Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Meget tragisk. Endnu mere tragisk at det er endnu et Malaysian fly. :(

Jeg håber inderligt at det ikke er en regering der har skudt det ned, i så fald bliver der nok endnu mere ballade på de kanter fremover...
 

dino_81

Medlem
Väldigt obehagligt och hemskt. Vila i frid.

Nu ska man inte spekulera så här nära inpå men kan det ha varit något med att planets transponder slutat att fungera och att planet därmed inte kunnat identifierats? Tänker på MH370 men också det iranska plan som sköts ned av amerikanerna i persika viken. Förvisso bör ju flygvapnet ha skickats upp för identifiering innan angrepp?
 

Flood

Medlem
Ukraina har fått ett transportplan och ett jaktplan nedskjutna i området senaste dagarna, så man undrar vad trafikflyget gör där...

Om det nu inte är ett misstag, så kan det vara en anledning för invasion enligt principen "Ukraina kan inte skydda sitt luftrum". Men, som sagt tidigt ännu och inte direkt läge att börja peka ut någon.
 

Alx

Medlem
Lite OT: vad händer med trafiken i området? Det ser ut som att man har börjat flytta trafik. Men jag ser att mina föräldrar inom en kort stund går rakt in i området med QR168 om de inte svänger av snart. Jag sitter just nu på helspänn. Visst borde de väl styra om all flygtrafik nu när det verkar som att planet har skjutits ner?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Lite OT: vad händer med trafiken i området? Det ser ut som att man har börjat flytta trafik. Men jag ser att mina föräldrar inom en kort stund går rakt in i området med QR168 om de inte svänger av snart. Jag sitter just nu på helspänn. Visst borde de väl styra om all flygtrafik nu när det verkar som att planet skjutits ner?

Inte fan vågar dom väl fortsätta skjuta efter det här? :(
 

johhenrik

Medlem
Finns video på när det kraschar. En "separatist" som skryter om nedskjutandet på VK (rysk Facebook). Kolla strelkov på Twitter för mer info. Sitter på t-banan nu, så lite svårt att sammanställa.
 

Aerophobia

Medlem
I mars så tog Aeroflot, TK och S7 beslut att inte flyga över Ukraina. I april tog FAA beslut om att förbjuda amerikanska bolag över Ukraina. Om man går in på flightaware och kollar ex. BA0009 och BA0010 så ser man att dessa flighter både går norr och söder om Ukraina. Aldrig över. Konstigt av MH. I vilket fall är det en fruktansvärd tragedi.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Inte fan vågar dom väl fortsätta skjuta efter det här? :(

På CNBC pratar en US army expert och en NTSB investigator om att det enda rätta nu är att omedelbart styra om trafikflyget och inte alls flyga över området. De dömmer ut det som helt osäkert fram tills vi vet mer. QR168 och SQ305 fortsätter ensamma rakt in i området. Det är ytterst sällan jag är orolig över att ha anhöriga ombord på flygplan. Men just nu önskar jag att mina föräldrar satt över ett annat område än östra Ukraina. :(
 
Toppen