Jag är väl korkad, men har lite svårt att förstå hur domestic F i USA skulle kunna vara "samma sak" som C i resten av världen, när hårdvaran är betydligt bättre än i C, medan mat och dryck är sämre...
Tjena JonW, jag tror inte Agehall säger du är korkad
Men han har till stor del rätt, så låt oss prova igen att förklara vad (jag tror också agehall) menar:
Europa - på mitten av 80 talet fanns det fortfarande första klass på flygen inom Europa. Sen kom en man som heter Jan Carlsson och revolutionerade flygbranschen. Han skulle satsa på affärsmannen, och introducerade "EuroClass" som ny produkt. Successivt försvann första klass inom Europa hos alla bolag och ersattes med det vi idag känner som affärsklass. Under senaste åren har flygbolaget optimerat flottan med att göra kabinen flexible (flesta kör idag B737 eller A320 familjen) så det är 3-3 som gäller. (Allt detta är en förenklat historia av senaste 25år som du kanske redan vet). Det jag har läst är att:
1: Många bolag har funderat på att köra en kabin inom Europa, men det är svårt att för BA/LH/LX/AF att skicka en första klass passagerare på 32C från London till Amsterdam. Det känns lite så där...
2. Flexibel kabin gör det enkelt för bolagen att flytta skynket fram eller tillbaka efter behov
3. Man fokuserar på mat och dryck, lounge samt mer plats i affärskabinen
4. Jag läste någonstans att snitt längden på en flygning i Europa är under 90min, så frågan är vad behöver man erbjuda på en så kort sträcka?
USA - i USA har man valt att ha en stationär del av främre kabin man kallar FIRST. Stor delen av passagerna som sitter där idag är som vår korrespondent, anslutning till en längre flygning i affärs- eller första klass eller en status uppgradering. Min tolkning är att FIRST kabinen är till för:
Anknytningar till premium passagerna på int'l resor
Status kunder
Man erbjuder:
1. Större stol
2. Gratis IFE om det finns
3. Gratis mat (beroende på flygtid) + dryck
4. Lounge ingår ej (om man inte är på Int'l resa eller har Lounge kort)
5. Inom USA är en flygning i snitt längre än 2½t
Så, eftersom vi inte har första klass i Europa och man inte har affärsklass i USA (några undantag som jag beskrev i går) är detta jämförbara produkter. Första klass inom USA är ok, men inte som första klass som internationellt på ett 3 eller 4 klass plan. Det är bara ett namn på främre delen av en 2 klass produkt på samma sätt man gör det på tåget.
Jag tror också gällande vår korrespondents historia (som är väldig bra) så fanns det två alternativ gällande mat ombord. Dock server CO från första rad och bak, så är man petig så sitt långt framme. Jag tror han satt på rad 4, så maten var kanske slut och det fanns bara hamburgare. I min erfarenhet så serverar man:
AA - FEBO (FrontEvenBackOdd)
CO - front to back
US - väljer varmrätt efter status
UA - väljer varmrätt efter status
Hoppas du nu förstår vårt argument (agehall, gissar vi menar samma sak).