Senaste nytt

Med SAS till Sverige, nej, jag är inte bitter!

agehall

Medlem
Kanske det. Jag kan inte säga att jag har några direkt dåliga associationer till "happy hour", men det ligger kanske något i det du säger.
 

twiggs

Medlem
Happy Hour har en så sunkig klang, åtminstone för mig. Det skapar inte direkt en exklusiv känsla, vilket är en del av business klass konceptet.

Jag tycker snarare att SAS Business (och nästan alla andra C-produkter i världen) har en association till ordet effektivitet; snarare än exklusivitet. F hos de flesta bolag bjuder dock på exklusivitet, vissa på ett vulgärt sätt (som Emirates) andra med mer stil och klass (som Singapore Airlines, Lufthansa och British Airways).

Däremot helt enig angående att "happy hour" låter lite malplacerat i detta sammanhang. Alkohol har ingenting med effektivitet att göra. Fast det är helt annan femma.


stewigriffin,
Mycket läsvärda resereportage, ger mig en känsla av krönika på vissa ställen. Tummen upp! :D
 
Nej, jag är inte bitter. Jag är en loyal kund till SK och kommer förbli en i framtiden.
Det är bara så att jag skäms att rekommendera SK C produkten till någon jag känner för semesterresa.

Det var nog ett par EBPs ombord i samma kabin. Head FA(vet inte vad det kallas) kom fram till varje och bytte några ord med dem. Hur vet jag att de var EBP? Jag såg en svart baggagetag hos en av dem som satt närmast mig. Sånt tag var det:
EBP.jpg
 
Tack för snälla ord, twiggs!
Du spikade rätt att det är effektivitet som gäller. Några av mina medpassagerare(bl.a. "EBP-mannen") jobbade med papper under hela resan, hade man nu haft internet ombord då var det superb.
 

twiggs

Medlem
Tack för snälla ord, twiggs!
Du spikade rätt att det är effektivitet som gäller. Några av mina medpassagerare(bl.a. "EBP-mannen") jobbade med papper under hela resan, hade man nu haft internet ombord då var det superb.

Precis. Detta var precis min poäng, hade det inte varit för effektivitetens skull (och en mycket mycket mycket generöst framförhandlad resepolicy där jag jobbar/utför jobb för egen firmas räkning) så hade jag lätt suttit längst bak i vilken buss som helst. Jag menar, hade jag inte kunnat argumentera att min resa blir effektivare genom att jag har tillgång till fast track, incheck på C, lounge, fullt och helt flexibel biljett så hade jag kunnat säga adjö till att alltid åka som lägst betald C-klass. Argumentet att det är exklusivt att få maten på bricka, slippa köa och liknande går däremot inte hem.

Av denna anledning så kämpar jag för att behålla den lilla gnutta exklusivitet som dessa C-kabiner erbjuder. Visst är Optiontown och uppgradera-för-poäng trevligt för mindre lyckligt lottade men samtidigt så känner jag att det är sådant som gör att den kabinen blir allt mer folklig och mindre effektiv. Tro mig, jag utnyttjar detta själv till maximum; det är rätt ofta mina långresor blir uppgraderade till F numera på grund av poäng, vouchers, OpUp:s, snäll personal och allt vad det heter. Så jag har inga problem med det, men däremot kan jag känna med den ytterst lilla skara människor som åker betald F när man istället för 1-2 medpassagerare får ha fullt hus för att det är rusning från C. Missförstå mig rätt, min mening är inte alls att verka "von oben" – på något sätt.
 

TreD

Medlem
Jag är helt enig i att SK/C är en B-klass produkt på linje med t.ex. KL/C.
Bortom detta med grundkvalitet finns det dock andra kriterier för att helheten skall fungera.
Kunden måste hålla en viss kvalitet.
En stjärnrestaurang blir aldrig just det utan ett bra klientel, det förstår flertalet.

Det skälls mycket och ofta på flygbolagen, och förvisso har dom sin skuld i urvattningen av kvaliteten, men kundkvaliteten är också ganska låg, något som aldrig påpekas. Också jag retar mig på dåliga rutiner och dålig kabinpersonal, men minst lika ofta på medpassagerares (dåliga) beteende och (brist på) elementär stil. För mig skall alla i kabinen uppföra sig, också kunderna. Det spelar ingen roll hur många guldbrickor och poäng de måtte ha. Hör de icke hemma där så kan de lika så gott hålla sig borta. Förvisso är C-kabinen redan förlorad till mammon och mediokratien. Förhoppningsvis kan dock några av bolagen upprätthålla kvaliteten i A-kabinen ett tag till. Själv får jag skylla mitt lidande på min traditionella uppfostran, till dels i CH.
 

twiggs

Medlem
TreD,
Helt enig! Fast att upprätthålla en elementär stil och klass tycker jag inte bara hör hemma i finare miljöer; utan överallt. Det var så sent som i december jag såg ett gäng (alltså 4-5 personer) spatserandes runt på Landvetter flygplats iklädda någon slags velouroverall i himlens alla färger. Destination Tenerife. Kanske inte behövs så mycket mer i kommentarer med tanke på destinationen men varför i hela friden går man runt i pyjamas i offentliga miljöer???

Har också flugit i SAS Business CPH-NRT där en ensamresande mor med "vet-ni-hur-dyrt-det-är-att-se-så-här-billig-ut—utstrålning" med ett antal telningar (hennes nationalitet har inte med saken att göra) lät dessa barn göra vad som helst. Det krossades glas, sprangs i mittgången, bråkades... Jag trodde helt klart att jag var på väg till Tenerife och inte till Tokyo. En Op-Up på så många personer finner jag omöjlig, likaså Optiontown och dessutom även poänguppgradering och allt i den stilen. Biljetten var betald, inget snack. Men dessa individers sätt att bete sig... hade inte köpt det för någon plånbok på denna värld!
 

TreD

Medlem
TreD,
Helt enig! Fast att upprätthålla en elementär stil och klass tycker jag inte bara hör hemma i finare miljöer; utan överallt. Det var så sent som i december jag såg ett gäng (alltså 4-5 personer) spatserandes runt på Landvetter flygplats iklädda någon slags velouroverall i himlens alla färger. Destination Tenerife. Kanske inte behövs så mycket mer i kommentarer med tanke på destinationen men varför i hela friden går man runt i pyjamas i offentliga miljöer???

Har också flugit i SAS Business CPH-NRT där en ensamresande mor med "vet-ni-hur-dyrt-det-är-att-se-så-här-billig-ut—utstrålning" med ett antal telningar (hennes nationalitet har inte med saken att göra) lät dessa barn göra vad som helst. Det krossades glas, sprangs i mittgången, bråkades... Jag trodde helt klart att jag var på väg till Tenerife och inte till Tokyo. En Op-Up på så många personer finner jag omöjlig, likaså Optiontown och dessutom även poänguppgradering och allt i den stilen. Biljetten var betald, inget snack. Men dessa individers sätt att bete sig... hade inte köpt det för någon plånbok på denna värld!
Ja, exemplen äro legio! Antalet 80-talister bland personal och kunder likaså - vilket inte gör saken bättre...
 

JonW

Medlem
Faktisk är Domestic First på CO helt ok! Man får en riktig stol med riktigt benutrymme, och inte tramset vi har i Europa med mittenplats som inte används. Maten är normalt ok, och drinkarna "manliga" i spritinnehåll :cool:
...

Nu var det ju F-standarden som diskuterades, och jag undrar verkligen hur många europeiska bolag som säljer tramsigt blockerade mittstolar som F...
Hamburgare kan väl vara OK som ett av flera alternativ, tydligen var den dock skum. Dock lite osäker på om OP:n menade att alternativ inte fanns.
 

agehall

Medlem
Domestic F in USA är ju samma sak som C i resten av världen. Och C-produkten intra-europe innehåller oftast inte riktiga business säten, så att göra jämförelsen är väl inte helt fel?
 
Toppen