Senaste nytt

Men vad gör man i Prag egentligen?

GOTATH

Medlem
Prag står högt upp på min #villbesökastadenlista. Tack för tipsen :) OT: Hade planerat en stopover där för några år sedan, men pga överbokning blev jag fast på Arlanda i 6h istället för att få 9h i Prag
 

Treo

Medlem
Se till att ha med någon som pratar tjeckiska och kan ta med er på de riktiga ölhaken, där ölen fylls på när du druckit upp och kostar 15 kronor per stop ...
 
Jag var på en riktigt bra italiensk restaurang - Kogo Havelská. Pastan var så god att det blev samma restaurang tre kvällar i rad!
Kan även rekommendera bratwurst och surkål från något av gatuköken vid Vaclavplatsen.
 

MegaFlyer

Medlem
Halloj,

Som gammal tjeck så kan jag staden tämligen bra. Jag brukar föreslå vänner och bekanta att ta spårvagnen upp till Pragborgen och sedan promenera ner till Malostranské Námesti och vidare över Karlsbron till Staromestke namesti. Det är en mycket trevlig promenad som erbjuder fin utsikt och ett bra första intryck över staden.

En annan trevlig promenad är från Narodni förbi National teatern och vidare över bron mot Ujezd. En fika på kafé Slavoy är ett måste, maten är galet bra och råbiffen ska vara den bästa i stan! De har numera byggt ett bageri och en fin vinkällare på nedre plan. Fortsätt sedan upp till Petrin med linbana. Sedan kan man promenera mot slottet och förbi svenska ambassaden som ligger precis nedanför Strahov bryggeriet.

När det gäller gallerier och muséer så är 'sky the limit'. På tal om Mucha ställs hans mycket imponerade Slav Epic ut på Veletrzni Place. Helt otroliga verk på 6 - 7 meter i höjd och bredd.

Galerie hlavního m?sta Prahy - Výstavy

Missa inte heller galleri NOX i Holesovice.

Nu senast på nyårsdagen tog jag med ett gäng vänner på National teatern, Narodni Divadlo. Det var en skön upplevelse med opera i världsklass. Biljetter högt upp funkar bra vid opera och kostar runt 100kr, vid balett är parkett att föredra. Glöm inte att testa Bohemia Sekt i pausen, den går också att beställa i baren innan start. I pausen står det då glas och en iskall tjeckmouserande och väntar.

På restaurangsidan finns det mycket bra att välja på. Kogo är ett bra alternativ när man börjar tröttna på den tunga tjeckmaten, mormors drstkova och vyvar. Ett klart tips är V Kolkovne och Bredovsky Dvur, båda får direktleverans med tankbil från Pilsner Urquell bryggeriet och har även fått pris för deras fina fatöl.

La Degustation är toppen och tog hem en Michelinstjärna 2013. Vill slå ett slag för två sköna restauranger. Lokal, vars Dlouhá restaurang ligger över gatan från La Degustation, är ett trevligt koncept som ska efterlikna hur en restaurang skulle på gamla goda kommunisttiden. Det finns också en trevlig matguide på engelska som förklara tjeckiskt mat på ett bra sätt. Annars så är Chester ett trevligt val. Restaurangen har ett bra urval av tjeckisk mat med ett modernt inslag. Kött är grejen och Chester är även en ras av kor som kommer från Tjeckien. Stället kan vara lite svårt att hitta men ligger uppe i gamla parlamentet till vänster om National muséet, sett från Vaclavske namesti.

Czech House på Hilton är mycket bra. Vill också nämna Cloud 9 som är Sky baren på Hilton Prague. Det finns två Hilton och den ska inte förväxlas med Hilton Old Town. Cloud 9 serverar en drink på lime och ingefära som New York Times har nämnt, bra grejor.

När det gäller Staropramen kan man besöka bryggeriet i södra delen av staden, Praha 5 Smichov. Där finns en intressant utställning, utan guide, men med mycket ny spännande teknologi som är värd att kolla in om man är ölintresserad. I somras körde vi en bryggeritur och åkte direkt ut till flygplatsen. Staropramen driver också Potrefena Husa, en egen kedja med bra öl och trevlig mat; lite yngre publik och modernare inredning.

Till sist fick vi en trevlig överaskning när vi åkte till tv-tornet i Zizkov. Tornet har länge varit lite slitet på insidan och det har knappast varit något att uppleva förrutom utsikten som alltid har varit på topp. Sedan en tid tillbaka har det öppnat en restaurang med en galet ball cocktailbar. Det serveras ett utbud av molekulärdrinkar gjorda på lokala spritsorter som Becherovka, Slivovice och Fernet Stock, en lokal variant på Fernet Branca. Utsikten är galet bra. I baren serverades också en trevlig thaimeny. Maten var god och prisvärd.

Tower Park Prague

När det gäller till och från flygplatsen få driver Czech Airlines med Cedaz en shuttle buss så går direkt till gamla stan och V Celnici, gatan mellan Marriott och Hilton Old Town, en bra och smidig lösning i havet av alla fula taxibolag. Annars är spårvagn ett mycket bra sett att se staden, glöm inte att köpa biljetter och VALIDERA innan i spärrarna på tunnelbanan och i automater inne i spårvagnen.

Nazdravi!
 

nota bene

Medlem
Bellevue är mycket bra. Hamnade där efter rekommendation från en av kockarna på la degustation som jag råkade sitta bredvid på en pub i Plzen! La degustation var då stängd för renovering i två veckor...
 

maba

Medlem
Om man vill ta sig ut från stan och uppleva något annorlunda så rekommenderar jag tar man tar tåget 70 km till den charmiga gamla silverstaden Kutna Hora som är med på UNESCOS världsarvslista. I Kutna Hora kan man besöka bl.a. den vackra gotiska katedralen St. Barbara från 1400-talet samt den bisarra benkyrkan i Sadlec. Sedan är det även trevligt att strosar runt lite i den gamla medeltida staden och intar lunchen på något av dess charmiga värdshus. Har själv gjort denna utflykt när vi ville komma ut från stan ett tag och vilket visade sig vara en trevlig överraskning. Tåget kostar under hundralappen t.o.r.

Cathedral of St. Barbara - Kutna Hora - Omdömen om Cathedral of St. Barbara - TripAdvisor

Ossuary / Kostnice (Bone Church) - Kutna Hora - Omdömen om Ossuary / Kostnice (Bone Church) - TripAdvisor

Pivnice Dacicky, Kutna Hora - Omdömen om restauranger - TripAdvisor

Nu tipsar dessutom Dr Miles om Czech airlines bra priser från Stockholm
http://www.businessclass.se/forum/d...nkel-czech-airlines-580-sek-inkl-skatter.html
 
Last edited:
Toppen