Senaste nytt

Malmö Aviation köper Bombardier C-Series

doc

Medlem
Jag tror att valet föll på CS-series med tanke på bolagets charterverksamhet (utföra flygningar åt charterbolag dvs) som man enligt intervjuer planerar att utöka ytterligare.

CS-series har ju i båda utföranden en räckvidd som är nästan 1/3 mer än på Embraers längsta. "Långväga" charterdestinationer som Oman o Gran Canaria klaras med lätthet...
Jo, jag tror också att det var en räckviddsfråga, men tycker ändå det var ett väldigt vågat beslut. Lite som när Norwegian satsar på longhaul med bara 787.
 

Palazzi

Medlem
Jo, jag tror också att det var en räckviddsfråga, men tycker ändå det var ett väldigt vågat beslut. Lite som när Norwegian satsar på longhaul med bara 787.

Jo, jag håller absolut med. "Turligt" nog har de ju åtminstone plan som borde fungera som backup om leveransen dröjer till 2016 istället.. Är deras Avro redan 20år så klarar de nog 22år. Det lär ju inte vara det mest ekonomiska planet idag, men bolagets finanser ser väl ganska bra ut (?)

Kanske planerar de att använda CS-series i 20år också, och då är det möjligen en för stor begränsning med räckvidden.

Jag tror och hoppas att det blir ett fint plan att flyga i, när det väl fungerar (likt B787) :)
 

Palazzi

Medlem
Malmö Aviation plockar in ytterligare en ARJ100 - 30mån leasing från Färöiska Atlantic Airways.. Man kommer nu ha 13st ARJ, och en SAAB2000 i flottan.

30mån kan ju tänkas vara en hint om när man förväntas plocka in försenade CS-series också. Bombardier själva tror ju på en första leverans om ca.14mån. Med ytterligare förseningar (vilket troligen kommer) och med tanke på att man ej längre är launch-customer är detta kanske rimligt (?)

Flygplanet är 15år vid leverans, alltså aningen yngre än snittet på Malmö Aviations egen flotta. Mig veterligen var det Atlantic Airways enda Avro, så nu har man bara tre A319 + helikoptrar.

Sweden's Malmö Aviation leasing a Faroese ARJ-100 - ch-aviation.com
 
Apropå CSeries vs Embraer E2: Enligt min uppfattning får man egentligen betrakta den sistnämnda som en ny flygplanstyp trots allt. Det enda som inte modifierats är själva flygplanskroppen men annars är det nya vingar, nya motorer, ny avionik och fullt FBW-system med alla säkerhetsfunktioner, modifierad vertikal stabilisator, ny inredning, ny APU (mig veterligen) etc. Enligt uppgifter är ju i princip allt antingen helt nytt eller modifierat jämfört med "E1".

Detta gör också E2 tämligen likvärdig med CSeries, dock med den viktiga skillnaden att Bombardier har en bredare kabin och faktiskt en storlek större (CS300). Det är också värt att påpeka att kabinen är så pass bred att den teoretiskt skulle klara ett 3+3-arrangemang även om sådant inte är planerat. Det är dock ett potentiellt "hemligt vapen" om så skulle krävas.

Jag tycker att Malmö Aviation gjort helt rätt val trots att det är försenad leverans, framförallt nu efter att en PW1500G havererade under test (vilket dock berott på läckande packningar till oljesystemet enligt uppgifter). Alternativet till CSeries som jag ser det skulle annars varit MC-21-200 (dock är den inte klar än heller) men då är vi uppe i ett segment där jag inte tror att de tänkt konkurrera. Jag har en känsla av att MAVIAs fortsatta specialitet är att ha en flotta med mindre flygplan snarare än att börja köpa "full-size narrowbodies".
 
Undrar bara hur det blir vid maktskifte och kommer BMA stängas under nästa mandat period? Jag tror att det bli kohandel bland kommunisterna i RödGrönRosa och då Bromma ryker och förbifarten byggs om det nu bli byte... Tyvärr.
 

ARNBER

Medlem
Första modellen av C100 besöker idag..... Bromma!!!
Screenshot_2015-11-26-15-10-36.png
 
Toppen