Senaste nytt

Malaysia Airlines förbjuder spädbarn i första klass

lnixon

Medlem
Frågan är nu vad de ska göra åt halvfulla tjejgäng och gubbar i slips som tävlar i att samla alfahannepoäng.
 

Svenska73

Medlem
Denna 3-barns mor säger helt rätt att förbuda spädbarn. Jag som betalar mer än flyger för poäng i F och i Biz blir super irriterad när andras ungar skriker och gormar. Dock så var den värsta ungen en tjock, ouppfostrad 12-åring från UAE som förpestade en hel flygning från BKK till Doha med att gå runt och sparka på andras stolar och hänga och vicka på deras stolar. Till slut så sa jag till, till hans lika ohängdas far förtret, att om han inte satte sig ner på studs så kunde han flytta bak till ekonomi. Flygvärdinnorna tackade mig.
 

Grounded

Medlem
Löjligt. Har långt oftare störts av folk som snarkar än spädbarn som gråter ombord. Att sedan vara oförskämd och kasta sura blickar i lounge eller när man bordar för att man kommer med sitt/sina barn är rent utsagt ohyfsat. Så länge flygbolagen säljer biljetter har alla lika mycket rätt att åka i den betalda klassen som nästa person. Om du förväntar dig en tyst flygning; ta med öronproppar eller sänk dina förväntningar så blir du kanske glatt överraskad istället.
 

TreD

Medlem
Varning. Detta är inte PC. Traditionella värden åberopas. Dystopi.

Det är bra att någon försöker upprätthålla kvalitetsvillkoren i F, så länge det nu varar. Detta, och det som följer, är ju ett rop i öknen numera, men själv pläderar jag exempelvis att F inte skall kunna köpas med FQF-poäng.
Hur man därefter skall sålla ut folk med jeans, utan hyfs, klass och stil i allmänhet blir ju allt knepigare. Priset är väl egentligen det enda instrumentet, låt vara nog så trubbigt. Att flyga F-klass är inte en mänsklig rättighet, men en möjlighet. F är ju den klass som skall representera det yppersta ('ultimata' på nysvenska) inom kommersiellt flyg. Låt oss värna det konceptet. Alla har sin plats, men inte alla har en plats i F, är det en flygkabin, ett hotell eller en fin restaurang.

Sittandes i Bangkok på ett av mina 1kl-stamloci, är det eländigt att betrakta förfallet över relativt få år. Som alltid är inget hotell (restaurang eller kabin) bättre än sina kunder. Här kommer folk in på restauranger barfota i T-shirt (trotsandes hotellets explicita klädkod) och kräver samtidigt all den uppmärksamhet en person tror sig kunna få som den enda gästen. Saken är ju den att de inte är ensamma. Nyrika norrmän (ja, jag vet att det finns norrmän i detta forum - men jag vet också att många av dessa känner de sina) har nu också hittat hit. De möblerar om restaurangerna efter eget huvud, är genomgående högljudda, kräver absolut uppmärksamhet av personalen, vilka de hunsar likt drängar, och förstår inte ett dugg av det faktum att omgivande gäster går därifrån till personalens förtvivlan. På helgerna är 3 av 4 gäster nyrika (och väldigt unga) kineser: Ridå.

Det är en lika intressant som sorglig erfarenhet att se hur de gamla kvalitetsvärderingarna, i allt väsentligt etablerade kring klassisk europeisk kultur, nu är under avveckling, i takt med att den sistnämnda i sig själv är under avveckling (med benägen 'hjälp' från sina egna) samtidigt som världens ekonomiska epicenter snabbt etableras i Asien. Det är i sanning nya tider nu.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Löjligt. Har långt oftare störts av folk som snarkar än spädbarn som gråter ombord. Att sedan vara oförskämd och kasta sura blickar i lounge eller när man bordar för att man kommer med sitt/sina barn är rent utsagt ohyfsat. Så länge flygbolagen säljer biljetter har alla lika mycket rätt att åka i den betalda klassen som nästa person. Om du förväntar dig en tyst flygning; ta med öronproppar eller sänk dina förväntningar så blir du kanske glatt överraskad istället.

Dags att ge sig in i debatten - föräldrarna ska självklart ha ordning på sina barn. Det är ok om barnen går omkring lite, men absolut inte så att de stör andra passagerare oavsett resklass.

När det gäller spädbarn så tycker jag generellt att man inte ska flyga med alltför små barn, men om man ändå gör det så får man nog försöka ha ordning även i det fallet. Matning/amning etc bör ju inte ske i någon av klasserna, utan får skötas diskret på toaletterna.
 

henrik l

Medlem
Kul att se att tråden fortfarande håller bra nivå. Har för mig att det fanns en tråd i samma ämne på FT som spårade ur:)

Annars ansluter jag mig till majoriteten här: det är föräldrarnas ansvar att se till att ung j-ä sköter sig:D

Själva flög vi mycket med spädbarn för 5-7 år sedan. Tror att dottern hade 20 ben innan hon var sex månader. Sedan måste jag tyvärr säga emot dig Stefan om amning. Vid start och landning hade vi fått tips om att det var amning som gällde, eftersom det tydligen skall tryckutjämna. Det funkade utmärkt, så det blev aldrig något skrik då i alla fall. Så nu när jag hör spädbarn skrika i samband med start och landning, vill jag nästan diskret tipsa dom om att testat att amma, givetvis under förutsättning att barnet ammas i normala fall. Annars borde väl nappflaskan också kunna funka som tryckutjämnare. Så numera är min reaktion på barnskrik att: Gud vad skönt att det inte är våra:)
 

nilsson

Medlem
Jag förstår rent praktiskt varför man monterar barnsängarna på väggen vid PE-sätena, men jag får erkänna att jag andas ut varje flygning då det inte finns några där.
 
När det gäller spädbarn så tycker jag generellt att man inte ska flyga med alltför små barn, men om man ändå gör det så får man nog försöka ha ordning även i det fallet. Matning/amning etc bör ju inte ske i någon av klasserna, utan får skötas diskret på toaletterna.
Jag hoppas att du hade skrivit det fettstilta fel, du kanske menade något annat och rättar posten. ;)

Jag behåller resten av mina kommentarer i denna tråden till mig själv och håller med om att ämnet är ytterst känslig och kan skapa missförstånd. Alla vi är gäster av flygbolaget ombord och ingen befinner sig där emot sin vilja. Ni fattar vad jag menar. ;)
 
Toppen