henrik l
Medlem
Det som gör mig orolig är hur trenden för de reguljära bolagen ser ut. Förra veckan var det Spanair, nu är det Malev, vilket bolag står på tur? AA har ansökt om konkursskydd. Samtidigt som resandet ökar, har de traditionella bolagen svårt att klara sig mot våra nya lågprisbolag. Se bara på Ryanair, de tar marknadsandelar från andra bolag. Ryanair för mig är ett bolag som svärtar ner en annars så fin blå himmel. Det finns en baksida med att flyga med lågprisbolag som Ryanair. Man täcknar inga kollektivavtal för sin besättning, du som passagerare har inte mycket till trygghet om något skulle gå fel med din flygning. Jag flyger hellre med BA och SK om något skulle hända med min flygning.
Hur kommer sedan resetrenden se ut om några år när vi reser, kortdistans som långdistans. Här på BC pratar vi om medvetet resande. Och för mig handlar det förutom om mervärde som t ex. service, bonuspoäng, landa på rätt flygplats = spara tid/pengar. Men även att jag som passagerare ska känna mig trygg om något händer med min resa. Det skulle inte jag vara om jag var bokad på en Ryanair maskin. Och vad händer om lågprisbolagen tar fler och fler marknadsandelar från andra bolag? Jag målar upp en mörk bild, något jag verkligen inte hoppas ska bli verklighet. Men då kommer det bli ett annat resemönster där vi som passagerare går miste om de rättigheter vi idag får när vi t ex. flyger med SAS och BA.
Håller med i vad du säger och delar till viss del oron. Men jag tror en del i problemen för de "gamla bolagen" är fortfarande en mentalitetsfråga. Jo, jag vet dom skär kostnader stup i kvarten, men jag tror nog att man inte har tänkt om helt och hållet. Det slog mig väldigt tydligt när jag tänker tillbaka på presskonferensen med SAS i höstats när VD Rickard Gustafsson konstaterade att man på en på en stor del av sina linjer hade en direkt konkurrens om intäkterna, bl a från Norwegian. Jag tror att många VD:ar i andra branscher skulle skatta sig lyckliga om man INTE hade konkurrens om 100% av intäkterna.Tror att VD m fl är väl medvetna om läget, men vad jag misstänker är att en för stor del av personalen inte har insett att man numera har konkurrenter överallt och då måste vissa förändringar till.
Sedan blir då fördelen med existensen av Ryan Air m fl, att man faktiskt är beredd att betala några 100-lappar till för lite större komfort och bättre service.