Malaysian Airways i business 777 och 340

Diskussion i 'Reserapporter' startad av ACervin, 1 Juli 2014.

  1. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Nice-Frankfurt-Kuala Lumpur-Brisbane
    Några betraktelser över flygplatshotell, flygande och Malaysian Airways

    Park Inn by Radisson Frankfurt Airport
    Efter en utdragen flygning med Lufthansa från Nice, ni vet en av de där flygningarna där allt egentligen är på tid men i slutändan är man 1 timme sen. Boarding startar på tid, men bussarna kommer inte riktigt som de ska, bara en boarding gate öppen, kaptenen aviserar att vi missat vår slot och måste vänta ytterligare 15 minuter, lång taxi på Frankfurts flygplats och en oändlig bussresa till terminalen. Passagerare med vidgade näsborrar som stångas som vilda bufflar för att nå rulltrappan för att påbörja en lönlös språngmarsch mot nästa flyg. Jag behövde inte bry mig om detta då mitt flyg inte går förrän nästa dag.
    Bokat Park Inn by Radisson med en kombination av poäng och Euros. Mer och mer förtjust i konceptet, delbetalning med poäng, då kommer även slattar till godo, även använt skvättar av Avios på British Airways. Hotellbussen går från Terminal C. Tar bara några minuter. Fågelvägen är det nog inte mer än 300 meter. Hotellet ser tråkigt ut på utsidan men är modernt. Rummet är fräscht med en bra säng och gott om eluttag. Baren och restaurangen har öppet till midnatt. Tog en öl och tittade på fotboll, min bargranne, som arbetar med avionics för Honeywell tog en hamburgare som såg god ut, pommes frites serverades i en mini frityrkorg som tycks ha erövrat hamburger världen, om det inte är en strut av smörgåspapper. Minifrityrkorgsmakarna måste sitta på någon yacht i medelhavet nu och njuta. Antagligen med pommes i minikorgar. Badrummet är fräsch och det finns både rakkit och tandborstekit. Passade bra då jag missat både rakgel och tandkräm. Färsk frukt och ett litet handskrivet brev från Frau Schnabel med dagens citat. Stackars fru Snabel som måste skriva käcka notiser till främlingar. Men man skall ju något för sitt Club Carlson medlemskap. Frukosten var god med ett överraskande stort utbud av varmt och kallt. Min enda negativa kritik är internet som inte fungerade alls då scriptet för log in inte fungerade oavsett vilken browser jag använde. Trots det skulle jag inte tveka att bo här igen, ett utmärkt transithotell.

    ParkInn1.jpg
    Stökigt men modernt

    ParkInn2.jpg
    Välutrustat duschrum

    OneWorld Lounge vid gate E6
    Hotellbussen till Terminal 2. Endast en business incheckning öppen. Där två Australiska damer före mig har något problem med reservationen. Det blir en lång väntan och till sist så vinkar de över mig till web incheckningsdisken. Elektronisk passkontroll. Loungen ligger innan security vid E6 och används av alla OneWorld. Standard betonad lounge med begränsat urval. En kaffe och en San Pellegrino räcker fint efter den stadiga frukosten. Snålt med elluttag tyvärr, men internet tickar på bra. Utrop i loungen när kön till security avtagit och det går snabbt att komma igenom in i gateområdet och direkt boarding.

    Lounge FRA.jpg
    Medelmåttig lounge

    MH 005 FRA-KUL
    Kabinen på denna lite trötta 777-200 (letade desperat efter avgångar från CDG för att få avnjuta deras A380) var 2+3+2. Jag satt i 1K, fönsterplats som vanligt. Stolen blir ej helt platt, avvsaknad av förvaring och en mycket lågupplöst skärm. Det enda nya var att man hade installerat mångfärgade lysdioder ovanför fönstren så man kunde anta olika färger. Ett tag var jag alldeles grön i synen visserligen utan att må illa och senare antog jag en hälsosam morotsfärg. Innan jag förstod vad som pågick trodde jag att min datorskärm håll på att få fnatt. Allt detta hände dock senare till frukost. Personalen är vänlig och man blir tilltalad med efternamn. Dock inte lika upmärksamma som på Singapore eller Thai. Alkoholfritt så länge vi står på marken. Vilket visar sig bli länge, ca 90 minuter. Förseningen berodde främst på några dokument som inte var korrekta enligt kapten. På grund av detta förlorade vi vår slot i östeuropeiskt luftrum. Taxade bort till en uppställninsplats inte allt för långt från vår startbana där vid stod i 45 minuter innan vi kom iväg. En pratglad tyskfransk stolsgranne boende i Strasbourg, som tydligen har ett fantastiskt mikroklimat, med näst mest pooler i Frankrike per capita efter Rivieran, gjorde att tiden gick fort. Han sålde gör det själv produkter och tydligen hade marknaden i Thailand exploderat efter att man infört minimilön. Ni fick husfar själv göra arbetet och köparen hade blivit mer varumärkesorientterad vilket gynnade min stolsgranne. Ett av dessa eminenta varumärken som Thailändare numera älskar är Karlssons Klister och försäljningen hade gått helt genom taket! Champagne och nötter följdes upp, ja ni vet vad, med signatur rätten satay spett. Sedan kom måltidsbrickan som var utrustad med en fruktskål och en kall kyckling sallad. Visste inte riktigt var jag skulle placera in frukten men såg på menyn att det inte var efterrätten. Valde att äta frukten efter förrätten. Förr fick man ibland på ambitösa restauranger en timjan sorbet eller liknande för att bryta av, det fick fungera likadant här. Det fanns 4 varmrätter att välja på. Två lite mer asiatiska och 2 mer västerländsk betonade. Jag valde en kyckling roulad med muskotkryddad potatiskaka som var god. Men hade jag observerat att förrätten var kyckling, plus kycklingen i satay spetten så hade nog valet blivit annorlunda. Vinerna var uteslutande Franska, 2 röda och 2 vita samt en rosé. Tyvärr var rödvinet ganska kallt vilket snarare är regel än undantag i luften. Som champagne serverades Philipponat Reserve Brut. Kaffet var pressé och smakade riktigt bra. Enligt menyn skall det också finnas Nespresso ombord. Jag fick senare syn på den flygspecade Nespressomaskinen i köket, lite mera hightech än hemmamaskinen. En liten cheesecake med apelsinsmak var hygglig (om man är snäll) och fick runda av. Något som inte fanns ombord var ostbricka. Synd eftersom det är obligatoriskt med rödvin till. Efter maten släcktes det ned. För min biologiska klocka var det här en dagflygning. Men efter 2 pixliga filmer fick jag lite sömn. En stund innan frukost utropades att ramadan var över och muslimska delar av gästerna fick en stadig frukost innan det blev vår tur. Hade tänkt satsa på den Malaysiska frukosten, men den var tyvärr slut. Fick istället en grilltallrik där lammkotlettterna i tomatbaserad sås var superba så det gjorde inte så mycket. Hela flygningen var väldigt plågad av turbulens och till frukost serverades inga varma drycker. Tyvärr släckte kaptenen inte säkerhetsbältesskylten under lugna perioder. Som ordentlig svensk så vill man inte riskera liv och lem på toaletten (oavsiktligt skämt) med skylten tänd, men det fick man helt enkelt strunta i. Vissa perioder var även besättningen bältad (ingen analogi med sluten psykiatrisk vård) och då var det så skakigt att man inte hade det minsta lust att röra sig ur stolen. Hörlurar samlas in 30 min innan landning vilket kändes lite omodernt, men i stil med inredningen. I samband med detta råkade jag läsa instruktionerna till stolen. Det finns en kilkudde att lägga under bendelen samt en tunn bäddmadras. Lustigt att personalen aldrig visade dessa komforthöjare.

    Cabin777-1.jpg
    Snälla barn i business
    Cabin777-2.jpg
    Mitt enda stuvutrymme
    Förrätt1.jpg
    Kycklingförrätt och den mystiska fruktsalladen
    Satay1.jpg
    Stewarden snålade varken på spett eller sås (kommer före förrätten)

    Malaysian Golden Lounge i KUL
    En stor lounge på andra våningen med fin utsikt över flygplatsen. Men inte speciellt charmig och lite sliten. Tog en dusch min vana trogen mellan långflygningar och det var förutom slitet helt klart lite skitigt i hörnen. Det finns ganska skapligt utbud av mat, en separat bar där man körde fotbolls VM på storskärm. Internet fungerade bra.

    Lounge-KUL.jpg
    Stor, men imponerar inte som en hemmabas flaggskepp lounge

    MH135 KUL-BNE
    Separat boarding via A dörren. A330-300, med en modernare inredning. 2+2+2. Knappt halvfull och här är serveringen mer uppmärksam. Satay spetten kommer man inte ifrån men såsen är ju god. Serveras snyggt med rullad frottéhanduk mot kladdiga fingrar. Gravad lax till förrätt och till varmrätt valde jag deras chef, Zubir Zains signaturrätt Chillitomat glacerad grillad torskrygg med apelsinmarinerade morötter och röstikakor. Alldeles utmärkt. Efterrätt med en mangocheesecake som faktiskt smakade cheesecake. Kompletterade för säkerhetskull med Kapiti vaniljglass från Nya Zealand. Vinerna var här Australiska genomgående. En allmänt behagligare flygning med mindre turbulens. Kan nämna att amenity kit kommer i en Tumi necessär i lite kraftigare väv och dragkedja för att emulera designspråket från väskorna. Den är välutrustad med 3 krämer från Clarins, tandborste, rejäl tandkräm, munvatten, handsprit, borste med spegel och sockar. Men konstigt nog inga öronproppar eller ögonbindel.

    Cabin330.jpg
    Lite modernare kabin, samma barn (inte mina)
    Förrätt2.jpg
    Lax, vitlöksbröd och fruktsallad
    Torsk.jpg
    Ypperlig signaturtorsk

    Sammanfattningsvis fungerar servicen hos Malaysian Airways bra och det skulle inte vara några problem att flyga med dem igen. Men i den hårda konkurrensen där många bolag uppdaterat både kabin, service och lounger så håller MH inte mer än medelmåttig standard, i klass med SAS kanske. Vill man optimera stol, mat, dryck och lounger skall man nog välja något annat. Det är dock en snabb förbindelse från Europa till Australien och till skillnad från många andra bolag så sker det mesta flygandet i dagsljus. Det är förstås en smaksak vad man föredrar. Jag tycker det är skönt att kunna sitta och titta ut och filosofera över olika molnformationer. (Det finns tydlgen fler som gillar det, British Airways har nu en 7 timmar lång Norsk tågresa i sitt filmutbud. Slow TV!). Dessutom kommer man fram på kvällen och slipper harva runt halvvaken en hel dag. Deras lojalitetsprogram har förmånliga uttagsnivåer och det är inte svårt att få award seats. I Australien kan man flytta sina AmEx poäng hit, ibland till kampanjförmånlig kurs. Rekommenderas av flera frequent flyer experter som det snabbaste sätet att tjäna ihop till en resa.
     
    Last edited: 1 Juli 2014
    18 personer gillar detta.
  2. GillBates

    GillBates Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket underhållande skrivet som alltid ACervin
     
    1 person likes this.
  3. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevligt och underhållande läsning som vanligt. Håller med dej om sammanfattningen av servicen, den är lite ojämn på olika flygningar. Jag är personligen mycket svag för deras satay och det brukar som du skriver vara rejäla portioner. Försök pröva F i deras 380 nästa gång, komforten där är mycket bra.
     
    1 person likes this.
  4. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Testar gärna igen då jag tycker förbindelsen är bra. Men man bör undvika 777 med gammal inredning.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×