Senaste nytt

Med SAS till Sverige, nej, jag är inte bitter!

Senator

Moderator
Precis Agehall.... Inom USA har man Y-kabin eller F-kabin. Det finns vissa sträckor som t.ex. JFK-LAX/SFO där AA och UA kör 3 kabiner, samt när man i vissa fall omdisponerar flygplan kan man få 3 kabiner mellan hubbar: DEN-SFO/LAX/ORD/IAD har jag åkt B777or men annars är det Y eller F som gäller. Därmed blir jämförelsen mellan Europeisk C/Regional Asiatisk C lämplig.
 
Nu var det ju F-standarden som diskuterades, och jag undrar verkligen hur många europeiska bolag som säljer tramsigt blockerade mittstolar som F...
Hamburgare kan väl vara OK som ett av flera alternativ, tydligen var den dock skum. Dock lite osäker på om OP:n menade att alternativ inte fanns.
För att tydliggöra lite om F kabinen. Det var breda blåa skinnstolar med DirecTV(inte AVOD) placerade i 2-2 formation i F kabinen. Just på detta flygplan var det totalt 4 rader.
Det var inget alternativ till cheeseburgare som var ingen QP heller, snarare en tillplattade köttmassa med orange gegga konsisterande av olika kemiska substanser på som folk i USA kallar för cheese. Brödet var i en form som skulle nog vara värd namnet papier-mache eller blöt brödmassa för köttbullar. :)
Eftersom en bild är bättre än tusen ord här är en bild som visar en matprodukt som var mycket nära likt vad jag såg på min talrik:

mcdonald_s_double_cheeseburger.jpg

Det serverades mycket proper på en porslinstalrik med riktiga metallbestick, tillbehören serverades vid sidan om, var varm och kom när jag önskade ha den, inte när de bestämde servera. Jag åt salladen.
Så jag uppskattar servicen mycket och tycker att den höll klass.

Det erbjöds soppa som första rätt som var god och uppskattades av både mig och medpassagerare. Något godare svampsoppa har jag inte haft varken i luften eller på marken i USA. Serverades också varm i bra porslin med en bra metallsked, inget plasttrams.
 

majer

Medlem
Ja, exemplen äro legio! Antalet 80-talister bland personal och kunder likaså - vilket inte gör saken bättre...
Jag hoppas du inte menar att 80-talister inte är välkomna? :)

stewigriffin: En fantastisk skildring av verkligheten med mycket ironi. Jag log igenom hela reserapporten. Hatten av!
 

MarcusC

Medlem
Helt grym rapport, spontan, verklighetsskildrande, underhållande och med glimten i ögat ;)?!.. Bilder från en frekvent resenärs vardag helt enkelt. Loungen på Landvetter var onekligen tom...
 

JonW

Medlem
Domestic F in USA är ju samma sak som C i resten av världen. Och C-produkten intra-europe innehåller oftast inte riktiga business säten, så att göra jämförelsen är väl inte helt fel?
Jag är väl korkad, men har lite svårt att förstå hur domestic F i USA skulle kunna vara "samma sak" som C i resten av världen, när hårdvaran är betydligt bättre än i C, medan mat och dryck är sämre...
 

rob74

Medlem
TreD,
...varför i hela friden går man runt i pyjamas i offentliga miljöer???

Har också flugit i SAS Business CPH-NRT där en ensamresande mor med "vet-ni-hur-dyrt-det-är-att-se-så-här-billig-ut—utstrålning" med ett antal telningar (hennes nationalitet har inte med saken att göra) lät dessa barn göra vad som helst. Det krossades glas, sprangs i mittgången, bråkades... Jag trodde helt klart att jag var på väg till Tenerife och inte till Tokyo. En Op-Up på så många personer finner jag omöjlig, likaså Optiontown och dessutom även poänguppgradering och allt i den stilen. Biljetten var betald, inget snack. Men dessa individers sätt att bete sig... hade inte köpt det för någon plånbok på denna värld!

Håller med! Den enda pyjamas man har på sig när man reser har man på ombord - när man åker i F... ;)
Jag uppskattar att se att folk i t ex Frankrike och Italien har ett helt annat förhållningssätt till vad man har på sig till vardags. Här hemma kan man ju ibland få se de mest skräckinjagande kreationer på restauranger och dylikt.

Sedan att folk har mage att bete sig hur som helst i offentliga sammanhang som i exemplet CPH-NRT har jag ingen som helst förståelse för. Och folk som har bokat biljetter i C och F förväntar sig en viss miljö ombord, utan en massa röj och larm.
 

Senator

Moderator
Jag är väl korkad, men har lite svårt att förstå hur domestic F i USA skulle kunna vara "samma sak" som C i resten av världen, när hårdvaran är betydligt bättre än i C, medan mat och dryck är sämre...

Tjena JonW, jag tror inte Agehall säger du är korkad :cool: Men han har till stor del rätt, så låt oss prova igen att förklara vad (jag tror också agehall) menar:

Europa - på mitten av 80 talet fanns det fortfarande första klass på flygen inom Europa. Sen kom en man som heter Jan Carlsson och revolutionerade flygbranschen. Han skulle satsa på affärsmannen, och introducerade "EuroClass" som ny produkt. Successivt försvann första klass inom Europa hos alla bolag och ersattes med det vi idag känner som affärsklass. Under senaste åren har flygbolaget optimerat flottan med att göra kabinen flexible (flesta kör idag B737 eller A320 familjen) så det är 3-3 som gäller. (Allt detta är en förenklat historia av senaste 25år som du kanske redan vet). Det jag har läst är att:
1: Många bolag har funderat på att köra en kabin inom Europa, men det är svårt att för BA/LH/LX/AF att skicka en första klass passagerare på 32C från London till Amsterdam. Det känns lite så där...
2. Flexibel kabin gör det enkelt för bolagen att flytta skynket fram eller tillbaka efter behov
3. Man fokuserar på mat och dryck, lounge samt mer plats i affärskabinen
4. Jag läste någonstans att snitt längden på en flygning i Europa är under 90min, så frågan är vad behöver man erbjuda på en så kort sträcka?

USA - i USA har man valt att ha en stationär del av främre kabin man kallar FIRST. Stor delen av passagerna som sitter där idag är som vår korrespondent, anslutning till en längre flygning i affärs- eller första klass eller en status uppgradering. Min tolkning är att FIRST kabinen är till för:
Anknytningar till premium passagerna på int'l resor
Status kunder
Man erbjuder:
1. Större stol
2. Gratis IFE om det finns
3. Gratis mat (beroende på flygtid) + dryck
4. Lounge ingår ej (om man inte är på Int'l resa eller har Lounge kort)
5. Inom USA är en flygning i snitt längre än 2½t

Så, eftersom vi inte har första klass i Europa och man inte har affärsklass i USA (några undantag som jag beskrev i går) är detta jämförbara produkter. Första klass inom USA är ok, men inte som första klass som internationellt på ett 3 eller 4 klass plan. Det är bara ett namn på främre delen av en 2 klass produkt på samma sätt man gör det på tåget.

Jag tror också gällande vår korrespondents historia (som är väldig bra) så fanns det två alternativ gällande mat ombord. Dock server CO från första rad och bak, så är man petig så sitt långt framme. Jag tror han satt på rad 4, så maten var kanske slut och det fanns bara hamburgare. I min erfarenhet så serverar man:
AA - FEBO (FrontEvenBackOdd)
CO - front to back
US - väljer varmrätt efter status
UA - väljer varmrätt efter status

Hoppas du nu förstår vårt argument (agehall, gissar vi menar samma sak).
 

JonW

Medlem
Vill inte verka grälsjuk, men jag var med redan på JC:s tid och känner ju till det där.
Och kan bara konstatera att vi är helt eniga om att i Europa har man avskaffat FC för att ersätta den med BC/EE vilket innebär flexibel enhetskabin med skynke.
I USA har man valt att behålla sin FC, följaktligen med separat kabin.
Varför ska vi då påstå att det är "samma sak"??
 
Toppen