Matservering longhaul österut sent på kvällen?

Diskussion i 'Övrigt' startad av NyfikenGrau, 1 November 2014.

  1. En resa till Hong Kong med AF är bokad, ekonomi men övre däck på A380 så det får väl gå (ja C är på väg men måste samla ihop mer poäng först).

    Flyget går 23:30 från CDG och landar HKG 18:15. Det slog mig att jag aldrig åkt österut vid den här tiden på dygnet och efter lite funderingar konstaterade jag att det uppstår ett specialfall pga resans längd och tidskillnaden österut. Det vore ju nämligen klart mest logiskt att helt skippa kvällsmåltiden (vem vill ha en massa mat vid typ 1 på natten?), servera frukost ca 6-7 timmar efter start och sedan lunch/middag där frukosten brukar ligga, 2 timmar före landning. AF kör ju dessutom med självserveringsbuffé på så här långa flyg så det borde ju funka.

    Är man så här flexibel, eller är det hugget i sten att det är kvällsmåltid först, följt av frukost före landning oavsett tider? Jag tycker det blir helt skruvat att äta kvällsmåltid vid 1-2 på natten och sedan frukost vid 16-17 lokal tid...
    Skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter av detta. Problemet uppstår väl mest Europa->Sydostasien och Nordamerikas västkust->Europa. Flygningar österut på tio+ timmar efter tio på kvällen.
     
  2. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag brukar oftast hoppa över maten och sova på en gång, då jag brukar äta i loungen innan. Jag brukar också skippa frukost och sova igenom det, men i ditt fall är det nog smart att inte sova för länge, då du landar vid 18:15. Du ska ju lyckas somna på kvällen också. Jag hade nog vaknat i god tid för frukosten för att vända rätt dygnet lite. Men men, vi är ju alla olika hur vi hanterar tidszoner etc.
     
    kexxcream och NyfikenGrau gillar detta.
  3. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Jeg gætter på at det er aftensmad + frokost(lunch) evt. også en light snack. Men jeg har aldrig fløjet longhaul med Air France så det er kun et gæt.
     
    NyfikenGrau gillar detta.
  4. Som sagt det är economy (i 13 timmar!) så det blir nog inget problem att sova efter den resan :D

    (jag har alltså väldigt svårt att sova på flyg, ska jag tillägga)
     
  5. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    När jag flyger Eco+ åt andra hållet med British Airways runt 23, brukar jag ofta käka i loungen på kvällen och skippa frukosten på planet, för att ta den i lonugen om jag har transfer på LHR. Men som sagt det beror jag på hur din mat- och sovklocka fungerar:)
     
  6. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    NyfikenGrau gillar detta.
  7. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    De flesta europaflygningarna från BKK avgår runt midnatt. Mat serveras nog undantagslöst, och är inte så dumt som man kan tro. Många har kanske anslutningsflyg utan riktig mat.
    Dessutom fördriver man lättare tiden om man nu inte kan/vill sova direkt. Alternativet är ju att börja kröka utan mat, vilket nog inte crew är helt överlyckliga åt.
    Till slut så är klockan då runt 18 i Europa, alltså helt normal middagstid för den som vill börja ställa om sig så snart som möjligt. Eller för den som kanske varit på en kort tjänsteresa, och försökt stanna i europeisk tid...
    (Många av argumenten gäller ju också österut, även om avgångstiderna varierar mer därifrån.)
     
  8. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja det gäller TG, men jag tror att de flesta Europeiska bolog numera flyger förmiddags avgångar.
    TG har även dagflyg till vissa destinationer, under vintern finns både nattflyg och dagflyg vissa dagar till ARN och CPH
     
  9. Fast @JonW:s poäng är att visa likheter mellan nattflyg från Bangkok till Europa och nattflyg från Europa till Asien, han säger inte att alla flyg från Bangkok till Europa är nattflyg.
    För din information, finns det en hel del europeiska flygbolag har nattflyg från Asien, inte bara från Bangkok.

    Återgår till samtalsämnet.
    När jag flög Asiana från Bangkok till Seoul som avgick från Bangkok efter midnatt för några år sedan fick jag både middagsservering och frukost på detta 5,5 timmars flygning. Det var inte alls bra uppläggning.
    5,5 timmar är redan för kort för att sova. Visst kunde man avstå måltiderna men kabinbelysning var på och det var inte heller tyst.
    Själv föredrar jag som @johhenrik, äta middag i loungen/flygplatsen och sedan sova om flygningen avgår nära/efter midnatt.
     
  10. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ber om ursäkt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×