Senaste nytt

Malmö Aviation köper Bombardier C-Series

Malmös C-Series kommer kunna ta upp till 149 passagerare.
Dagens Avro tar väl ca 100 passagerare.
Trots färre flygplan ökas kapaciteten kraftigt.
C-Series kommer också ha MYCKET längre räckvidd en Avro.
Med de nya flygplanen kommer Malmö Aviation kunna göra 5-6h charterflygingar från ex Stockholm till Kanarieöarna.
 

MarcusC

Medlem
Malmös Avros är väl rätt gamla?...inte många bolag som har kvar dem i Europa. Läste swiss kommer ta in fyra Embraer 190 i väntant på sina CS series.
 

doc

Medlem
Jo, Malmös Avrojet RJ100-plan är i snitt 20 år gamla. Som jag skrev i en annan tråd var jag förvånad att man vågade satsa på en helt oprövad flygplanstyp istället för att välja Embraer E2-jets att trafikera Bromma med istället.
 

pst

Medlem
Om jag förstått bestämmelserna på Bromma rätt tillåts bara ett fåtal rörelser med E170 och E190 per år som beräknats på Finnairs behov. Avro verkar alltså som enda alternativet till leverans av Cseries.

Dessutom undrar jag hur länge Brussels Airlines kommer behålla sina Avro, om de planerar inköp av nya mindre plan eller om de tänker etablera sig på Arlanda.
 

Palazzi

Medlem
Jag tror att valet föll på CS-series med tanke på bolagets charterverksamhet (utföra flygningar åt charterbolag dvs) som man enligt intervjuer planerar att utöka ytterligare.

CS-series har ju i båda utföranden en räckvidd som är nästan 1/3 mer än på Embraers längsta. "Långväga" charterdestinationer som Oman o Gran Canaria klaras med lätthet...
 

doc

Medlem
Om jag förstått bestämmelserna på Bromma rätt tillåts bara ett fåtal rörelser med E170 och E190 per år som beräknats på Finnairs behov. Avro verkar alltså som enda alternativet till leverans av Cseries.
Jag är inte säker på att det stämmer. Beslutet om 1400 flygrörelser för E170/190 gällde 2011, då Bromma flygplats var en kategori 2C-flygplats. Nu har Bromma blivit uppgraderad till en kategori 3C-flygplats, vilket krävs både för Embraer E-jets och Bombardier C-series. Således behövs inte det tidigare undantaget som flygplatsen beviljades utan det går bra med vilket som.
 
Last edited:
Toppen