Apropå CSeries vs Embraer E2: Enligt min uppfattning får man egentligen betrakta den sistnämnda som en ny flygplanstyp trots allt. Det enda som inte modifierats är själva flygplanskroppen men annars är det nya vingar, nya motorer, ny avionik och fullt FBW-system med alla säkerhetsfunktioner, modifierad vertikal stabilisator, ny inredning, ny APU (mig veterligen) etc. Enligt uppgifter är ju i princip allt antingen helt nytt eller modifierat jämfört med "E1".
Detta gör också E2 tämligen likvärdig med CSeries, dock med den viktiga skillnaden att Bombardier har en bredare kabin och faktiskt en storlek större (CS300). Det är också värt att påpeka att kabinen är så pass bred att den teoretiskt skulle klara ett 3+3-arrangemang även om sådant inte är planerat. Det är dock ett potentiellt "hemligt vapen" om så skulle krävas.
Jag tycker att Malmö Aviation gjort helt rätt val trots att det är försenad leverans, framförallt nu efter att en PW1500G havererade under test (vilket dock berott på läckande packningar till oljesystemet enligt uppgifter). Alternativet till CSeries som jag ser det skulle annars varit MC-21-200 (dock är den inte klar än heller) men då är vi uppe i ett segment där jag inte tror att de tänkt konkurrera. Jag har en känsla av att MAVIAs fortsatta specialitet är att ha en flotta med mindre flygplan snarare än att börja köpa "full-size narrowbodies".