Senaste nytt

Michael Storåkers sågar Arlanda på di.se

Palazzi

Medlem
Men ni bortser ju fortfarande från att hans lösningar kanske är orimliga (?) Han vill ha ett bättre matutbud till ett lägre pris, stora lågprisbutiker som etablerar sig etc.

Arlanda är ägt av Swedavia, och en verksamhet med förhoppat överskottsmål. Man behöver ha intäkter o har hyror därefter... IKEA o/eller HM jagar låga hyror/kvadratmeter och pressar hyresvärdar över hela världen (eller bygger egna lokaler).
Anledningen till att man inte finns på Arlanda kan ju dels ha att göra med att det inte finns kundunderlag för produkterna just där, alternativt att man inte kan mötas i en hyresförhandling.
Om vi pratar om viktiga showrooms är nog time square bättre än ARN också....

Att Swedavia skulle öka sin egen attraktionskraft genom hyressubventioner till svenska lågprisbutiker tror jag skulle vara en övertro på våra svenska märkens dragkraft kontra ökade totalintäkter (o jag har observerat artikelförfattarens tid på ACNE ).

Riktiga restauranger behöver riktiga kockar. Riktiga kockar kostar mera för en verksamhet än serveringspersonal för mackor. De företag som säljer mackor på ARN gör inga jättevinster ens med 120kr för en sandwich....o än mindre med dyrare utgifter för en 80kr (enligt författaren rimligt ? ) dagens rätt.

Visst finns det också rimliga beröringspunkter i texten (det skadar ju aldrig med glada miner), men tycker artikeln verkar gå ut på att dela ut smockor utan att ha något på fötterna. Han förkastar ekonomer o planerare inom såväl Swedavia o IKEA, HM för att skapa sin utopi av en flygplats med svängdörrar, utbud som på Frankfurt o priser som i Vilnius.
 

Agö

Medlem
Generellt sett är så kallade "spyor" som Storåkers i mina ögon ögnar sig åt sällan intressanta. De säger mer om skribenten än om verkligheten. Han har kanske något dolt motiv.....med sina försänkningar i reklambranschen......vad vet jag.
Ja, det kan verkligen inte uteslutas!

Fast är det verkligen en "spya"? Han kommer ju med flera konkreta och enligt min mening intressanta förslag till förbättringspunkter för att råda bot på Arlandas brist på "hjärta".
 
D

Deleted member 4971

Guest
Men ni bortser ju fortfarande från att hans lösningar kanske är orimliga (?) Han vill ha ett bättre matutbud till ett lägre pris, stora lågprisbutiker som etablerar sig etc.

Ungefär som alla klagomål här, alla vill ha det bästa men inte betala en krona för det ;)
 

Johan_G

Medlem
Man kan ju undra vad han egentligen menar, han ondgör sig över tämligen normala flygplatsföreteelser och pekar ut dom som Arlandaproblem. Nu tycker inte jag att Arlanda är en speciellt trevlig eller bra flygplats (liksom skribenten) men jag anser att det finns mer konkreta punkter att angripa om man vill ge Arlanda den kritik som flygplatsen förtjänar. Skribentens text känns mer som ett hastigt påkommet försök att visa omvärlden hur fenomenalt bra han är på att skriva skit om någon random topic.
 

Palazzi

Medlem
Ungefär som alla klagomål här, alla vill ha det bästa men inte betala en krona för det ;)

Jag är beredd att hålla med, men jag kan inte säga att jag är bättre. De flesta kastar nog sten i glashus, o är sig själva närmast. Kålsupare är vi allihopa, haha

De trådar som är mest aktiva på BC.se är dessa:
1. Mer champagne, riktiga bestick, bättre mat, seatblock o gardin på SAS
2. Rea på biljetter i SAS PLUS - betala 1.500kr t/r till Geneve
3. SAS visar negativt resultat, tvingas till nedskärningar

Men ingen av oss vill se hur det hänger ihop :p
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag är beredd att hålla med, men jag kan inte säga att jag är bättre. De flesta kastar nog sten i glashus, o är sig själva närmast. Kålsupare är vi allihopa, haha

De trådar som är mest aktiva på BC.se är dessa:
1. Mer champagne, riktiga bestick, bättre mat, seatblock o gardin på SAS
2. Rea på biljetter i SAS PLUS - betala 1.500kr t/r till Geneve
3. SAS visar negativt resultat, tvingas till nedskärningar

Men ingen av oss vill se hur det hänger ihop :p

Precis så!
 

Morgan

Medlem
Kastrup har HM, Frankfurt har mataffär ich Heathrow har Gordon Ramsey-krog, så helt tagna ur luften är inte hans önskemål...

(dock har FRA och LHR väsentligt större passagerunderlag)
 

Jacob

Medlem
På vilket sätt då?
Det viktigaste med säkerhetskontrollen är förstås att garantera passagerarnas och personalens säkerhet men det finns inget som hindrar att man gör det med lite effektivitet och vänlighet. Alla måste igenom och ingen gillar det men man behöver inte göra det värre än det är, det finns verkligen ingen anledning att behandla varje resenär som en potentiell terrorist. Jag tycker de har hittat en bra balans på Arlanda. Det har hänt att både jag och min väska blivit utvalda för extra kontroller men det har alltid gjorts med både vänlighet och respektfullhet (men noggrannhet) och jag har aldrig gått därifrån med en sur min.

Nu finns även fast track i samtliga terminaler (undantag lilla terminal 3 där det väl inte spelar någon roll) och det är sällan det tar mer än fem minuter att komma igenom. Något jag också gillar i fast tracken på terminal 5 är att de vet att jag vet vad som gäller (dator och necessär upp, bälte av etc) och låter mig klara det där själv.
 
Toppen