Senaste nytt

Med Lombardiet i Blickfånget

sunkan

Medlem
Hej,

Jag har en resa till Milano med min sambo bokad i augusti och tänkte då även självklart passa på att besöka Bergamo. Nu kommer jag behöva boka om den eftersom jag missat några möten i kalendern. När jag läst lite mer nu så verkar många avråda från Milano i augusti. Vad är dina bild av Milano/Bergamo och områdena omkring under augusti. Vi har tänkt en långhelg ons-sön.

Mvh

Christian
 

Agö

Medlem
Hej,

Jag har en resa till Milano med min sambo bokad i augusti och tänkte då även självklart passa på att besöka Bergamo. Nu kommer jag behöva boka om den eftersom jag missat några möten i kalendern. När jag läst lite mer nu så verkar många avråda från Milano i augusti. Vad är dina bild av Milano/Bergamo och områdena omkring under augusti. Vi har tänkt en långhelg ons-sön.

Mvh

Christian

Varmt!
 

Palazzi

Medlem
Som @Agö skriver är det "varmt" med utropstecken. Aningen fuktigt, men inget vatten som svalkar = hettan kan upplevas som tryckande... Men för den väl beresta är väl knappast 35C i skuggan ovanligt.

Affärsmän/Kvinnor i Milano bär linnekostymer även under de varmaste dagarna, så överleva gör ni. Ni kan ju ta en dagstur till Como/Lecco eller liknande där vädret är mildare. Bergamo är aningen svalare än Milano, men det är marginellt.

Ha en trevlig semester :)
 

sunkan

Medlem
Då ska vi nog klara oss :) Får skicka in sambon i de luftkonditionerade flaggskeppsbutikerna om det blir för svettigt...

Det verkar ju även finnas en hel del i regionen att se och en dagstur till svalare områden är nog ingen dum idé.

Tack för svar!

/Christian
 

flierman

Medlem
Jag har för mig att jag var inne och tog en öl där på dåvarande Radisson SAS Bergamo runt 1998..kan det stämma? Jag har t.om ett kort någonstans där vi stod vid Radisson SAS-skylten.

För Övrigt ett mycket trevligt område, Garda-sjön rekommenderas varmt.
 

Palazzi

Medlem
Jag har för mig att jag var inne och tog en öl där på dåvarande Radisson SAS Bergamo runt 1998..kan det stämma? Jag har t.om ett kort någonstans där vi stod vid Radisson SAS-skylten.

För Övrigt ett mycket trevligt område, Garda-sjön rekommenderas varmt.

Minns faktiskt inte....(hade egen bostad i Bergamo). Med tanke på att det största hotellet idag saknar tillhörighet till någon kedja, samtidigt som de andra stora kedjorna finns presenterade på andra ställen i staden, känns det troligt att Radisson tidigare ägde det stora hotellet.

Jag ska försöka kolla upp det...:)
 

Palazzi

Medlem
Finns vissa revideringar och tillägg som behöver göras till denna recension:

1. Snabbtåget Milano Express är borta mellan Milano & Bergamo. Folket tyckte att tidsvinsten var för liten i relation till det höga priset (dubbelt).

2. Vill lägga till lite information angående den roliga utflykten till "För-alperna"

Spårvagnarna, som utgår från Bergamos centralstation, avgår var 15:e minut mot förorten Albino, och kostar 2.70€.
25min får du räkna med att resan tar, då stoppen är många

Bergamo_tram.JPG
Spårvagn (Tranvia) i Bergamo

450px-Albino_via_Mazzini.JPG
Centrum i förorten Albino

Väl i Albino väntar en ca 10min promenad mellan spårvägsstationen och linbanan. Det är tydligt skyltat och du går i riktning mot bergen, genom staden.
Linbanan öppnar 06.30 på morgonen, och sista avgång är 19.30. Priset är 8€ T/R och turen tar 8min....

När du går av linbanans toppstation ligger byn Selvino till vänster.
P1030017.jpg
Selvino

När du har sett Selvino kan du med fördel vandra tillbaka längs vägen mot linbanan, men sedan fortsätta vandringen ytterligare 500m. Du har då nått ännu en kabinlift som kommer föra dig riktigt högt upp på berget Monte Poieto. Där väntar en fantastiskt utsikt och en restaurang med kända tre-rättersmenyer med tydlig prägel av alpernas flora och fauna.

cabinovia_panoramica.jpg
Bild på kabinbanan till Monte Poietos topp. montepoito.it

6.jpg
Äldre bild på restaurangen, som i stort sett är oförändrad exteriört. montepoito.it

Liften till Monte Poietos topp tar 10min och är gratis för den som väljer att äta på restaurangen. En trerättersmeny kostar mellan 18-32€.

Extra: Selvino installerat just nu en stor sittlift på sitt berg, Monte Purito (inte att förväxla med Poieto). Detta kommer skapa en stor (relativt) skidanläggning i Selvino, och göra det till ett perfekt utlfyktsmål för Ryanair-resenärer som landar i Bergamo även vintertid. Denna första etapp är klar redan till kommande vinter...
Selvino har tidigare varit ett stort skidområde, men är sedan länge nedlagt.
TIll vintersäsongen 2016/2017 planeras ett mycket stort skidområde vara klart och man hoppas bli det självklara semesteralternativet för personer boende/turister i Milano och Bergamo. Även en inomhusanläggning är förd på tal, men boende stretar emot.
 
Toppen