Senaste nytt

Married Segments på Eurobonus Bonusresor?

Berrsus

Medlem
Det kan bara personen med access till bokningssystemet svara på tyvärr.Troligtvis är det så att din sista resa innan är boven, så har det varit för mig. Första eller sista segment.

Tack! Isf. blir det Asiana och ytterligare ett identifierat bolag som kör Married Segments. Det betyder att det kanske vid en ombokning till LH på ICN-FRA så kan den blocken släppa.

Oavsett så ligger en kontakta till Asiana nära till hands för att se om de vill släppa på blocken. Återkopplar om utfallet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en bokning med EB-poäng där hemresan lyder enligt: DPS-SIN-BKK-ICN-FRA-ARN.
Jag har nu velat ändra FRA-ARN (SK) benet till FRA-MXP (LH). Tillgänglighet finns enligt United.com och enligt Tallin och SAS-supporten så finns tillgänglighet när de söker på FRA-MXP enskilt. Men när Tallin söker på det benet samtidigt som min bokning är uppe så finns ingen tillgänglighet på just den flighten jag önskar. Däremot finns det till MXP tidigare på dagen innan jag landar i FRA men inte efter att jag landat. Enligt Tallin så beror detta på att MXP inte är en giltig destination pga. utreseorten (om det var DPS,SIN, BKK eller ICN som var orten kunde agenten inte svara på). Jag frågade om detta berodde på Married Segments men det var det inte, utan berodde på just en block av utreseorten.

Mina frågor nu:
1) Är inte detta Married Segments, eller heter denna block något annat?
2) Jag flyger idag ICN-FRA med Asiana i F, om jag lyckas boka om benet till LH. Tror ni blocken för FRA-MXP kan släppas?
Det finns också en flight till Milano Linate (LIN) istället för Milano Malpensa (MXP). Har du kollat tillgängligheten av denna flight, samt den kombinationen?

Kod:
OZ  541 
ICN 12:30 - FRA 16:50  388
LH  278 
FRA 20:50  - LIN 22:00 320
 

agehall

Medlem
Hade det enligt Tallin mellan SAS och Brussels airlines för någon vecka sedan, men det kanske man ej kan lita på :p
Jag tror inte ett smack på att det är married segments där, oavsett vad Tallinn säger.

Married segments används ju när ett bolag vill säkerställa att passagerare som önskar resa AAA-BBB-CCC ska få plats även om BBB-CCC är en attraktiv rutt som skulle kunna sälja slut eller för att man vill hålla en viss prisnivå på den ena sträckan jämfört med den andra. Jag kan inte se varför man skulle vilja köra med sådan regionalpolitik (vilket i princip är vad det handlar om) mellan olika bolag. Det finns liksom inga attraktiva uppsidor med det.
 

jerixon

Medlem
Alltså inte så att jag tror på dem men man tröttnar ju snabbt när de säger att man inte kan ta en flight till bryssel direkt CPH-BRU utan måste boka på 2 segment SAS istället Arn-Cph-Bru för anslutning till Brussels Airlines
Ja ja skit samma... I det här fallet ställde SAS in båda flygen så nu står jag utan routing ;) haha


Jag tror inte ett smack på att det är married segments där, oavsett vad Tallinn säger.

Married segments används ju när ett bolag vill säkerställa att passagerare som önskar resa AAA-BBB-CCC ska få plats även om BBB-CCC är en attraktiv rutt som skulle kunna sälja slut eller för att man vill hålla en viss prisnivå på den ena sträckan jämfört med den andra. Jag kan inte se varför man skulle vilja köra med sådan regionalpolitik (vilket i princip är vad det handlar om) mellan olika bolag. Det finns liksom inga attraktiva uppsidor med det.
 

Berrsus

Medlem
Det finns också en flight till Milano Linate (LIN) istället för Milano Malpensa (MXP). Har du kollat tillgängligheten av denna flight, samt den kombinationen?

Kod:
OZ  541
ICN 12:30 - FRA 16:50  388
LH  278
FRA 20:50  - LIN 22:00 320

Yes! Jag har kollat den med, samma sak för den. Tillgänglighet finns på separat sökning men inte när de söker efter FRA-MXP/LIN i bokningen för att genomföra ändringen.
 

Berrsus

Medlem
Jag tror inte ett smack på att det är married segments där, oavsett vad Tallinn säger.

Married segments används ju när ett bolag vill säkerställa att passagerare som önskar resa AAA-BBB-CCC ska få plats även om BBB-CCC är en attraktiv rutt som skulle kunna sälja slut eller för att man vill hålla en viss prisnivå på den ena sträckan jämfört med den andra. Jag kan inte se varför man skulle vilja köra med sådan regionalpolitik (vilket i princip är vad det handlar om) mellan olika bolag. Det finns liksom inga attraktiva uppsidor med det.

Intressant, det låter rätt. Men då kan jag verkligen inte förstå vad det är för block som gör att alternativet inte dyker upp.
Ett mail till diamond-supporten kanske skulle kunna skapa klarhet om varför det inte går.
 

agehall

Medlem
Men då kan jag verkligen inte förstå vad det är för block som gör att alternativet inte dyker upp.
Det kan vara precis vad som helst. Allt från ett IT-problem till månfas. (Dock är oddsen rätt höga på married segments om du frågar mig)

Ett mail till diamond-supporten kanske skulle kunna skapa klarhet om varför det inte går.
Du kommer säkert att få ett svar av dem, men det är inte alls säkert att det är ett korrekt svar.

I sådana här lägen är det visserligen frustrerande, men det är bara att släppa pucken. Det går inte för oss att få reda på till 100% vad som är problemet och det gör det rätt meningslöst att gräva mer i det. Det är bara att acceptera att det inte går.
 

Canadien

Medlem
En del bolag kör ju codeshare och tillåter bara codeshare i sina routingar, Singapore Airlines är så vad jag förstår, då kan ju tillgänglighet på SK-benet finnas ARN-CPH men det kan vara slutsålt på SQ-codesharen ARN-CPH, så att du inte kan routa ARN-CPH-SIN trots att det finns platser (som SK) på första benet. Är det något liknande som Brussels håller på med?
 
Toppen