Senaste nytt

Med Lombardiet i Blickfånget

OLN

Medlem
Är ofta på jobb i Lomardiet, fick tips om Galetto d'Oro av en kille jag mötte i jobbet där nere (han är från Bergamo). Tyckte Pizzorna där var så bra så jag åker förbi så ofta jag har möjlighet.
Åker ner på Söndag igen för en veckas jobb och tänker försöka få till ett besök på både Cantierecucina & Galetto d'oro.
 

Palazzi

Medlem
Tänkte tillägga i tråden att Bergamos, och ett av Italiens äldsta caféer har bommat igen - finanskrisen har slagit för hårt. Den låg i den nedre staden, och den har inte lockat så mycket turister på senare år.

Det nya torget vid tågstationen är klart idag, och nya stationen står klar till julafton.

Byggandet av en ny flygplats är i full gång, och avslutas i April/Maj 2015, i tid för Milano World Expo. Nya lounger, stort shoppingområde etc - den nuvarande flygplatsen blev vald till Europas 6:e sämsta.

Ryktet säger att ägaren SACBO, stänger Brescias flygfält i samband med öppnandet av nya Bergamo Orio, och det betyder troligen att fler stora bolag intresserar sig för Bergamo.


Är ofta på jobb i Lomardiet, fick tips om Galetto d'Oro av en kille jag mötte i jobbet där nere (han är från Bergamo). Tyckte Pizzorna där var så bra så jag åker förbi så ofta jag har möjlighet.
Åker ner på Söndag igen för en veckas jobb och tänker försöka få till ett besök på både Cantierecucina & Galetto d'oro.

Jag får göra ett besök! Bästa pizzan i Italien hittar du annars på en pizzeria i Perugia, och inte i Neapel som många tror. Helt makalös är den! Å andra sidan är det en rätt stor omväg för en pizza ;)

Tak for dette guldkorn @Palazzi! Jeg har været en del i Lombardiet da jeg var mindre, men nu får man rigtigt lyst til at vende tilbage :)

...Dejligt snart at have Ryanair direkte København-Bergamo :eek:

Haha, jag skulle nog nästan kunna tänka mig Ryanair från CPH till BGY, i.o.m att det det två timmar. 600DKR T/R och man slipper byte.

Lufthansa/Air Dolomiti har annars riktigt vassa priser, och prispressade nyss. Om man bokar via resebyrå (det blir 150kr billigare) kan man flyga ARN-MUC-BGY för 1.250kr T/R - rena "lågprisflyget".
 

OLN

Medlem
Vad heter Pizzerian i Perugia, bra att ha ett litet sidoprojekt när jag blir kvar där nere över helgen...
 

Palazzi

Medlem
Vad heter Pizzerian i Perugia, bra att ha ett litet sidoprojekt när jag blir kvar där nere över helgen...

Finns tydligen inte kvar inser jag, efter att ha gått runt staden i google maps... Tyvärr kan ju mycket hända på 5-6år :(
Lite lång utflykt att ta sig till otillgängliga Perugia för en Pizza, kan jag tycka. Besök staden under Jazz eller chockladfestivalen istället, men boka hotell låååångt innan.

Men i Bergamo ska du ju inte äta konventionell Pizza, utan de hos bagerierna. De absolut bästa finns hos oansenliga Panificio Tresoldi i Bergamo Alta. Ägt i generationer av samma familj, som bott i San Vigilio (ännu en kulle upp) i hundratals år.
Om man inte vet att det finns pizza där finns det inget i skyltningen som berättar om det.
Panificio Tresoldi, Bergamo - Omdömen om restauranger - TripAdvisor

Desto mindre ingredienser på pizzan, desto bättre smakar den! :)
 

OLN

Medlem
Kombinerar den utflykten med besök på diverse vingårdar skulle jag tro. annars så låter ju jazzfestivalen intressant...
 

Palazzi

Medlem
Italienska miljardären Antonio Percassi (Bergamo) har investerat 100-tals miljoner för att återuppväcka den gamla termalanläggningen San Pellegrino norr om Bergamo.

Det innebär återuppningen av Grand Hotel och restaurering och tillbyggnad av Spa-anläggningen. Fram till 60-talet var San Pellegrino en av Europas absolut främsta Spa-resorter, men försvann helt med nerläggningen av tåglinjen som passerade staden. Numera är man världsskända för sitt källvatten, som finns i de flesta välsorterade butiker, och i restauranger av högre klass.

Spa-anläggningen återöppnade idag, och det finns en liten video ute:
http://lightstorage.ilcittadinomb.i...site_media/media/videos/2014/12/BG_V_9325.mp4

Tydligen bra priser också, enligt ett lokalt webbforum
 

Palazzi

Medlem
Air Dolomiti försvann pga svag efterfrågan. Svårt att fylla 120 stolar på flygplats med lågprisfokus...
Det är Italiens tredje största flygplats totalt, så finns oändligt med direktflyg med Ryanair mfl. Interkontinentala flygningar har man bara 1h30min bussresa bort (MXP).

Glädjande har vi nu ändå fått en lösning med BMI Regional för Lufthansa. Växelvis ERJ135 och 145. Det betyder att man på mindre trafikerade tider har endast 37 stolar; mindre än en tredjedel av tidigare.
Perfekt med jet direkt till Bergamo, från München, på en timme :)

Kostar från ca.1.600kr T/R med Lufthansa från Arlanda.
 

jerixon

Medlem
@Palazzi vilka är dina bästa rekomendationer för sol och bad i området?
Vill gärna utgå med tåg från Bergamo och vara borta under ett par dagar :)

Är det Desenzano del Garda som är enklast att nå?
Sist hyrde vi bil och åkte runt lite, men nu vill jag gärna hålla mig till tåg och avslappning!

Använde flera av dina tips sist jag var i Bergamo och uppskattar all tid du lagt på guiden!
 
Toppen