Senaste nytt

MALEV ställer in alla flygningar

henrik l

Medlem
Det som gör mig orolig är hur trenden för de reguljära bolagen ser ut. Förra veckan var det Spanair, nu är det Malev, vilket bolag står på tur? AA har ansökt om konkursskydd. Samtidigt som resandet ökar, har de traditionella bolagen svårt att klara sig mot våra nya lågprisbolag. Se bara på Ryanair, de tar marknadsandelar från andra bolag. Ryanair för mig är ett bolag som svärtar ner en annars så fin blå himmel. Det finns en baksida med att flyga med lågprisbolag som Ryanair. Man täcknar inga kollektivavtal för sin besättning, du som passagerare har inte mycket till trygghet om något skulle gå fel med din flygning. Jag flyger hellre med BA och SK om något skulle hända med min flygning.

Hur kommer sedan resetrenden se ut om några år när vi reser, kortdistans som långdistans. Här på BC pratar vi om medvetet resande. Och för mig handlar det förutom om mervärde som t ex. service, bonuspoäng, landa på rätt flygplats = spara tid/pengar. Men även att jag som passagerare ska känna mig trygg om något händer med min resa. Det skulle inte jag vara om jag var bokad på en Ryanair maskin. Och vad händer om lågprisbolagen tar fler och fler marknadsandelar från andra bolag? Jag målar upp en mörk bild, något jag verkligen inte hoppas ska bli verklighet. Men då kommer det bli ett annat resemönster där vi som passagerare går miste om de rättigheter vi idag får när vi t ex. flyger med SAS och BA.

Håller med i vad du säger och delar till viss del oron. Men jag tror en del i problemen för de "gamla bolagen" är fortfarande en mentalitetsfråga. Jo, jag vet dom skär kostnader stup i kvarten, men jag tror nog att man inte har tänkt om helt och hållet. Det slog mig väldigt tydligt när jag tänker tillbaka på presskonferensen med SAS i höstats när VD Rickard Gustafsson konstaterade att man på en på en stor del av sina linjer hade en direkt konkurrens om intäkterna, bl a från Norwegian. Jag tror att många VD:ar i andra branscher skulle skatta sig lyckliga om man INTE hade konkurrens om 100% av intäkterna.Tror att VD m fl är väl medvetna om läget, men vad jag misstänker är att en för stor del av personalen inte har insett att man numera har konkurrenter överallt och då måste vissa förändringar till.
Sedan blir då fördelen med existensen av Ryan Air m fl, att man faktiskt är beredd att betala några 100-lappar till för lite större komfort och bättre service.
 

Thomas-H

Ny medlem
Just out:

IATA has suspended MALEV Hungarian Airlines (MA-182) with immediate effect in accordance with the provisions in Passenger Agency Conference Resolution 850 F as the airline has ceased all flight operations.

BSP Travel Agents should stop immediately all ticketing and refund transactions through the GDSs and BSPlink.
 

Jacob

Medlem
Nu meddelar Ryanair att man inom två veckor kommer öppna en ny bas på Budapests flygplats. 31 nya linjer tänker man öppna och man pratar om att det kommer rädda 2000 jobb.

Fyra Boeing 737-800 kommer baseras på Budapests flygplats från 17 februari.

(Källa: Pressrelease)
 

TreD

Medlem
En lite taskig Comment på Flightradar....

Malev.PNG
 

pst

Medlem
Sitter tyvärr med Malév-biljett mellan ARN-BUD tor 16-20/3. Som jag förstår det nu återstår chanserna att få ersättning på Handelsbanken som är kortutfärdare. Eller finns det något man skulle kunna försöka med?

Likväl planerar vi att resa då vi redan betalt för hotell samt tagit ledigt. Det får mig att undra om vi borde vänta med att boka ny resa till att flygbolaget verkligen försatts i konkurs och inte väntar på att eventuellt "defibrilleras efter hjärtstoppet"?
 

Ubbe

Medlem
Boka du nytt flyg eftersom Ungerska staten inte kan gå in med "Nya" pengar i dagsläget. Att gå emot EU med det vore nog som att försöka släcka en eld med bensin.
 

Jacob

Medlem
Nu kan man läsa följande på Malevs hemsida:

Dear Frequent Flyer Passenger!

We regret to inform you that:

- Malév’s Duna Club frequent flyer program has been terminated. For Duna Club members the collection and redeeming of frequent flyer points on other airlines’ flights have also been terminated.
- The redeemed onward/return bonus tickets for the Malév flights are not valid any longer. Who has already began the bonus trip and has a valid return ticket until 29 February 2012 according to the 5/2012. (I.31.) government decree may be entitled for the refund of the cost of his return ticket (see the above communication).
- The Malév and Millenium lounges operating at Liszt Ferenc International airport cannot welcome any longer passengers holding Duna Club cards, also these cards are not valid any longer in the lounges abroad.
- About the travel with bonus tickets issued for other airlines’ flights please contact the respective airlines.
- The Citibank-Malév credit cards are still valid as credit cards (see Citibank’s communication). Since the Duna Club program has been terminated collection of points is no longer possible.
 

Jacob

Medlem
Låter som det bara är att kasta det där Malev kortet.

Jag hade lite poäng på mitt Duna Club konto som nu brinner inne. Som tur var kändes det alldeles för svårt att återkvalificera med Malev så jag har krediterat mina Oneworld flygningar till BA kontot istället. Det var tydligen ett bra drag...

Den enda frågan är väl om något annat bolag är villig att kompa Malev Gold.
 
Toppen