Malaysia Airlines köps ut från börsen efter ett katastrofår

Diskussion i 'Oneworld' startad av segra, 8 Augusti 2014.

1. segra

segra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta är nog vad Malaysia Airlines behöver.

STOCKHOLM (Direkt) Malaysias statliga investeringsarm, den statliga investeringsfonden Khazanah Nasional, planerar att köpa ut Malaysia Airlines från börsen, efter ett bokstavligt talat katastrofalt år för flygbolaget.
    Det skriver The Wall Street Journal.
    Khazanah Nasional, som äger 69,4 procent av flygbolaget, sade att det är i slutskedet av att färdigställa ett förslag för en omstrukturering av bolaget och att fler detaljer kommer att presenteras i slutet av augusti.
    Att köpa ut bolaget från börsen skulle bli det första steget i den planerade omstruktureringen av flygbolaget som förlorat två flygplan under året. Värt att noterade är dock att Malaysian Airlines inte gått med vinst de tre senaste åren, även innan flight MH370 försvann i mars och flight MH17 sköts ned över Ukraina i juli.
    Khazanah Nasional har erbjudit minoritetsägare i Malaysia Airlines motsvarande 429,9 miljoner dollar, vilket representerade en premie på cirka 13 procent mot aktiens stängningskurs på torsdagen - innan aktien handelsstoppades med bakgrund av budet.
    Johannes Hultling +46 8 5191 7911
    Nyhetsbyrån Direkt

2. Inte helt oväntat. Det är i grunden ett bra bolag, har bara goda erfarenheter av Malaysia Airlines. Hoppas dom kan vända trenden och få ordning på allt.

3. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, hoppas att dom tänker fortsätta flyga tom oktober i alla fall!

4. kristofergustafsson

kristofergustafsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har inte ens övervägt bokningar med Malaysia sedan MH370, och känslan förstärktes ytterligare efter MH17. Inte för säkerhetstänket (vilket kanske inte är perfekt, men inte heller verkar vara Asiana-nivå), utan snarare för att inte riskera att flygbolaget lagt ner verksamheten när jag väl ska flyga. Hoppas dock verkligen att de finns kvar i oktober, @Sofia.

5. NotRyan

NotRyan Medlem

Det har nog ingen betydelse för om dom kommer att flyga eller ej, bara att det känns kanske lite säkrare finansiellt...

6. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har flugit mycket Malaysian förr när de flög direkt från Stockholm till Asien och kände mig aldrig osäker på något sätt.
    De har helt enkelt haft extra otur genom att två plan drabbats inom så kort tid. Jag väljer att hoppas och tro att de kommer flyga i oktober och att säkerhetsnivån kommer att vara på absolut topp :)

7. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, deras business från Stockholm var utmärkt. 12'000 kronor ToR Kambodja har jag för mig.

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Spelar väl ingen roll om de flyger eller inte, så länge de inte är de som ställt ut biljetten så lär det ju lösa sig...

9. kristofergustafsson

kristofergustafsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske det löser sig, men det lär ju krångla till saker om det inte går något flygplan. Försöker åtminstone undvika krångel där det är möjligt att påverka.

10. Swisser

Swisser Medlem

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Syftet med att Malaysias statliga investeringsarm, den statliga investeringsfonden Khazanah Nasional vill köpa ut bolaget från börsen är ju naturligtvis att säkra dess fortbestånd. Det går ju inte att driva ett börsnoterat bolag som genererar förlust år efter år. Vem vill skjuta till pengar till ett sådant bolag? Jag är ganska säker på att det är nationens stolthet som står på spel och de vill ha ett eget flygbolag precis som deras grannländer Thailand med Thai och Singapore med SIA.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!