Senaste nytt

Malmö Aviation och Finnair tecknar samarbetsavtal

Jacob

Medlem
Malmö Aviation och Finnair har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att bolagen kommer att börja sälja biljetter i varandras linjenät. De gemensamma flygningarna startar den 19 januari 2012.

Framförallt är det Bromma flygplats som blir en naturlig knutpunkt där man enkelt ska kunna byta mellan Finnair och Malmö Aviation och kunna köpa genomgående biljetter.

Jag undrar dock hur användbart detta samarbete verkligen är. Malmö Aviation flyger från Bromma till Göteborg, Malmö och Umeå. Göteborg trafikerar Finnair själva och när det gäller Malmö flyger Finnair till Köpenhamn.
 

deltamartin

Medlem
Jag undrar dock hur användbart detta samarbete verkligen är. Malmö Aviation flyger från Bromma till Göteborg, Malmö och Umeå. Göteborg trafikerar Finnair själva och när det gäller Malmö flyger Finnair till Köpenhamn.

Undrar samma sak själv, då även Umeå täcks av Finnair-gruppen av flyBe Nordic.
 

Bergp

Medlem
Inte så där lysande.....kolla dagar och tider så ser du att övernattning i Helsingfors krävs rätt ofta bl.a går alla resor västerut bort pga tiderna. Med möjligheten Bromma utökas möjligheterna markant från Umeå.
 

Jacob

Medlem
Inte så där lysande.....kolla dagar och tider så ser du att övernattning i Helsingfors krävs rätt ofta bl.a går alla resor västerut bort pga tiderna. Med möjligheten Bromma utökas möjligheterna markant från Umeå.
Nu finns alla AY/TF codeshare uppladdade i systemen.

Om man ser på resor från Umeå till Asien så fungerar det halvdant med anslutningar på utresan, det blir några timmars väntan någonstans hur man än vrider och vänder på det. Däremot fungerar det mycket smidigt på returresan.

Exempel Bangkok-Umeå med Finnair.

AY 90 BKK 09:10 HEL 15:15 EQV 0 12345--
-> AY 983 HEL 17:00 BMA 17:00 E70 0
-> AY/TF 6113 BMA 17:30 UME 18:35 AR1 0
AY 96 BKK 00:25 HEL 06:35 330 0 12345--
-> AY 981 HEL 08:45 BMA 08:45 E70 0
-> AY/TF 6111 BMA 09:50 UME 10:55 AR1 0

Undrar förresten om det nya samarbetet innebär att man kommer kunna tjäna poäng i varandras bonusprogram.
 

henrik l

Medlem
Håller med om dubierna vad det gäller GOT, har själv flugit österut därifrån och AY's anslutningar funkar bra, så varför ta omvägen via BMA. Från MMX, varför ta vägen via BMA, när man tar lika snabbt till Kastrup som till Sturup? Återstår Umeå, har för mig när jag såg flyBe Noridc's tider att det inte var helt synkade med AY's avgångar och ankomster till och från Asien. Men frågan är hur stort segmentet från UME kan vara. Frågan är om det finns ytterligare kort i bakfickorna här? Annars känns väl inte detta helt klockrent.
 

Jacob

Medlem
Frågan är om det finns ytterligare kort i bakfickorna här? Annars känns väl inte detta helt klockrent.
Nu har jag greppat det! Flyglinjen Umeå-Helsingfors läggs ner. Linjen dyker inte upp i tidtabellen efter januari 2012.

Sista flygningen ser ut att gå tisdag 17 januari, samarbetet med Malmö Aviation börjar gälla torsdag 19 januari. Alla uppladdade flygningar i bokningssystemen Umeå-Helsingfors efter 17 januari är nollade i alla bokningsklasser.

Det bör alltså ha varit Finnair som kontaktade Malmö Aviation och inte tvärtom, allt för att inte tappa passagerare när linjen läggs ner. Göteborg och Malmö kom väl med på köpet.
 

henrik l

Medlem
Aha, känns som om att det var för få PAX för att hålla linjen vid liv, men tillräckligt många för att AY vill slussa dem via Bromma. På TF's hemsida säger man att tidtabellerna skall vara synkade, men vid en radomsökning UME-BMA-HEL-HKG i mars på AY's hemsida kommer enbart en morgonflight från UME upp och med ca 10 h väntan på Bromma och 3,5 på HEL. Känns som det återstår en del synkning. Tillbaka är det bättre.
 

Jacob

Medlem
Umeå-Helsingfors är hyfsat synkad.

AY/TF 6114 UME 06:50 BMA 07:55 AR1 0 12345-- 03:25
-> AY 982 BMA 09:15 HEL 11:15 E70 0

AY 981 HEL 08:45 BMA 08:45 E70 0 12345-- 03:10
-> AY/TF 6111 BMA 09:50 UME 10:55 AR1 0
AY 983 HEL 17:00 BMA 17:00 E70 0 12345-- 02:35
-> AY/TF 6113 BMA 17:30 UME 18:35 AR1 0
AY 3191 HEL 20:00 BMA 20:00 E70 0 123---- 02:45
-> AY/TF 6117 BMA 20:40 UME 21:45 AR1 0

Men inte vidare till Asien, då blir man snarare rekommenderat att åka från Bromma upp till Arlanda och vidare för att få ner den totala flygtiden.
 

Gnopps

Medlem
Det ryktas inom Finnair att eventuellt GOT-HEL-GOT läggs ner om de inte lyckas höja kabin-faktor... Detta samarbete kan vara täcken på detta.
Hoppla, det visste jag inte. Rutten är en sådan som verkar lite fram å tillbaka. Blue1 flög och sedan kom City Airline som slutade, har varit en del turbulens där.
 
Toppen