Senaste nytt

Maximera SAS-poäng med "lågprisbiljetter"

Volatyle

Medlem
Du skrev i en annan tråd att du gör 15-20 resor per år, med optimering har du kanske större möjlighet framöver att kvalificera på segment (krävs 45 segment). Om du på varje resa får till 3 segment så är du hemma, förutsätter dock att du flyger SAS på dessa segment och inte andra bolag inom star alliance.

Helt med dig där, segmenten var det jag först trodde jag skulle kunna make:a när SAS gjorde om reglerna. Var helt säker på att jag skulle klara detta eftersom jag utgick från GOT dessutom och alltid får ta knepiga flygvägar med flera segment inom Europa. Tyvärr blev det inte riktigt som tänkt så här när jag ska summera året som varit... SAS har möblerat om sina flygningar så jag flyger otroligt många codeshare (Frankfurt, host host...) hela tiden. I början av året kände jag inte heller till ITA så jag hade dålig koll på hur jag kunde hitta andra vägar att gå via SAS. Kanske om jag hade haft den vetskapen från allra första början så hade jag klarat antal segment, nu ser det svårt ut att få till det (mitt intjäningsår är slut i april 2016).

Svårt också att uppskatta hur nästa år ser ut i antal flygningar, men jag ska ju såklart ge det ett ärligt försök.

Vol
 

palmen

Moderator
Helt med dig där, segmenten var det jag först trodde jag skulle kunna make:a när SAS gjorde om reglerna. Var helt säker på att jag skulle klara detta eftersom jag utgick från GOT dessutom och alltid får ta knepiga flygvägar med flera segment inom Europa. Tyvärr blev det inte riktigt som tänkt så här när jag ska summera året som varit... SAS har möblerat om sina flygningar så jag flyger otroligt många codeshare (Frankfurt, host host...) hela tiden. I början av året kände jag inte heller till ITA så jag hade dålig koll på hur jag kunde hitta andra vägar att gå via SAS. Kanske om jag hade haft den vetskapen från allra första början så hade jag klarat antal segment, nu ser det svårt ut att få till det (mitt intjäningsår är slut i april 2016).

Svårt också att uppskatta hur nästa år ser ut i antal flygningar, men jag ska ju såklart ge det ett ärligt försök.

Vol
Jag är helt övertygad att du kommer kunna nå målet nästa intjäningsperiod om du fokuserar på det från början, troligtvis kommer det vara segment som kommer att bli aktuellt om du inte får in någon longhaul med SAS också på kampanj. Om övriga livspusslet tillåter det så ser i alla fall inte jag några problem med att ta en weekend i Hong Kong, Tokyo, San Francisco, Los Angeles eller liknande :)
 

Volatyle

Medlem
Ja, kanske! Har svårt att på förhand veta hur mycket resor det blir kommande år, men som sagt. Jag ska försöka planera bättre.
Tillsvidare får jag helt enkelt vända hoppet till någon vänlig EBD'are som kan vara intresserad av att sälja sitt EBG via marknadsplatsen.

EDIT: Med tanke på hur jäkla många codeshareflygningar jag lär ha inom star alliance kommande tid så vore det ju inte heeeelt fel ska jag erkänna. Det skulle verkligen sätta guldkant (i dubbel bemärkelse) på många kommande resor.

Vol
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ja, kanske! Har svårt att på förhand veta hur mycket resor det blir kommande år, men som sagt. Jag ska försöka planera bättre.
Tillsvidare får jag helt enkelt vända hoppet till någon vänlig EBD'are som kan vara intresserad av att sälja sitt EBG via marknadsplatsen.

EDIT: Med tanke på hur jäkla många codeshareflygningar jag lär ha inom star alliance kommande tid så vore det ju inte heeeelt fel ska jag erkänna. Det skulle verkligen sätta guldkant (i dubbel bemärkelse) på många kommande resor.

Vol
När det gäller segment spelar inte codeshare någon roll. Så länge det är en flight som utförs av SAS ska du ha ett kvalificerat segment för den (förutsatt att det inte är charter eller liknande).
 

Volatyle

Medlem
När det gäller segment spelar inte codeshare någon roll. Så länge det är en flight som utförs av SAS ska du ha ett kvalificerat segment för den (förutsatt att det inte är charter eller liknande).

Jag misstänker att jag felanvänder begreppet codeshare. Med codeshare menar jag alltså när jag bokar flyg via SAS hemsida (som jag alltid gör) och hamnar på ett "SK"-flyg fast med Lufthansa-vinge... Vilket jag gör 75% av gångerna, tyvärr..
 

palmen

Moderator
Jag misstänker att jag felanvänder begreppet codeshare. Med codeshare menar jag alltså när jag bokar flyg via SAS hemsida (som jag alltid gör) och hamnar på ett "SK"-flyg fast med Lufthansa-vinge... Vilket jag gör 75% av gångerna, tyvärr..
Jo det är codeshare, dessa flyg räknas inte in som segment mot EBG, däremot får du baspoäng.
Det är bara SAS-flyg (och Wideroe) som räknas som segment.

Om du bokar en flight som heter SK3657 och utförs av Lufthansa så är det en codeshare-flight. SAS har flightnummer på flyget men den utförs av Lufthansa. Denna kommer inte att generera ett kvalificerande segment.
När jag reste till Barcelona senast så var det en lufthansa-bokning ARN-FRA-BCN där ARN-FRA utfördes av SAS fast med Lufthansa flightnummer, den flighten ger då ett kvalificerande segment.

Det du borde kunna göra är att försöka flyga via ARN/OSL/CPH på dina flighter innan du åker vidare till Europa, på så sätt får du ett segment inom norden och ytterligare ett segment till europa (förutsatt att europa-flighten är på SAS-metall).

Hoppas jag inte rört ihop det för mycket för dig nu.
 

Volatyle

Medlem
Yes, det får bli så upplägget får bli under nästa kvalificeringsperiod (förutsatt att jag inte får tag i EBG på annat sätt innan dess såklart). :)

Vol
 

olo

Medlem
Värt att tänka på är att år 1 är det 45 segment eller 45'00p, men år 2 så är det i praktiken annorlunda då SAS-flighter ger 25%, så om man endast åker med SAS är det de facto 45 segment eller 36'000p år 2. Det gör det klokt att satsa på återkvalificering med hjälpa av poäng, om det är så att man åker mycket med SAS, vilket jag utgår ifrån att man gör om man lyckas kvalificera sig på 45 segment.

I exemplet ovan med GOT-OSL-MUC-FCO/FCO-MUC-CPH-GOT, med 750+1500+750 + 750+1500+750 = 6000p blir det som EBG: 940+1875+750 + 750+1875+940 = 7130p

Sen inser jag att jag visst räknade lite snabbt igår kväll, så nedan borde vara: 750+1500+750 = 3000p
FCO - MUC Lufthansa B = 750
MUC - CPH SK S = 1000
CPH - GOT SK S = 500
Hemresa: 2250p
Så den totala bokningen i flex eco ger 6000p för 5394:- Ännu bättre än vad jag först fick det till.
Det enda som kan vara lite problematiskt är att jag behöver ha en ankomsttid i Rom tidigare än 19:10 (skulle nog behövt vara där kring 18:00). Provade att försöka åka 'dit' via MUC men det blev snarare sämre.
Svårgheten här är att hitta SAS-flyg som går på SAS-metall och inte är Lufthansa codeshare. Det finns via ARN till FRA. Jag plockade ihop följande på United. Boka nu medan det finns platser kvar. :)

Kod:
09DEC GOT-ARN SK144 0705-0805 S
09DEC ARN-FRA SK635 0905-1125 S
09DEC FRA-FCO LH234 1210-1400 B

12DEC FCO-MUC LH1843 1210-1345 B
12DEC MUC-CPH SK2658 1700-1835 S
12DEC CPH-GOT SK446  2050-2140 S
6000 poäng för 5430 kronor.
Bokar du den som billigast blir det 2750p för 3961:- (= Ovärt!)
 

Volatyle

Medlem
Värt att tänka på är att år 1 är det 45 segment eller 45'00p, men år 2 så är det i praktiken annorlunda då SAS-flighter ger 25%, så om man endast åker med SAS är det de facto 45 segment eller 36'000p år 2. Det gör det klokt att satsa på återkvalificering med hjälpa av poäng, om det är så att man åker mycket med SAS, vilket jag utgår ifrån att man gör om man lyckas kvalificera sig på 45 segment.

I exemplet ovan med GOT-OSL-MUC-FCO/FCO-MUC-CPH-GOT, med 750+1500+750 + 750+1500+750 = 6000p blir det som EBG: 940+1875+750 + 750+1875+940 = 7130p

Sen inser jag att jag visst räknade lite snabbt igår kväll, så nedan borde vara: 750+1500+750 = 3000p

Så den totala bokningen i flex eco ger 6000p för 5394:- Ännu bättre än vad jag först fick det till.

Svårgheten här är att hitta SAS-flyg som går på SAS-metall och inte är Lufthansa codeshare. Det finns via ARN till FRA. Jag plockade ihop följande på United. Boka nu medan det finns platser kvar. :)

Kod:
09DEC GOT-ARN SK144 0705-0805 S
09DEC ARN-FRA SK635 0905-1125 S
09DEC FRA-FCO LH234 1210-1400 B

12DEC FCO-MUC LH1843 1210-1345 B
12DEC MUC-CPH SK2658 1700-1835 S
12DEC CPH-GOT SK446  2050-2140 S
6000 poäng för 5430 kronor.
Bokar du den som billigast blir det 2750p för 3961:- (= Ovärt!)

Shit, du är galet finurlig på ITA. I come to shame känner jag här... :)
En fråga - finns det ngn anledning att du inte tog 14:45-flyget tillbaka från FCO-MUC? Tänker ifall 40min till 17:00 flyget vidare MUC-CPH är för tajt eller något annan orsak?

Vol
 

olo

Medlem
finns det ngn anledning att du inte tog 14:45-flyget tillbaka från FCO-MUC? Tänker ifall 40min till 17:00 flyget vidare MUC-CPH är för tajt eller något annan orsak?
Nej, det är nog inte. Om jag minns rätt är MCT (minsta bytestid) 30 min i MUC.
Jag tror B-klass fanns på alla flighterna FCO-MUC, så det går nog att välja.
 
Toppen