Senaste nytt

Matkris på Radisson Blu Split Resort

sembl

Medlem
Restaurang Jez i Makarska. 5mil från Split längs kustvägen mot Dubrovnik, de har haft mycket bra seafood de gånger jag varit där.

Makarska och Vodenice står på schemat för att se om mina favvo restaurnger fortfarande håller måttet med färsktryffel på menyn. Problemet är som alltid. Det serverars oftast pommes till allt på balkan och fine dining är svårt att hitta. Rustikt är ordet.
 
Last edited:

Henrik_B

Medlem
Ni kan ju alltid be om pitabröd istället för pommes. Kallas lepina, passar bäst till cevap och annat grillat kött och kyckling. Dock inte så vanligt i Kroatien, men kan fiknas om ni ber om det.
 
Last edited:

Henrik_B

Medlem
Om ni äter fisk ska ni be om Blitva sa krompirom, som är en blandning av spenat och potatis. Den äter man bl.a. till grillad fisk. Pommes serveras främst till turister.
 

Palazzi

Medlem
Även jag har upplevt den kroatiska maten, generellt, som något tråkig. Det säkraste kortet är nog att beställa in skaldjur, med en sallad on the side...

Jag vill dock påpeka att Zagreb, i inlandet, bjöd på betydligt bättre mat. Goda stuvningar, inte avlägset det österrikiska köket (inte helt oväntat).

Jag tycker generellt att maten är sämre i Europeiska kustdestinationer, och det gäller inte bara i Kroatien. Många orter i Spanien, Frankrike, Italien, Turkiet mfl tenderar också att bara koka av lite musslor, och ställa fram pommes..

Tycker att Sverige, Grekland, Irland och Pantelleria (Italien) utmärker sig positivt för kustmat.
Svensk fisk o räkor är fantastisk, grekerna har fantastiska sallader till allt, Irländarna har sin lobster (nära Boston-klass) och Pantellerias kök är världsunikt med sina udda råvaror o influenser från Afrika.

Rustikt är alltid vägen att gå - små syltor där lokalbefolkningen äter.
 

sembl

Medlem
Haha, för att citera min polare Jonas, "jag vill ha något med ris men det verkar som att båten från asien aldrig anländer till Kroatien" Så jag satte honom på GI diet.

Kaffe på morgonen med frukt
Lunch, Mojitos (några) och isad latte
Kvällsmat, kött eller fisk med sallad på grillad paprika, tomater, lök osv som är lokalproducerat.

Varför envisas de med ett gammalt salladsblad och tomat halva när det aldrig är någon som äter upp det.
 

nilsson

Medlem
Kroatien fantastiskt land för sol, bad och historia, men när det gäller mat så hamnar de näst sist utav de ländern jag har besökt. Sist hamnar Montenegro.

De har en riktigt god, inhemsk version av coca cola i Montenegro. Annars minns jag bara att tomatsåsen kom i en såssnipa bredvid pizzan.
 
Toppen