Senaste nytt

Max tre pass på fem år

Jonas C

Medlem
Å andra sidan varför väljer de just det svenska passet? Visserligen kan jag förstå att det är eftertraktat då det rankas som nummer 1 i världen, vilket för övrigt delas med det amerikanska, brittiska, finska och tyska passet. Om man däremot jämför ett svenskt med ett tyskt pass så märker man ganska snart att det tyska passet har betydligt färre säkerhetsfunktioner. Exempelvis passfotot som i princip bara sitter fastklistrat på en laminerad pappersskiva, så en passförfalskare bör nog ganska enkelt kunna byta ut fotot mot någon annans. I praktiken bör det ju innebära att ett tyskt pass är betydligt lättare att förfalska än ett svenskt, och därmed göra det mer attraktivt på den svarta marknaden. Eller har det mer att göra med att de andra länderna har bättre kontroll över cirkulationen av förlustanmälda pass, än Sverige?
 
Å andra sidan varför väljer de just det svenska passet? Visserligen kan jag förstå att det är eftertraktat då det rankas som nummer 1 i världen, vilket för övrigt delas med det amerikanska, brittiska, finska och tyska passet. Om man däremot jämför ett svenskt med ett tyskt pass så märker man ganska snart att det tyska passet har betydligt färre säkerhetsfunktioner. Exempelvis passfotot som i princip bara sitter fastklistrat på en laminerad pappersskiva, så en passförfalskare bör nog ganska enkelt kunna byta ut fotot mot någon annans. I praktiken bör det ju innebära att ett tyskt pass är betydligt lättare att förfalska än ett svenskt, och därmed göra det mer attraktivt på den svarta marknaden. Eller har det mer att göra med att de andra länderna har bättre kontroll över cirkulationen av förlustanmälda pass, än Sverige?
Det er ikke dokumentfalsk, men personfalsk det handler om - dvs. at udgive sig for at være personen hvis pas man rejser på.

Det er nok manglende konsekvens for folk som ofte "taber" passet der gør det attraktivt at "tabe" sit svenske pas.
 

Flood

Medlem
Å andra sidan varför väljer de just det svenska passet? Visserligen kan jag förstå att det är eftertraktat då det rankas som nummer 1 i världen, vilket för övrigt delas med det amerikanska, brittiska, finska och tyska passet. Om man däremot jämför ett svenskt med ett tyskt pass så märker man ganska snart att det tyska passet har betydligt färre säkerhetsfunktioner. Exempelvis passfotot som i princip bara sitter fastklistrat på en laminerad pappersskiva, så en passförfalskare bör nog ganska enkelt kunna byta ut fotot mot någon annans. I praktiken bör det ju innebära att ett tyskt pass är betydligt lättare att förfalska än ett svenskt, och därmed göra det mer attraktivt på den svarta marknaden. Eller har det mer att göra med att de andra länderna har bättre kontroll över cirkulationen av förlustanmälda pass, än Sverige?

Finns lite olika spekulationer:
-Att look-a-like förutsätter en etnisk mix i det passutfärdande landet som gör det möjligt. Finland hade varit svårare.
-Att det finns smugglarnätverk med anknytningar till Sverige och landet det flys från.
-Att Sverige är ensamt om att ge permanenta uppehållstillstånd för syrier.
-Att det är svårt för t.ex. en turkisk gränskontrollant att avgöra om personen kan språket eller vet något om det lilla konstiga landet långt i norr.
-Att svenska pass har uppmärksammats av FRONTEX och därför plockas oftare i kontroller.
-Svenska rutiner för utfärdande av främlingspass, utfärdande av tillfälliga pass, passens giltighetstid, rutiner för att spärra pass mm.

Säkert en kombination av många faktorer.
 

Flood

Medlem
I kravlösa Sverige finns det ingen gräns för hur många pass man kan plocka ut...

Samtidigt om du kollar på sifforna på sidan 71 i utredningen, så är det inte enorma mängder människor som har plockat ut många pass. Det är 443 personer som har plockat ut fler än fem pass på fyra års tid varav värstingen har tagit ut arton stycken. Förvisso lite volymer, men färre än vad i alla fall jag hade föreställt mig när problemet har diskuterats.

Med det sagt, jag tycker problemet är allvarligt och omfattande nog och stödjer utredningens förslag.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Borde inte polisen tillsätta en utredning om någon plockar ut flera pass i månaden?
 

nilsson

Medlem
Jag tycker det hade varit bättre med exponentiell prissättning. Priset går upp en faktor X varje gång man inte kan lämna in sitt gamla pass när man hämtar ut ett nytt (och möjligen ned en faktor Y per år).
 
Toppen