Senaste nytt

Mexiko med Lufthansa businessclass i corona-tider

Disclaimer
I den här reserapporten vill jag kortfattat förmedla hur det var att semestra i Mexiko i corona-tider, ge lite praktiska tips ifall någon annan bestämmer sig för att resa dit, samt berätta om hur det var att flyga med Lufthansa i businessclass. Denna reserapport ska inte ses som en rekommendation att åka till Mexiko i corona-tider, var och en får själv ta ställning till vilka risker man är villig att utsätta sig för.

Introduktion
Jag hade lite Miles & More-miles som skulle gå ut den 31:e mars 2021 och trots att jag besökte Mexiko så sent som i höstas så föll valet åter igen på att resa till dit. Mexiko är ett de få länder som varken har krav på corona-test eller karantän vid inresa och det finns gott om turistorter i landet. Det blev Lufthansa ekonomiklass på utresan, vilket jag inte kommer att rapportera om, och Lufthansa businessclass på hemresan. Jag var så evinnerligt trött på att få resplaner ändrade och flyg inställda så den här gången bokade jag biljetterna med kort varsel, ca 2 veckor innan avgång, och trots det lyckade jag hitta inrikesflyg i prisspannet 150-320 SEK (enkel resa, utan incheckat bagage hos resebyråer). Jag besökte städerna Mexico City, Cabo San Lucas, Guadalajara/Tlaquepaque, Puero Vallarta samt Mexico City igen för hemresa. Det finns tre lågprisflygbolag som flyger inrikes i Mexiko (Volaris, Interjet och Viva Aerobus) och den hårda konkurrensen gör att flag carriern Aeromexico också erbjuder låga priser på inrikesflyg. Jag flög med Viva Aerobus, Aeromar samt Aeromexico, men jag ångrar att jag flög med Viva Aerobus, för att få checka in online var jag tvungen att köpa en sittplats, annars hade jag fått checka in på flygplatsen och fått betala en avgift för att få boarding passet utskrivet. Hos Aeromar ingick, till min stora förvåning, mat (en större bulle med pålägg och vatten) trots att flygtiden bara var knappt en timme, men pga corona fick man maten i en påse vid avstigning. Det hade sina fördelar att flyga med Aeromexico, de är ju medlemmar i Sky Team och varje gång jag tjänar in miles till mitt Flying Blue-konto förlängs giltighetstiden på alla miles med 2 år, så nu har jag fått lite längre tid på mig att förhoppningsvis hitta någon prisvärd Promo Reward innan milsen går ut.

Mexiko i corona-tider
I höstas när jag besökte Mexico City var vissa museer och andra turistattraktioner stängda, men inte nu längre. Samma sak i de andra städerna, restaurangerna och turistattraktioner var öppna och turistaktiviteterna (fisketurer, supbåtturer, whale watching, jet ski, vattenparker, etc) var i gång. Man måste alltid bära munskydd överallt, förutom när man äter eller befinner sig i poolen/havet eller i sitt hotellrum, och innan man går in i byggnader (hotell, affärer, restauranger, tunnelbanestationer, etc) får man sin temperatur mätt, man får en klick alkogel och man måste tvätta undersidan av skorna på någon slags matta. Jag som jobbar och tåg/buss-pendlar i Danmark är så van vid munskydd att jag inte längre tänker på det, vid något tillfälle har jag t o m börjat (försöka) äta med munskyddet på... Vad gäller temperaturmätningarna så var min lägsta temperatur 34 grader så om någon säljer kalibreringsutrustning till termometrar så är mitt tips att ni bearbetar den mexikanska marknaden...

Hälsodeklaration
Innan man flyger till eller inom Mexiko ska man fylla i en online-hälsodeklaration (Vuela Seguro) och efteråt får man en Q.R.-kod som man måste uppvisa vid flygplatsen. Man kan fylla i hälsodeklarationen max 8 timmar innan avgång, försöker man göra det tidigare får man ett kryptiskt felmeddelande som inte är särskilt hjälpsamt. Jag vet inte hur man ska göra ifall resan till Mexiko tar mer än 8 timmar och man inte har tillgång till Internet på flygplanet, när jag flög till Mexiko fyllde man i ett annat formulär som gick bra att fylla i mer än 8 timmar innan avresa, men länken till det gamla formuläret omdirigeras numera till länken ovan.

Corona-test till hemresan
Under tiden jag befann mig i Mexiko införde Tyskland krav på negativt corona-test även vid transit. Men det gjorde inte så mycket, Köpenhamn, som var min slutdestination på hemresan, har haft krav på det sedan länge så nu gjorde corona-testet dubbel nytta. Det var inga problem att ta ett snabbtest på Mexico Citys flygplats och det kostade 650 pesos (ca 275 SEK) och det tog ca 15-20 minuter att få svaret, som var både på spanska och engelska. Jag var rädd att det skulle vara lång kö till corona-testen med tanke på att det var en Boeing 747 som trafikerade Mexico City – Frankfurt, men det var nästan ingen kö alls.

Mexico City – Frankfurt, B747-8, LH499 20:50 – 14:50 (11 timmars restid)
Den enda Star Alliance-loungen i Mexico City, United-loungen, var stängd och som resenär i businessclass erbjöds man inget alternativ, trots att det finns andra öppna lounger på flygplatsen. Det var prio-boarding som vanligt och jag kom snabbt ombord till plats 86A på andra våningen.

20210410_205822.jpg
Sittplats 86A, övre våningen

Det erbjöds ingen pre-departure drink, men väl uppe i luften serverades dryck (Champagne för mig) och nötter. Menyerna delades ut och jag kunde äntligen pusta ut, till skillnad från utresan i ekonomiklass där det bara serverades vegetarisk mat (corona sprids ju mindre om man delar ut vegetarisk mat istället för riktig mat) så erbjöds det som tur var riktig mat i businessclass!

MEXFRAmeny1.jpg

Meny, foto 1 av 3

MEXFRAmeny2.jpg

Meny, foto 2 av 3

MEXFRAmeny3.jpg

Meny, foto 3 av 3

Jag valde oxköttet som förrätt och räkrätten som huvudrätt och jag var mycket nöjd med maten.

20210410_231208.jpg

Förrätt och efterrätt

20210410_231734.jpg

Huvudrätt

Jag hade varit på flygplatsen tidigt för att gardera mig ifall det var lång kö till corona-testet och var rejält hungrig vid det här laget och det var absolut inga problem att få in en extra tallrik av räkrätten. Det delades ut amenity kit och pyjamaströja och sedan blev det dags att lägga sig.

AmenityKit.jpg

Amenity kit

Troja.jpg

Pyjamaströja

Jag sov som en stock och vaknade lagom till att frukosten serverades. Jag valde ”Hearty Breakfast” och återigen var jag nöjd med måltiden.

MEXFRAfrukost.jpg

Frukost

Frankfurt-Köpenhamn, LH832 21:10 – 22:30
Jag hade lite mer än 6 timmar mellan flygen i Frankfurt och jag spenderade den tiden i den enda Senator-loungen som var öppen. Duscharna i loungen är stängda och man får varken äta eller dricka i loungen. Det erbjöds enklare mat som man kunde ta med från loungen och förtära i terminalbyggnaden.

20210411_202545.jpg

Matutbudet i loungen

20210411_203532.jpg

Bulle från loungen


20210411_203526.jpg

Bulle med synligt pålägg

Det serverade en enklare kall middag i luften.

FRACPHmat.jpg

Kall enklare middag på flyget

När vi landade i Köpenhamn blev jag lite besviken, jag som satt på rad 2 hade hoppats på att få stiga av planet bland de första passagerarna. Planet parkerade intill en riktigt gate, men ändå blev det utgång genom den bakre dörren och buss till terminalbyggnaden. Väl i terminalbyggnaden väntade en mer än 100 meter lång kö till obligatoriskt corona-test, trots att jag bara skulle ner till tågstationen i källaren och därefter lämna Danmark. Det blev en lång och seg väntan och det enda positiva jag kan säga om den kvällen var att testet gjordes med moderna pinnar som inte behövdes föras in halvvägs in i hjärnan och testresultatet var sedermera negativt.

Sammanfattning
Det är så klart inte samma sak att resa i corona-tider som under vanliga tider, men mina resor till Mexiko har varit ljusår bättre än att avstå från resor och jag ångrar ingen av resorna. Om inte fler länder öppnar upp eller slopar krav på corona-test vid inresa så lär jag åka till Mexiko en gång till i år. Många har frågat mig hur jag vågar resa i corona-tider, men sanningen är att jag känner mig tryggare i Mexiko, med munskyddstvånget, alkogeltvånget och det ständiga temperaturmätande än jag gör i Sverige. Skulle jag bli corona-smittat under en resa så gäller min helt vanliga hemförsäkring (bostadsrätt) hos Trygg Hansa.
 

Hachans

Medlem
Kan inte mer än instämma i din slutsats att det känns bra mycket tryggare i Mexiko än det gör hemma.

vad gäller det där hälsoformuläret så funkar det sådär, men om digitala formen inte fungerar så finns alltid pappersversionerna att få tag i när man väl reser. Hade sjuk panik innan jag åkte för jag visste inte det.

Och visst är temperaturtagning intressant när man går in? Men oavsett om den visar rätt eller inte så är det en ständig påminnelse om pandemin så folk inte glömmer. Det verkar ju fungera!
 

majer

Medlem
Tack för en uppfriskande rapport! Instämmer med andra talare, man blir verkligen ressugen när man läser.

Med glädje ser jag att LH har kastat ut Castelnau till fördel för Duval Leroy, passar bra till min kommande flygning med dem i oktober.
 

SK989

Medlem
Hur strikta är de med munskyddskravet på restauranger och barer? Är det OK att ta av det när man satt sig och sen inte sätta på sig det igen förrän man går?
 

Gus

Medlem
Ser riktigt trevligt ut (förutom loungerna). Jag har alltid gillat Lufthansas mat i business och denna gången såg det riktigt bra ut också. Har man länge fått en pyjamaströja i business hos Lufthansa? Mysig gest :).
 
Toppen