Senaste nytt

Menyn för Norwegians långdistanslinjer

Palazzi

Medlem
Är ju knappast förvånad. De måste ju räkna ihop flygningen på något sätt.

299SEK är ju hutlöst, men en macka kostar ju 80SEK inom Europa..
 

SvartMjolk

Medlem
Eftersom man bara kan beställa mat i samband med bokningen så hittar man inte priserna någon annanstans.
Men så här ser det ut:
Menypriser
Vegetarisk meny 299 SEK
Veganmeny 299 SEK
Laktosfri meny 299 SEK
Halalmeny 299 SEK
Glutenfri meny 299 SEK
Diabetikermeny 299 SEK
Barnmeny 299 SEK
Nice&Tasty-meny 299 SEK

Detta ingår i de förhandsbeställda menyerna
Två måltider (lättare mat och varm mat), där dricka ingår (vin, öl eller mineralvatten).
Valet mellan två olika rätter till middag. Valet gör du ombord. Oavsett vad du väljer består middagen av en liten förrätt, en huvudrätt och en efterrätt till kaffet.
Separat barnmeny (Pioneer-meny).
Egna rätter för dig med speciella behov.
Bon appétit – hoppas det smakar!

Barnmeny. 299 kr.
Barnmeny, köttbullar
Huvudrätten i det här alternativet är köttbullar med mos. Som tillbehör finns det lingonsylt ketchup och till efterrätt lite godis.

Smaka på den. 299 kr.

Ouch! Lutar åt att det kommer bli flygresor där många tar med sig egen mat.
 

MarcusC

Medlem
Vore ju nåt för Uppdrag Granskning....;) 299för en barnmeny...bättre köpa med 5 happy meal för hela familjen...150kr...
 

JonW

Medlem
Är det inte förbjudet att medföra egen mat och dryck?
Av "Ordnings- och säkerhetsskäl" brukar Buy-onboardbolagen anföra.
Av någon märklig anledning brukar däremot fullservicebolag aldrig se några problem alls med ordning och säkerhet...
 

Concorde

Founding Member
Om dom skulle stoppa dig från att konsumera eget medtaget tilltugg eller dryck bryter dom mot lagen. Finns inga sådana förbud enligt lag.
Sen kan dom hitta på det själva, men det är som sagt olagligt.
Har du fått ta med något genom säkerhetskontrollen har du rätt att ta med det ombord (inklusive dryck och käk), bortsett från bagage som inte får plats i hatthyllorna. Då får man ju skicka ner det i hold.

Hur absurd situation blir det om en flygvärdinna ser att en PAX käkar eller dricker externa varor, och säger åt denna att sluta omedelbart och ska kasta sakerna? Vad händer om jag säger nej? Blir jag svartlistad då?

Good for business, not!

Kommer aldrig att ske.
 
Last edited:

Totopez

Medlem
Om dom skulle stoppa dig från att konsumera eget medtaget tilltugg eller dryck bryter dom mot lagen. Finns inga sådana förbud enligt lag.
Sen kan dom hitta på det själva, men det är som sagt olagligt.
Har du fått ta med något genom säkerhetskontrollen har du rätt att ta med det ombord (inklusive dryck och käk), bortsett från bagage som inte får plats i hatthyllorna. Då får man ju skicka ner det i hold.

Hur absurd situation blir det om en flygvärdinna ser att en PAX käkar eller dricker externa varor, och säger åt denna att sluta omedelbart och ska kasta sakerna? Vad händer om jag säger nej? Blir jag svartlistad då?

Good for business, not!

Kommer aldrig att ske.

Jag läste något villkor att det inte var tillåtet med medhavd mat, och det är likadant på t ex charter.
Har svårt att se hur det skulle strida mot någon lag, så länge det har kommunicerats i någon form av köpvillkor eller hänvisats till där, då blir det en civilrättslig fråga. Det är ju inte heller tillåtet att dricka medhavd alkohol.
 

Dr. Miles

Expert
Jag läste något villkor att det inte var tillåtet med medhavd mat, och det är likadant på t ex charter.
Har svårt att se hur det skulle strida mot någon lag, så länge det har kommunicerats i någon form av köpvillkor eller hänvisats till där, då blir det en civilrättslig fråga. Det är ju inte heller tillåtet att dricka medhavd alkohol.

Ja, många LCC i Asien har den klausulen i köpvillkoret.
Det är bl a förhindra problemet att folk ta med sig illaluktande mat(durian?) eller allergiframkallande mat(nötter osv).
Som Totopez skriver är det inte heller tillåtet att dricka medhavd alkohol drycker.
 

Concorde

Founding Member
Oj då... måste visst resa mer charter. Alkohol kan jag förstå att man vill kontrollera. Förlåt om jag var otydlig i mitt inlägg. Jag menar att man kan ju handla så mycket man vill efter säkerhetskontrollen inklusive mat och dryck (samt tax-free alkohol). Mao. detta tar man med sig ombord.
Men det bäddar för absurda situationer som sagt.
 

Tjaeng

Medlem
Om dom skulle stoppa dig från att konsumera eget medtaget tilltugg eller dryck bryter dom mot lagen. Finns inga sådana förbud enligt lag.
Sen kan dom hitta på det själva, men det är som sagt olagligt.
Har du fått ta med något genom säkerhetskontrollen har du rätt att ta med det ombord (inklusive dryck och käk), bortsett från bagage som inte får plats i hatthyllorna. Då får man ju skicka ner det i hold.

Varför skulle det vara olagligt? Det är knappast praktiskt att förbjuda själva konsumtionen av medhavd mat och dryck ombord, men någon lag som hindrar flygbolaget från att ha en sådan regel finns inte. Om jag drev det enda matstället ombord på en färja och sålde köttbullar i barnportion för 300kr skulle jag inte heller tillåta konsumtion av medhavd mat och dryck i mina lokaler. Men som sagt, det kommer inte att hända. Inte ens Ryanair skulle riskera rubriker i stil med "Emelie, 1, fick sin välling konfiskerad av flygvärdinnan".
 
Toppen