Maria Montazami: "Det är mer turbulens bak i planet" - är det så?

Diskussion i 'Övrigt' startad av magost, 29 Oktober 2013.

1. magost

magost Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I kvällens avsnitt av Hollywoodfruar förklarade Maria Montazami att hon åker fram i Business emedan hennes barn sitter längst bak i Economy. Barnen skriker av skräck pga av turbulens, men hon märker inget.

Vad säger panelen, har hon rätt i denna iaktagelse, eller är det inbillning?

Sen var det inte snällt mot barnen, men hon kanske ville skydda dem mot "business addiction" i unga år ;-)

2. Adam

Adam Medlem

På långa flygplansmodeller stämmer det delvis... Bakpartiet kan svänga lite på A321, långa 757an och 777. Men tror nog Maria M inte känner till det så väl. dock har jag varit kollega med hennes syster som jobbar i SAS CPH

3. Det är väl så att hävstången är längre från tyngdpunkten (motorerna) på långa flygplan. Kolla bilden nedan, den som sitter långt bak i Business Class sitter väl i princip intill motorerna och kommer inte känna av svängningar längs tyngdaxeln.

ZOOM_BOEING_777_300.jpg

4. pitch

pitch Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En kul sak om man sitter långt bak i ett långt plan utan partitioner är att man ser väldigt tydligt hur flygplanskroppen flexar vid turbulens.
    (Till exempel när man sitter på 34F på en lågsniffande MD-80 CPH-OSL ;) )

3 personer gillar detta.
  5. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så du menar att om man sitter längst bak i ett flygplan som har motorerna långt bak (MD-80, CRJ, etc) så upplevs turbulensen mindre än om man sitter nära vingarna?

6. pitch

pitch Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På en MD-80 så är turbulensen inget problem när du sitter längst bak, i alla fall. Om det är för att du är för zonkad av motorbullret för att bry dig eller om det verkligen har att göra med att vertikala rörelser upplevs som mindre jobbiga, det låter jag vara osagt.

7. Aurora

Aurora Medlem

Stemmer det. Point of attack ligger mer stabilt. Se på video av en pil som flyr gjennem luften: slow motion arrow - YouTube

Vingene stabiliserer jo en god del, også blir bevegelsen verre jo lengre bak en kommer :) Jeg sitter alltid langt fram, pga min frykt for turbulens.

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är jag visserligen förkyld, så jag kanske tänker helt snett här, men tyngdpunkten har väl ändå inget med detta att göra? Rotationen som kan uppstå vid turbulens kommer ju att ske runt någon av vingarna, men det borde inte ha något med motorplaceringen att göra tycker jag.

9. pitch

pitch Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det har nog med "all of the above" att göra. Motorerna står ju trots allt för vektorn som för hela skiten framåt, och har dessutom en rätt stor massa. Tyngdpunkten i sig är väl inte det viktiga i sammanhanget, men den ihop med geometrin och massfördelningen brukar ju ge ett hum om tröghetsmomentet. Och ett plan med lågt tröghetsmoment kommer troligtvis att upplevas väldigt olika om du sitter i närheten av medel av tyngdpunkt och där vingarna genererar kraft "uppåt", eller långt ifrån.

10. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög för någor år sedan LX 330 Ut från Zurich i turbulens, kabinpersonalen sa då att det är ner turbulent i bakre kabin så ligger nog en del i det ialla fall för större flyg?!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!