Men vad gör man i Prag egentligen?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Johan_G, 10 Januari 2013.

1. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej på er.

Min brors sambo håller som bäst på att planera en liten överraskning till hans födelsedag. Planen är att vi ska samlas ett gäng och släpa med honom till Prag. Till saken hör det att den enda i sällskapet som tidigare varit i Prag är just denna bror så jag kan ju inte riktigt fråga honom eftersom det skulle äventyra själva överraskningsmomentet.

Då är det tur att BC.se finns, därför ställer jag er frågan: Vad gör man i Prag?

Att det är ett utmärkt ställe att dricka öl på har jag förstått men man vill ju gärna hitta på något mer än så. Det lär finnas gott om gamla hus att titta på men jag misstänker att min bror redan har betat av den biten, finns det någon udda rundtur, jättekonstigt museum, bo på hotell som spökar eller något annat oväntat som vi kan äga oss åt? Eller ska vi bara släppa lös bror min och följa i hans fotspår?

Tips, trix, idéer och funderingar mottages tacksamt :)

2. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Prag är en mycket trevlig och intressant stad att besöka. Jag skulle rekommendera en prommenad över Karlsbron, ett besök på Franz Kafkas museum och en god Gulasch på ett mysigt café. Sen är ju staden känd för sitt nattliv, om det är det ni är ute efter.

1 person likes this.
  3. SeaPlanePilot

SeaPlanePilot Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Shoppingtips: Böhmisk kristall och marionettdockor :)

1 person likes this.
  4. Mickey

Mickey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dem har en vindtunnel i Prag som man kan göra akrobatiska konster i. Har inte testar själv men min lärare var där i november i fjol och sa att det var en mäktig upplevelse. Länkar en video på hur det kan se ut när proffsen kör en runda.

[video=youtube;_XxyZ0oGJ8M]http://www.youtube.com/watch?v=_XxyZ0oGJ8M[/video]

1 person likes this.
  5. Jan Petterson

Jan Petterson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns ett museum om tortyrredskap (avdelningen udda museum), hann inte med det när jag var där.

Sen är slottet värt att bara gå förbi, mest för att det består av vääääldigt många olika arkitekturstilar i samma bygge :)

1 person likes this.
  6. Hasse E

Hasse E Medlem

Absinthprovning på Bar Rodzla, en bit utanför det mest centrala Prag. OBS! Se till att minst en deltagare inte är med på själva provningen, för säkerhets skull......;) Ta en taxi men se upp med taxichaufförerna.......begär ett fast pris, Prag är en stor lurendrejarstad när det gäller taxi!

1 person likes this.
  7. seat56f

seat56f Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har besökt det där tortyrmuseet. Intressant, men har man minsta fantasi har man vissa obehagskänslor ett par dagar efteråt...

1 person likes this.
  8. Om man är intresserad av konst finns det en hel rad museer och gallerier. Bl a Mucha museum.

1 person likes this.
  9. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så underbart, Kafka, marionettdockor, vindtunnel, gulasch, tortyr och absinth! Spännvidden på det här forumet är enorm, jag har redan fått många bra idéer men fortsätt gärna, ni är underbara allihop :)

Lounge Lizard, Sofia och flum gillar detta.
  10. Jan Petterson

Jan Petterson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och sen ska du inte missa att käka Trdelník :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!