Senaste nytt

Maximera EB-intjäning på resor till Mellanöstern

Gustafo

Medlem
Ny på forumet och bonus-världen!

Jag kommer under kommande år göra flera flygningar fram och tillbaka Mellanöstern och önskar tacksamt ta emot tips om hur jag maxar poängintjäningen av EB för resorna.
  • Huvudsakliga destinationer: Libanon, Jordanien och Egypten från ARN.
  • Förutsättningar: flexibel med datum och mellanlandningar.
Jag har tittat runt på biljetter och ser att SAS endast flyger till BEY av ovan destinationer men att det finns gott om Star Alliance-bolag som täcker in övriga. Vad bör man tänka på och om möjligt vilken kombination med övriga Star Alliance-bolag ger mest poäng för pengarna?
 

Gustafo

Medlem
Troligen Go om det inte blir mer prisvärt att flyga i högre klass för poängintjäningens skull.

Har dessvärre inga bonusresor att boka.
 

agehall

Medlem
Jaha, pratar vi economy så lär det inte bli så mycket poäng att tala om. Smidigast lär vara att flyga med Lufthansa eller Swiss och sedan försöka ha så höga bokningsklasser som plånboken tillåter.
 

adhoc76

Medlem
Jaha, pratar vi economy så lär det inte bli så mycket poäng att tala om. Smidigast lär vara att flyga med Lufthansa eller Swiss och sedan försöka ha så höga bokningsklasser som plånboken tillåter.

Precis! Och då går de billigaste biljetterna i economy som huvudregel bort på en gång.

Gör som föreslås - kolla på ekonomibiljett först, sen pris, sen bokningsklass. Tumregeln är ju dyrare biljett (och oftast flexiblare villkor vid ändringar etc) desto högre bokningsklass. Stämmer som huvudregel att korrelationen högre pris = högre bokningsklass, alltså bra att börja tänka så. Sen kollar du i tabellen (här i exemplet Lufthansa med intjäning till Eurobonus):

EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

25% betyder poäng motsvarande 25% av flygets längd i miles. Hur många miles en flygresa har kan du kolla på:

Great Circle Mapper
 

squeezen

Medlem
Turkish kan vara ett alternativ som lär ha alla destinationer.

Vittnas ju om ”sisådär” säkerhetsnivå på dem dock..
 

Gustafo

Medlem
Först och främst stort tack för alla svar och den tid ni tar er att svara en rookie som mig! Känns riktigt välkomnande!

@gdaily huvudsyftet är framförallt status.

Tack @agehall och @adhoc76 för beskrivningen. Har förstått nu att ekonomi-klasserna ger föga poäng. Ska kika runt lite enligt beskrivningen och se vad jag kan hitta för alternativ.

Verkar som att Turkish kan bli aktuellt vissa sträckor @squeezen.
 

gdaily

Medlem
Tror att du då ska kika på annat FF-program än SAS, typ Turkish (eller Aegan), sägs ju vara hyggligt lätt att nås status med dom?
 
Toppen