Senaste nytt

Marriott förvärvar Starwood för 12.2 miljarder USD

nota bene

Medlem
Hmm, får hoppas att de inte fuckar upp SPG... Är guld och kommer att bli Plat50 innan årets slut. Siktade dessutom på Gold for life inom något år...
 

David

Medlem
Vad är de stora skillnaderna i rewardsprogrammen för Mariott resp SPG idag?
Idag är mitt avtryck minimalt hos båda kedjorna.

Läge att fixa "for lite" innan något händer då?
Har dålig koll på skillnaderna då jag prioriterat andra kedjor än SPG. Det blir dock genast lite mer akut att dra in de sista poängen till Lifetime Gold hos Marriott innan de kommer på några dumma idéer kring det upplägget.
 

henrik l

Medlem
Vad är de stora skillnaderna i rewardsprogrammen för Mariott resp SPG idag?
Idag är mitt avtryck minimalt hos båda kedjorna.

Läge att fixa "for lite" innan något händer då?

Om man gillar att konvertera hotellpoäng till flygmil, så vore 1:1 från Starwood till Marriott en rejäl devalvering. Växlar man in 20 000 SPG-poäng idag så får man 25 000 miles i de flesta program, medan man hos Marriott som bäst får 25 000 miles om man växlar in 70 000 p till t ex Avios eller AAdvantages-miles. Det är något bättre för United, men sämre för LH. Själv ligger jag med närmare 80 000 köpta poäng hos SPG, så jag kommer nog att växla iväg en del. Med tanke på att man får mindre poäng per spenderad $ så skulle en 1:1 konvertering inte vara någon bra affär.
 
Lite synd att det blev Marriot för jag har alltid uppfattat Marriot som "snåla". Iofs så har de gjort lite ändringar I sina regler så de närmar sig SPG bl.a att award nights blir eligleble stays och cas&points.
Jag passer dock på inför min sista resa det här året till Shagnhai, att plocka ut mina svit natter på SPG. Just in case.
 

AABack2ARN

Medlem
Eftersom alla kedjor numera jobbar alltmer med differentierad branding är det väl inte helt omöjligt att man behåller kedjorna/programmen som separata enheter men med samarbete emellan, som en flygallians?

Jo men frågan är om inte några kedjor borde konsolideras för att uppnå lite synergieffekter. Annars kommer väl portföljen bestå av närmare 20 olika märken?
 

nilsson

Medlem
Jo men frågan är om inte några kedjor borde konsolideras för att uppnå lite synergieffekter. Annars kommer väl portföljen bestå av närmare 20 olika märken?

Det är nog inget problem i sig. Synergierna kommer ju inte ifrån att man köper hotellskyltar i bulk. Jag tror inte det kommer ske någon ändring i mid-tier och high-end. Sheraton, W, Westin, St. Regis, Luxury Collection och kanske Le Mèridien kommer man nog inte röra. element, aloft och four points har man inget för att spara, men det kostar ju att rebranda också.
 

Axelzon

Medlem
Vad jag förstår när man läser på Marriotts hemsida eller i denna tråden så är det inte helt tydligt ifall man som Guld medlem hos Marriott numera kan bo och tjäna poäng samt utnyttja loungerna på Starwood hotellen. Är det någon som har provat eller faktiskt vet vad man kan/får i detta läget?

Tack för hjälpen!
 

David

Medlem
Har inte sett någon info om detta. Känns lite väl tidigt att ge ut förmåner så här tidigt. Har dock ställt frågan till Guest Services, som jag ändå hade epost-kontakt med i ett annat ärende, vi får se vad de svarar och ifall ev erfarenhet från medlemmar stämmer överens.
 

mha321

Medlem
Affären är väl inte ens godkänd av alla aktieägare ännu. Även om det nog vid det här laget bara är en formalia, så lär det inte bli några förmåner alls förrän det är gjort.
 

David

Medlem
Ett svar på en annan fråga än vad jag ställde, men ändå info...

Marriott Rewards skrev:
Marriott recently signed an agreement to acquire Starwood Hotels, but at this time, we are still two separate companies. Until the acquisition has been completed, stays in Starwood Hotels are not eligible for credit in the Marriott Rewards program. At this time, we do not have any information about when this process will be completed.
 
Toppen