Senaste nytt

Malaysia Airlines köps ut från börsen efter ett katastrofår

segra

Medlem
Detta är nog vad Malaysia Airlines behöver.

STOCKHOLM (Direkt) Malaysias statliga investeringsarm, den statliga investeringsfonden Khazanah Nasional, planerar att köpa ut Malaysia Airlines från börsen, efter ett bokstavligt talat katastrofalt år för flygbolaget.
Det skriver The Wall Street Journal.
Khazanah Nasional, som äger 69,4 procent av flygbolaget, sade att det är i slutskedet av att färdigställa ett förslag för en omstrukturering av bolaget och att fler detaljer kommer att presenteras i slutet av augusti.
Att köpa ut bolaget från börsen skulle bli det första steget i den planerade omstruktureringen av flygbolaget som förlorat två flygplan under året. Värt att noterade är dock att Malaysian Airlines inte gått med vinst de tre senaste åren, även innan flight MH370 försvann i mars och flight MH17 sköts ned över Ukraina i juli.
Khazanah Nasional har erbjudit minoritetsägare i Malaysia Airlines motsvarande 429,9 miljoner dollar, vilket representerade en premie på cirka 13 procent mot aktiens stängningskurs på torsdagen - innan aktien handelsstoppades med bakgrund av budet.
Johannes Hultling +46 8 5191 7911
Nyhetsbyrån Direkt
 
Inte helt oväntat. Det är i grunden ett bra bolag, har bara goda erfarenheter av Malaysia Airlines. Hoppas dom kan vända trenden och få ordning på allt.
 
Har inte ens övervägt bokningar med Malaysia sedan MH370, och känslan förstärktes ytterligare efter MH17. Inte för säkerhetstänket (vilket kanske inte är perfekt, men inte heller verkar vara Asiana-nivå), utan snarare för att inte riskera att flygbolaget lagt ner verksamheten när jag väl ska flyga. Hoppas dock verkligen att de finns kvar i oktober, @Sofia.
 

Sofia

Medlem
Jag har flugit mycket Malaysian förr när de flög direkt från Stockholm till Asien och kände mig aldrig osäker på något sätt.
De har helt enkelt haft extra otur genom att två plan drabbats inom så kort tid. Jag väljer att hoppas och tro att de kommer flyga i oktober och att säkerhetsnivån kommer att vara på absolut topp :)
 

agehall

Medlem
Har inte ens övervägt bokningar med Malaysia sedan MH370, och känslan förstärktes ytterligare efter MH17. Inte för säkerhetstänket (vilket kanske inte är perfekt, men inte heller verkar vara Asiana-nivå), utan snarare för att inte riskera att flygbolaget lagt ner verksamheten när jag väl ska flyga. Hoppas dock verkligen att de finns kvar i oktober, @Sofia.

Spelar väl ingen roll om de flyger eller inte, så länge de inte är de som ställt ut biljetten så lär det ju lösa sig...
 

Swisser

Medlem
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Syftet med att Malaysias statliga investeringsarm, den statliga investeringsfonden Khazanah Nasional vill köpa ut bolaget från börsen är ju naturligtvis att säkra dess fortbestånd. Det går ju inte att driva ett börsnoterat bolag som genererar förlust år efter år. Vem vill skjuta till pengar till ett sådant bolag? Jag är ganska säker på att det är nationens stolthet som står på spel och de vill ha ett eget flygbolag precis som deras grannländer Thailand med Thai och Singapore med SIA.
 
Toppen