Senaste nytt

Mannen som satte bredvid en överviktig medpassagerare stämmer Etihad Airways för sin ryggskada

Valley

Medlem
Satt själv idag bredvid mycket välväxt herre och kunde inte sitta speciellt bra i och med detta. Kan jag stämma SAS ?
Tack och lov var det bara en 1-timmesflygning.
 

olo

Medlem
Jag hade för mig det men jag kunde inte hitta den.
Samma här. Måste varit väl gömd...

Men i den här tråden satte sig bilden betydligt starkare på näthinnan. Jag är tveksam på att jag hade gått med på att flyga i ett sådant läge...
Hur mycket är stolarna dimensionerade för? Håller ryggstödet om man sitter framför/bakom?
 

Valley

Medlem
Samma här. Måste varit väl gömd...

Men i den här tråden satte sig bilden betydligt starkare på näthinnan. Jag är tveksam på att jag hade gått med på att flyga i ett sådant läge...
Hur mycket är stolarna dimensionerade för? Håller ryggstödet om man sitter framför/bakom?

Vid en bilkrock väger en 75kg människa 12 800kg vid 100km/h.
Vill tro man är rätt körd om man sitter framför. Skulle inte bli förvånad om stol och allt följer med upp ur sina fästen.
 

kaktusen

Medlem
Vid en bilkrock väger en 75kg människa 12 800kg vid 100km/h.
Vill tro man är rätt körd om man sitter framför. Skulle inte bli förvånad om stol och allt följer med upp ur sina fästen.
OT men kanske intressant för någon? Man testar stolar och övrigt i ett plan men krafterna är rätt låga. Man kan generellt säga att vid en flygolycka så är antingen G-krafterna väldigt låga och inte mycket att bry sig om eller så är dom så höga att man heller inte behöver bry sig. Dvs säker död.

När det gäller G-krafter så fokuserar man oftast på hastigheten. Denna är förstås väldigt hög gällande flygplan. Men en väldigt viktig faktor är decelarationen, dvs inbromsningen. Om man landar i 200 km/h men sträckan för inbromsning är 1 000 meter blir G-krafterna löjligt låga. Om man istället krockar i 20km/h och det tar tvärstopp blir krafterna höga.

Som någon nämnde ovan blir de totala krafterna snabbt väldigt höga. Om man krockar i endast 50 km/h och det tar stopp direkt så väger man ca 40 gånger sin kroppsvikt. En 90 kg person väger alltså 3600 kg vid en krock i denna relativt låga hastighet. Det där med elefanter i baksätet var inget man hittade på:) Generellt kan man säga att man inte kan överleva en krock där det tar tvärstopp i högre fart än 70 km/h oavsett hur bra man sitter fast. Kroppens inre organ orkar inte med detta och det blir "internal decapitation". Organen slits alltså loss inne i kroppen pga av de enorma G-krafterna. Mysigt.....

Under många år så testade man stolar till flygplan upp till 9 G. Det fungerade bra ända fram till en olycka i UK. Jag har för mig att det var Kegworth. Vid denna olycka så slets en massa stolar lös från golvet och gjorde olyckan värre. Man ändrade då rutinerna och testar nu upp till 16 G. Man testar självfallet betydligt högre krafter än så men prylarna ska hålla för 16 G. Gäller även i US där man testar bilbarnstolar till flygplan till 16 G. Att användande av en bilstol på ett flygplan är oväsentligt för barnets säkerhet det vill inte amerikanarna lyssna på eftersom det finns mycket pengar att tjäna. Krockpulsen för stolar i flygplan är väldig "snäll". Den är mjuk och fin med lång deceleration och inga höga och brutala toppar.

Hur mycket är då 16 G? Inte speciellt mycket. När man är i labbet och testar tex bilbarnstolar så är krafterna betydligt högre. Detsamma gäller bilens stolar och övrig utrustning. Vid en "standardkrock" i 50 km/h så utsätts ett barn i en bilstol för ca 25-30 G. Då är ändå krockpulsen relativt snäll, dock inte jämförbart med stolar till flygplan. Ändrar man decelerationen en mindre del så ökar G-krafterna snabbt.

Om detta är för mycket OT så kan moderatorn radera.
 
Toppen