Matförgiftning/magsjuka på flygdag

Diskussion i 'Övrigt' startad av iRobert, 27 November 2015.

1. iRobert

iRobert Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Panikvarning. Absolut sämsta tänkbara scenario utspelar sig just nu.. Käkade en burgare på hotellet igår kväll och det tog inte många minuter innan cirkusen var i full gång. Har sovit kanske en timma under natten och får inte behålla någonting, vätska eller mat, mer än 5-10 minuter; feber och frossa o hela kittet ingår i det hela. Om mindre än två timmar går taxin från södra NL mot Schiphol och sedan väntar två flyg innan jag äntligen är hemma vid 18, och jag bävar inför precis allting. Tips på snabbkurer, saker att försöka äta som hjälper magen, "taktik" ombord.. I'm all ears! Känner mig något bättre nu än för några timmar sedan, men är allt annat än kaxig inför uppgiften att ta mig hem. Möjlighet att ta en extra natt här i Holland finns, men helst vill jag bara hem.

Fy fan.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ajajaj, trist...

Jag hade nog satsat på att stanna i Holland tills jag mått bättre. Dessa tråkigheter brukar ju gå över rätt kvickt så det finns god chans att du kan flyga hem imorgon utan allt för stora besvär.

Vi har ju en hel del läkare här på BC, så någon kanske kan komma med bättre tips på hur man ska hantera situationen.

Stefan62, iRobert, Agö och 1 annan gillar detta.
  3. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När du säger "får inte behålla", är det uppåt eller nedåt som gäller? Är det nedåt fixar du det lätt med receptfritt loperamid (Imodium). För febern kan du ta alvedon som sugtabletter.

4. Jag hittar inte tråden men tidigare råd var att det kanske inte är alltid så bra att ta medicin för att ha magen stabil under resan.
    Det är ofta kroppens sätt att försöka att ta bort föremålet (virus, bakterier) från kroppen. Då är det kanske bra att kräkas, uträttas.

5. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det stämmer generellt att det är bättre låta kroppen hantera det på egen hand och få ut det som ska ut, men loperamid används just väldigt tillfälligt för att t.ex. klara av en resa. Med det sagt skulle jag också gjort som @agehall föreslår, att om möjligt stanna en natt till istället.

6. iRobert

iRobert Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nedåt, men uppåt är inte långt borta. På tok för nära. Hotellet skickade precis iväg efter saker åt mig, efter att jag påpekat att det var deras mat som gett upphov till situationen.

Vad tror vi om klassiska huskurer som banan, rostat bröd och avslagen cola? Allt bleknar väl inför imodium, men hade gärna fått något i magen igen. Fjantigt svag på bara några timmar.

7. Jag skulle bara dricka vatten och försöka tömma ut skiten. Sorry för det uttrycket men finns nog inga andra botemedel

8. IPC_Mataveri

IPC_Mataveri Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är möjligen denna tråd:

Hur undviker man magsjuka i Indien? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Dr. Miles gillar detta.
  9. Charlie D

Charlie D Medlem

Krya på dig! Kämpa!!!

iRobert gillar detta.
  10. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Stanna kvar en natt är mitt råd.

Stefan62 och iRobert gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!