Senaste nytt

Manila - Stockholm, enkel i november

pep

Medlem
Aldrig været i Afrika? "Once you go black you never go back..." Yellow Card, se: Carte Jaune - Wikipedia
STPC: det afhænger af, hvor meget du har betalt for billetten. Hvis ET er skyld i forsinkelsen betaler de altid. Eller tag et gæstehus i Bole ved lufthavnen, e.g. Addis Flower, for 10 USD (gå-afstand, men de tilbyder også gratis af-hentning eller til-bringning).
 
Last edited:

Smuffe

Medlem
Var har du hittat information om att Ethiopian bjuder på hotell?

Jag kan ju ha missuppfattat det men vid lång stopover, minst 8 (?) eller 10 (?) timmar och det inte finns några alternativa tidigare connections till/från ADD så får man ett boende, likt Turkish när de är inkonsekventa.
Har till och med för mig att jag har läst det här. Så med omkring 23 timmar stopover så bör jag vara kvalificerad.

Aldrig været i Afrika? "Once you go black you never go back..." Yellow Card, se: Carte Jaune - Wikipedia
STPC: det afhænger af, hvor meget du har betalt for billetten. Hvis ET er skyld i forsinkelsen betaler de altid. Eller tag et gæstehus i Bole ved lufthavnen, e.g. Addis Flower, for 10 USD (gå-afstand, men de tilbyder også gratis af-hentning eller til-bringning).

Hahaha! Ja, nog kan det vara så alltid... har jag hört... :D

Det är inte den billigaste biljetten utan mellanalternativet.

Som @jsn skrev... Blir jag drabbad så blir det riktigt obra. @pep Vad anser du vara riskerna om jag inte är vaccinerad för gula febern och tar 18 timmar i Addis?
För mig som aldrig har varit i Afrika har ju inte något skydd till skillnad från Asien där jag har varit och vistats runtom sedan 1991 och mer frekvent och bott fram och tillbaka under 2000-talet.
 

pep

Medlem
Hotel voucher får du i transitten i ADD ved transfer desk. Forsøg at få en "pre-voucher" fra Asien forinden (ved check-in). Gul feber for 1 uge i Addis? Ingen risk AT ALL - det er en fattigmandssygdom som ingen vesterlændinge møder. Dokumentation for vaccine: Health staff ved selv at det er en joke. Hvis de spørger efter der: 1) venlig afvisende, smilende. Hvis det ikke er nok: 2) fortæl dem at sidste gang du var der fik du ikke dit gule kort tilbage. Og blev om nødvendigt meget vred! Intet at bekymre dig om - de kan jo ikke sende dig tilbage til Japan. Og du vil jo ikke betale for en lokal vaccination....eller rettere: du vil undgå deres vaccine.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hur stor är chansen att man råkar ut för GF om jag ändå endast tänkt vara på hotellet som Ethiopian Airlines bjuder på genom att äta, sova, ligga vid poolen, äta och sedan ta mig en gubblur innan jag åker tillbaka till flygplatsen?
Jag menar rent generellt ni som vet och har erfarenhet utav kontinenten, @agehall och @pep ?
På affärsresa eller som turist är risken minimal att du drabbas av gula febern, men det är inte det som är problemet - problemet är att andra länder kan vara tjuriga och vägra dig inträde om du varit på fel ställe och inte kan uppvisa att du är vaccinerad. Jag är osäker på om Etiopien räknas dit eller inte, men jag skulle inte chansa. Gula Feber vaccin anser jag är en grundförutsättning för besök på afrikanska kontinenten.
 

Smuffe

Medlem
Hotel voucher får du i transitten i ADD ved transfer desk. Forsøg at få en "pre-voucher" fra Asien forinden (ved check-in).

Njaa, snarare 23 timmar... ;) Landar vid 07 i Addis och flyger vidare kl 22 samma kväll den 9/11.
Så 13 timmar, tänkte att ett rum på ett hotell med en ok pool, något lokalt kallt i strupen och lite mat vore trevligt.
Kanske finns det en Starbucks i stan så har jag ökat på min muggsamling.

Då går jag på med mitt charmiga smile redan i Tokyo när jag är tillbaka på Narita. :) Tack för tipset!

Gul feber for 1 uge i Addis? Ingen risk AT ALL - det er en fattigmandssygdom som ingen vesterlændinge møder. Dokumentation for vaccine: Health staff ved selv at det er en joke. Hvis de spørger efter der: 1) venlig afvisende, smilende. Hvis det ikke er nok: 2) fortæl dem at sidste gang du var der fik du ikke dit gule kort tilbage. Og blev om nødvendigt meget vred! Intet at bekymre dig om - de kan jo ikke sende dig tilbage til Japan. Og du vil jo ikke betale for en lokal vaccination....eller rettere: du vil undgå deres vaccine.

Så pass. Äsch, jag svarar leendes på svenska, låtsas inte förstå och rullar vidare mot utgången. :D

Btw @pep Jag får gratulera dig till ditt svar vilket betyder att jag lyckats hålla mig borta från att klicka på megafonen 1000 gånger. :rolleyes:

@agehall och @Dr. Miles
Självklart kommer jag fundera en och två gånger om det är värt risker och annat... Det är ju lite drygt en månad kvar.
Jag ska även se vad en vaccinationsspruta kan gå loss på här nere i Manila men med tanke på att de billigaste medicinerna kostar noll och ingenting medan de mest vanliga i Sverige går loss på en mindre förmögenhet så återstår det lite att se.
Får höra med kontorschefen och se om hon kan hjälpa mig.
 

Attachments

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    98,2 KB · Visningar: 122

agehall

Medlem
Dokumentation for vaccine: Health staff ved selv at det er en joke. Hvis de spørger efter der: 1) venlig afvisende, smilende. Hvis det ikke er nok: 2) fortæl dem at sidste gang du var der fik du ikke dit gule kort tilbage.
Bull shit. Ledsen, men bara för att du hört det där är det inte sant. Jag har före detta kollegor som blivit avvisade när de inte kunnat visa upp sitt gula kort. Det var visserligen inte Etiopien, men att säga att det inte är ett problem är riktigt hål i huvudet för det är ditt ansvar som resenär att fixa det.

Intet at bekymre dig om - de kan jo ikke sende dig tilbage til Japan.
Vad får dig att tro att de inte kan göra det?

Og du vil jo ikke betale for en lokal vaccination....eller rettere: du vil undgå deres vaccine.
Nej, att ta vaccination på plats är meningslöst då vaccinet ska tas minst tre veckor (eller något i den stilen) före avresa.
 

Olle A

Medlem
Ett tips från en som vet, se till att ha gula kortet med dej med stämpel för gula febern för annars kan det gå illa. Jag jobbade i Etiopien på 70-talet ( ja så gammal är jag ) och efter en liten turistresa till Kenya återkom jag till Addis men hade glömt gula kortet vilket resulterade i 3 dagar i karantän på ett sjukhus där personalen behandlade mej som om jag var pestsmittad. Trots att en läkare kunde visa upp min vaccinationsjournal redan dag ett släppte dom inte ut mej. Det ska vara ett GULT kort, annars duger det inte.
Vid mitt senaste besök i Etiopien var det ingen som frågade om gula kortet men jag skulle i alla fall aldrig chansa.
 

ZZZebra

Medlem
Eftersom Etiopien står med på CDC's (amerikanska smittskyddsmyndigheten) lista över länder där Gula febern förekommer så håller jag med de som rekommenderar vaccination.

Risken för smitta är obetydlig och finns inte i Addis, så det är inte för din vistelse där som du behöver vaccinationen utan när du kommer till t ex Thailand, Sydafrika eller diverse andra länder och de ser att du har inrese och utresestämplar från Etiopien. En gränsvakt som har haft en dålig morgon kan orsaka väldigt mycket besvär för dig när de tycker att du inte uppfyller inresekraven.

Länk till CDCs lista för Gula febern: Yellow Fever - Chapter 3 - 2018 Yellow Book | Travelers' Health | CDC

En vaccination i Sverige för gula febern kostar ca 500 kr. Tidigare räckte vaccinet ca 10 år men efter förbättringar av vaccinet så är det numera livslångt. Börjar verka ca 10 dagar efter att man tagit det.
 

Smuffe

Medlem
Eftersom Etiopien står med på CDC's (amerikanska smittskyddsmyndigheten) lista över länder där Gula febern förekommer så håller jag med de som rekommenderar vaccination.

Risken för smitta är obetydlig och finns inte i Addis, så det är inte för din vistelse där som du behöver vaccinationen utan när du kommer till t ex Thailand, Sydafrika eller diverse andra länder och de ser att du har inrese och utresestämplar från Etiopien. En gränsvakt som har haft en dålig morgon kan orsaka väldigt mycket besvär för dig när de tycker att du inte uppfyller inresekraven.

Länk till CDCs lista för Gula febern: Yellow Fever - Chapter 3 - 2018 Yellow Book | Travelers' Health | CDC

En vaccination i Sverige för gula febern kostar ca 500 kr. Tidigare räckte vaccinet ca 10 år men efter förbättringar av vaccinet så är det numera livslångt. Börjar verka ca 10 dagar efter att man tagit det.

Magiskt... Jag kollar med Boss-boss på måndag om hon har några råd att ge för att skaffa sig en vaccination här i Manila innan jag åker.
Jag får ju lön den 25:e och det är mer än 10 dagar innan jag landar i Addis.
Tack @ZZZebra
 
Toppen