Senaste nytt

Maria Montazami: "Det är mer turbulens bak i planet" - är det så?

henrik l

Medlem
Hmmm, kan nog vara lite skakigt där framme också. Flög FRA-BKK med Thai's 380 och satt på plasts 1 A i slutet av juni. Över södra Polen började det att gunga och det fortsatte. Hade fullt sjå att få i mig hummern och champagnen, hade ingen större aptit, så besättningen fick bädda sängen och sedan sov jag mycket gott. Hmmm, vad det någon som sa något om I-lands problem:D
 

Najk

Medlem
Kan det inte vara så att sitter du i Business / First så bryr du dig inte om vad som händer medans åker du i Ekonomi så har man inget vettigare att göra än att störa sig på allt ifrån passagerare till väder till tiden som återstår

Lite OT: Delade hiss med Maria Montazami en gång på ett hotell i Stockholm. Det som slog mig var att hon var väldigt lång och hennes frisyr var så "fluffig" så det kändes som att hon fyllde upp hela hissen. :)
 
Last edited:

JonW

Medlem
Och ett plan med lågt tröghetsmoment kommer troligtvis att upplevas väldigt olika om du sitter i närheten av medel av tyngdpunkt och där vingarna genererar kraft "uppåt", eller långt ifrån.
Normalt måste lyftkraftscentrum helt sammanfalla med horisontella tyngdpunkten (som i sin tur sällan helt sammanfaller med motorplaceringen).
JAS Gripen var första undantaget från den regeln, där kompenserar man obalansen med ständiga datorstyrda justeringar av främre vingparen.
 

magost

Medlem
Normalt måste lyftkraftscentrum helt sammanfalla med horisontella tyngdpunkten (som i sin tur sällan helt sammanfaller med motorplaceringen).
JAS Gripen var första undantaget från den regeln, där kompenserar man obalansen med ständiga datorstyrda justeringar av främre vingparen.

Här ligger nog en hel del av svaret. Om tyngdpunkten inte sammanfaller med lyftkraftcentrum torde en plötslig ökning/minskning av lyft (om vi förenklar turbulens med den modellen) medföra en rörelse i tippled, som vars acceleration i en vald punkt i planet ökar med ökande avstånd till rotationsccentrum. Lyftkraft & tyngpunkt har ju en viss tillåten differens som kompenseras med summan av roderytorna (trim) samt motorernas dragkraftskomponent. Om denna modell stämmer medför det också att denna rörelse större ju mer bak/fram -lastat ett plan är.
 

magost

Medlem
Kan det inte vara så att sitter du i Business / First så bryr du dig inte om vad som händer medans åker du i Ekonomi så har man inget vettigare att göra än att störa sig på allt ifrån passagerare till väder till tiden som återstår :)

Helt sant.
Hon nämde i programmet att ett det kanske var det goda vinet där framme i business gjorde det att hon inte märkte så mycket ;)
 
Toppen