Senaste nytt

Mat in i USA?

Glöm det. Får överhuvudtaget inte ta med mat eller frukt. Jag hade vid ett tillfälle en banan som jag tog på planet, AA, som reservproviant. Den luktade deras lilla tullhund upp i mitt handbagage och sedan var den snabbt beslagtagen. Dessutom intygar du på inresekortet att du inte har med dig något dylikt. Du får muta kompisens fru med något annat.
Turkisk peppar då.
 

Nemo

Medlem
Finns en tråd om mat in i USA.
Mat in i USA? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Länk till US Customs and Border Protection
Bringing meat, poultry or pork/swine products into the U.S.
Eller
Travelers bringing food into the U.S. for personal use
Pdf (se Equine=häst avsnitt 3.7) https://www.aphis.usda.gov/import_export/plants/manuals/ports/downloads/apm.pdf
Kort svar: generellt sett nej, men hästprodukter går att ta med under vissa villkor, men du måste ha rätt intyg med dig.
 

AABack2ARN

Medlem
Turkisk peppar och bilar har jag fått med mig med framgång. Tulltjänstekvinnan (i LAX?) tittade bistert på mig och frågade om jag hade mat i baggaget och jag blev så rädd så jag sa som det var i stället för att blåneka som var min första plan. Hon skrattade och sa något i stil med "Enjoy".

Kalles kaviar på tub har jag frågat om och fått ett muntligt ok men inte haft med det.

Kött och frukt tror jag du helt enkelt skall glömma...
 

agehall

Medlem
Turkisk peppar och bilar har jag fått med mig med framgång. Tulltjänstekvinnan (i LAX?) tittade bistert på mig och frågade om jag hade mat i baggaget och jag blev så rädd så jag sa som det var i stället för att blåneka som var min första plan. Hon skrattade och sa något i stil med "Enjoy".
Hårt processade saker, såsom godis är inga problem. Däremot är råa produkter och frukt känsliga kapitel.
 

Nemo

Medlem
Jag har haft med, till USA, både Rudolfs hjärta (rökt renhjärta) och färsk mynta med rötter och jord. Blodhunden markerade men tulltjänstemannen drog iväg hunden och jag kom in med dessa delikatesser. Då visste jag inte om reglerna men idag, med risk om böter på $10.000, så är det inget jag rekommenderar.
 

jumbooze

Medlem
Jag har haft och deklarerat kalles kaviar dock ej som kaviar utan som creamed smoked roe för kaviar är begränsat. Efter inspektion så var det ingen fara att ta med tre tuber.
 

agehall

Medlem
Jag har haft och deklarerat kalles kaviar dock ej som kaviar utan som creamed smoked roe för kaviar är begränsat. Efter inspektion så var det ingen fara att ta med tre tuber.
Fast Kalles Kaviar är ju snarast att klassa som "äcklig sörja" och har imho ganska lite med riktig kaviar att göra, så det är ju inte så konstigt att den inte ska deklareras som kaviar.
 
Toppen