Senaste nytt

Medlemsår och återkvalificering Turkish Airlines Elite?

FF#1

Medlem
Vad jag har förstått så är det 25000 miles 1:a året och 37500 miles 2:a
Någon som vet hur det räknas med första resp. andra året?

Jag vart medlem i TK M&S 2012-11-15

skickade in begäran om statusmatch samma dag

Fick mitt Elite kort den 2013-05-14

I mitt statement så står det så här:

Required Status Miles for Elite requalification (*Thefirst year or **the total of the first and second year as of the beginning of the membership are considered) 25000* / 37500**
Status Miles in the first year / Status Miles within the first and second year #SAVE_CARD_STATUS_3STAR# 0 / 0
Required Status Miles within the passed 12 months for Elite Plus qualification 80000
Status Miles in the last 12 months 125
Elite Membership Start Date 12.02.2013
Elite Membership Expire Date 28.02.2015

Det är ju inte en siffra som stämmer med när jag gick med eller fick status, någon som vet hur länge jag har på mig att skrapa ihop mina 25000 miles för att återkvalificera och när gräsnen för 37500 går?
 

David

Medlem
Som jag läser det skall du ha samlat 25,000 miles innan feb 2014 eller 37,500 miles innan feb 2015 för att få förlängd status. Status har du ju oavsett till feb 2015.

Skillnaderna i datum tycker jag bara tyder på långa handläggningstider för statusmatch och kortutskick.
 

johhenrik

Medlem
Japp, David har helt rätt där. TKs program är lite knepigt. Jag flög ihop 140.000 miles med dem på mindre än ett år, så jag återkvalificerade mitt Elite+ och nu är man lite i limbo, så miles man lägger på programmet tillför inget till min status, då min nästa återkvalificering börjar om 1,5år. Så nu lägger jag dem på EB, så jag får fast track på Arlanda. :)
 

FF#1

Medlem
Som jag läser det skall du ha samlat 25,000 miles innan feb 2014 eller 37,500 miles innan feb 2015 för att få förlängd status. Status har du ju oavsett till feb 2015.

Skillnaderna i datum tycker jag bara tyder på långa handläggningstider för statusmatch och kortutskick.

Tackar

En fråga till, om jag återkvalificerar före eller innan Feb 2014 hur länge är nya statusen giltig?
 
Last edited:

David

Medlem
Tackar

En fråga till, om jag återkvalificerar före eller innan Feb 2014 hur länge är nya statusen giltig?

Jag är inte helt säker, behöver hjälp med att besvara detta. Jag flög själv in 60,000 miles de första tre månaderna eller något sånt och har inte krediterat en flygning dit sedan dess. Status går i mitt fall ut 07/14 men jag har inte fått något förlängt än så jag vet inte när jag verkligen förlorar statusen...
 

Jonas C

Medlem
Jag är inte helt säker, behöver hjälp med att besvara detta. Jag flög själv in 60,000 miles de första tre månaderna eller något sånt och har inte krediterat en flygning dit sedan dess. Status går i mitt fall ut 07/14 men jag har inte fått något förlängt än så jag vet inte när jag verkligen förlorar statusen...

Om du redan har flugit in 60K, så varför inte satsa på Elite Plus för 80K? Där får du iaf en uppgraderingsvoucher, och sen kan du ju utnyttja soft landing till Elite. Med andra ord slippa återkvala på ett bra tag.
 

David

Medlem
Är det 80k på två år? Jag har nämligen inte möjlighet att flyga in 20k till på en månad (för att nå det på 12 mån) då jag jobbar för att säkra upp OW sapphire ett år till. Reser väldigt lite på betald biljett nuförtiden, mest på award...
 

Jonas C

Medlem
Status går i mitt fall ut 07/14 men jag har inte fått något förlängt än så jag vet inte när jag verkligen förlorar statusen...

Jag fick upp följande meddelande när jag återkvalade:

Skärmavbild 2013-07-11 kl. 13.37.29.png

Med andra ord så bör du få statusen förlängd automatiskt när ditt nuvarande kort går ut. Man får väl hoppas att de skickar ut ett nytt kort under samma månad, så att man inte går runt med ett ogiltigt kort.
 
Last edited:
Toppen