mat. Tycker jag som inte är någon större fan av kalla kycklingspett, tveksamma köttbullar och laksefrikadeller...
 

Jacob

Medlem
Ja, men det är ju ett konstaterande och inget svar på frågan varför det är så. Satsar man inte, vinner man inte.
Men det måste som sagt fungera på båda ändar, longhaul och shorthaul. Det finns nog en gräns hur mycket mer man kan få svenskarna att resa och då är transfertrafiken allt. Och att knyta ihop olika flygbolag via Arlanda är nog en stor utmaning, och det naturliga valet SAS är förstås fullt av skandinavisk politik. Det är säkert inget enkelt jobb de har.

I Arlandas fall beror det ju på att det saknas vettig shopping och intressanta restauranger. Skulle gärna, i mån av tid, äta en god middag framför den "mat" som serveras i loungen.
Vilka butiker och restauranger är det du skulle vilja ha i så fall? Jag träffar folk från Swedavia emellanåt och brukar lämna vidare feedback när tillfälle ges.
 

Agö

Medlem
Men det måste som sagt fungera på båda ändar, longhaul och shorthaul. Det finns nog en gräns hur mycket mer man kan få svenskarna att resa och då är transfertrafiken allt. Och att knyta ihop olika flygbolag via Arlanda är nog en stor utmaning, och det naturliga valet SAS är förstås fullt av skandinavisk politik. Det är säkert inget enkelt jobb de har.


Vilka butiker och restauranger är det du skulle vilja ha i så fall? Jag träffar folk från Swedavia emellanåt och brukar lämna vidare feedback när tillfälle ges.
Ja, men det måste ju trots allt vara upp till Swedavia att visa upp ett juste affärsupplägg och underlätta etablering. Kastrup är ju t ex inte känt för att vara en billig lösning för flygbolagen, snarare tvärtom. Däremot har man ju fördelen av att transfer är förhållandevis smidigt och som sagt, visioner är det inget fel på. Arlanda har ju förstås också drabbats av osäkerheten kring miljötillstånden och därtill hela Brommagrejen (jag är för konsolidering och nedläggning av Bromma, mkt för att jag tror att Arlanda gynnas av detta på sikt). Men det är ju väldigt svenskt, allting ska utredas, dras i långbänk osv. medan grannarna kör på i rasande takt.

Ang butiker så tror jag, och som också nämnts tidigare i tråden och av Storåkers, på en individuell lösning där företag hyr in sig istället för, som primärt varit fallet på ARN, större butiker som säljer en uppsjö märken. Väl medveten om Arlandas infrastruktur men det är ju återigen bara ett konstaterande, det finns lösningar på allt. T ex är det en fröjd att på Kastrup se Georg Jensens flaggskeppsbutik, en liten LEGO-butik, Illums Bolighus och Peter Beiers chokladbutik. Därtill är ju utbudet av mode helt överlägset på Kastrup med flera svenska märken och kedjor med egna butiker. Att Tiger har en hel butik på Kastrup men några kvadratmeter på Arlanda känns märkligt.
 

Palazzi

Medlem
Utan att veta säkert misstänker jag att hyrorna vid Times Square är ganska mycket högre än på ARN. Vad gäller IKEA gissar jag att formatet är ett större hinder än hyresnivån. IKEA-varuhus tenderar ju vara en aning större än gängse pressbyråkiosk.

Jag tror ändå du förstår att det var ett raljerande o inte en direkt jämförelse? Det är redan kända företag, som inte behöver ARN som dragplåster i varken försäljning o/eller reklamsyfte.
Time Square befinner man sig på för att spänna musklerna inför konkurrenterna....det gör man inte på ARN. Där måste man ha direkt ekonomiska motiv för den enskilda butiken....

Om ni ögnat artikeln hade ni också sett att det är artikelförfattaren som föreslagit en konceptbutik för IKEA (o restaurang tydligen) o inte jag. Jag har insikt i åtminstone en hyresförhandling med en IKEA concept store (som lade ner efter fyra månader).

Det som jag tycker är tråkigt med denna diskussion är att alla per automatik diskvalificerar varenda analytiker både på företagen som ni menar skulle finnas på flygplatsen, o hos Swedavia. Då åtminstone förstnämnda är ekonomiskt ganska gynnsamma företag så misstänker jag inte alla är tappade bakom en vagn, o därmed också borde räknar ekonomiskt på sin existens på flygplatsen - eller menar ni att de bara väntar på frågan från Arlanda.

Om ni menar att Arlanda aktivt ska locka dit HM o IKEA för att rida på deras "wave of success" undrar jag med vilka lockbeten?
 

Agö

Medlem
Ta bara en sådan sak som att man inte fixar att få en sammanhållen terminal för SAS. Istället för att som nu skynda mellan T4 och T5 och därmed stanna kortare tid i terminalerna hade man vunnit mkt på att behålla pax på plats (mer intäkter). En win-win för både passagerare och flygplatsoperatör. Det hade varit en bra start. Och detta kan givetvis ordnas.
 
Toppen