Senaste nytt

Malmö Aviation köper Bombardier C-Series

rvarttinen

Medlem
Trevligt med nya flygplan! Flyger gärna från BMA, nära och bra för mig.

B737 började tillverkas 1967.... framgångsrik modell, men börjar väl bli till åren med allt vad det innebär (buller, bränsleåtgång, etc.? - de som är bättre insatta kan nog förklara mer ingående). En av de stora debattämnena förr om åren då Brommas nedläggning var nära förestående var just bullret den stora frågan. Då var det många Fokker från Linjeflyg som störde folk ...
 

Palazzi

Medlem
Väcker den här tråden till liv då jag har lite funderingar. Nu verkar iofs leveranserna av CS100 & CS300 vara redigt försenade, men ändå kul att spekulera.

För tillfället fylls Bromma flygplats mest av mindre flygplan, där de största är MAVIAS BRJ AERO 100 och Flybe's ATR72-500. Det förstnämnda planet har en range på 1.808mi och används därför på charterflygningar till södra Europa.

I.om beställningarna av CS100/300, som fått specialtillstånd att landa av LFV, öppnas helt nya möjligheter för Bromma flygplats i allmänhet, och MAVIA i synnerhet.

En vanlig CS100/300 har en range på hela 2531mi, medan CS100EX/CS300EX (extended range) når hela 3395mi på en tank. Även EX-modellerna har samma land och startsträcka som den vanliga versionen...

Inom rangen för planet med extended range täcks t.ex både LPA & DXB in med god marginal... Det borde innebära en möjlighet att vi får se "långlinjer" från bromma i framtiden. Det känns ju onödigt att plan med sådan fin kapacitet ska låsas till nordentrafik:p

Synd att vi inte fick se några hundra miles extra på rangen.... En linje från Bromma till USA hade ju varit kul:cool: ;)
 

pst

Medlem
Som blivande Bryssel-bo undrar jag vad som kommer hända med Brussels airlines flygningar till Bromma. Enligt wikipedia (ja, det finns bättre källor) ska AVRO-planen fasas ut ur flottan. Kan iofs tänka mig att linjen till Bromma kan bli den sista där de behåller AVRO:n. Finns det planer på nya flygplan även för Brussels airlines eller planerar de flytt till Arlanda?
 

Palazzi

Medlem
Som blivande Bryssel-bo undrar jag vad som kommer hända med Brussels airlines flygningar till Bromma. Enligt wikipedia (ja, det finns bättre källor) ska AVRO-planen fasas ut ur flottan. Kan iofs tänka mig att linjen till Bromma kan bli den sista där de behåller AVRO:n. Finns det planer på nya flygplan även för Brussels airlines eller planerar de flytt till Arlanda?

Jag tror inte att Brussels Airlines har några beställningar på nya plan, men det är svårt att sia om. Ofta delas ju plan mellan LH-gruppen, så det finns ju en del "kapital".

SN ska ju fasa ut sina AVRO RJ85 snart, men deras RJ100 verkar få vara kvar ett tag till (1-2år?). Annars är det väl inte omöjligt att Mavia flyger den sträckan på codeshare :)
 

011430121

Medlem
[
SN ska ju fasa ut sina AVRO RJ85 snart, men deras RJ100 verkar få vara kvar ett tag till (1-2år?). Annars är det väl inte omöjligt att Mavia flyger den sträckan på codeshare :)[/QUOTE]

Om jag inte kommer ihåg fel så var väl det så för ca 10 år sedan
 
Jag tror inte att Brussels Airlines har några beställningar på nya plan, men det är svårt att sia om. Ofta delas ju plan mellan LH-gruppen, så det finns ju en del "kapital".

SN ska ju fasa ut sina AVRO RJ85 snart, men deras RJ100 verkar få vara kvar ett tag till (1-2år?). Annars är det väl inte omöjligt att Mavia flyger den sträckan på codeshare :)

Vi får inte glömma att Bruessels Airlines är med i *A så kanske bättre att de lägger ner linjen och börjar en codeshare med SAS istället. :)
 

Palazzi

Medlem
Vi får inte glömma att Bruessels Airlines är med i *A så kanske bättre att de lägger ner linjen och börjar en codeshare med SAS istället. :)

Vet inte vad jag ska tycka... Med codeshare försvinner linjen från BMA, vilket kanske vore tråkigt (bara flugit från BMA en gång) Brussels Airlines är ju det enda bolaget som erbjuder en väg ut i världen för de som vill åka med Star Alliance.

Flybe i samarbete med Finnair är ju iofs ett alternativ för den som föredrar OW.

Sen är det väl inte helt säkert att BMA behöver ha så många flygbolag, det är ju idag ganska smidigt att ta sig till ARN, du har helt rätt:) När Mavia får sina nya plan blir det nog en del rutter ut i Europa iaf.
 

henke12

Medlem
[
SN ska ju fasa ut sina AVRO RJ85 snart, men deras RJ100 verkar få vara kvar ett tag till (1-2år?). Annars är det väl inte omöjligt att Mavia flyger den sträckan på codeshare :)

Om jag inte kommer ihåg fel så var väl det så för ca 10 år sedan[/QUOTE]

Inte helt fel! Sensommaren/hösten 2007 slutade TF flyga BMA-BRU
 
Vet inte vad jag ska tycka... Med codeshare försvinner linjen från BMA, vilket kanske vore tråkigt (bara flugit från BMA en gång) Brussels Airlines är ju det enda bolaget som erbjuder en väg ut i världen för de som vill åka med Star Alliance.

Ett alternativ skulle vara att SAS börjar flyga BMA-BRU-CPH / CPH-BRU-BMA med en CRJ900. Nu är jag inte helt hundra om landningsbana är tillräckligt lång i BMA för en CRJ900. Kanke enhelt omöjlig planmen iaf en idé. :)
 
Toppen