Malaysia Airlines övergår till Oneworld

Diskussion i 'Oneworld' startad av Fredrik, 6 Juni 2011.

  1. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Jag hade väntat mig SkyTeam med tanke på det djupa samarbetet med KLM!
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Verkligen en överraskning! Grattis Oneworld!

    MH har haft samarbetet med KL länge nu men aldrig kommit till skott när det gäller Skyteam så det verkar inte bli något dit.
     
  4. När det gäller servicenivå och kvalite, tycker jag MH är mer passande i oneworld än i Skyteam. Däremot det är bara Cathay Pacific, JL, RJ som flyger till KUL just nu, så det är inte så bra hub på det viset.
     
  5. tourist

    tourist Medlem

    :confused: På vilket sätt tycker du att de olika allianserna skiljer sig åt i nivå? (Att olika flygbolag skiljer sig åt kan jag hålla med om, men jag ser de tre allianserna som helhet som likvärdiga.)
     
  6. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    OneWorld hamnar högst gällande kvalitet och service i min mening sett till antalet och vilka bolag som är med. Star nära tvåa och Skyteam lirar inte i samma division. Inga direkta stjärnor där. Integrationsmässigt är Star överlägset OW.

    Kul med MH i Oneworld. Mer kvalitet skadar inte.
     
  7. I beg to differ...

    Jag har flugit med bl a British Airways, Cathay Pacific(och KA), QF, LA, JL, AY, MA och IB i oneworld.
    Förutom MA och IB tyckte jag att de är definitivt bra flygbolag med bra servicenivå med kvalitet. (För MAs försvar flög jag med dem bara på ARN-BUD t/r en gång)

    Medans i Skyteam tyckte jag att bara AF, KQ och möjligen KL var okej nivå bl a DL(NW), KL, CZ, OK, AZ, AF, KQ som jag har flugit med.

    Jag tror att oneworld prioriterar kvalitet före kvantitet.
     
  8. Jacob

    Jacob Medlem

    Kul att Malaysian äntligen får en allians tillhörighet.

    Jag kan dock inte se någon stor skillnad på allianserna. Alla allianser är hyfsat stora och alla har en del mycket bra bolag och en del mindre bra bolag.

    Jag har flugit minst en handfull flygbolag i samtliga allianser i en stor mix av klasser (economy upp till first) och kan faktiskt inte i seriös mening säga att någon allians är väsentligt bättre än någon annan.
    Alla allianser har nog snarare sina för och nackdelar.
     
  9. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var ett väldigt svenskt och diplomatiskt svar Jacob :)

    Som AHO var inne på; OW satsar på färre bolag och mer på kvalitet. Man kommer aldrig kunna tävla med Star om storlek då Star har ett långt försprång. Tittar man på antalet medlemmar och vilka som anses Premium bolag är OW's ratio betydligt högre än star. Jag räknar sex flag carriers i Oneworld: IB, British Airways, Cathay Pacific, JL, American Airlines, AY utav 13 idag fullvärdiga medlemmar.

    Skyteam har inte en chans på OW och Star idag.
     
  10. 090034208

    090034208 Medlem

    Ort:
    Vaa
    Land:
    Finland Finland
    Enligt Finnairs hemsida så kommer Malaysia Airlines att övergå till Oneworld i slutet av 2012. Formaliteterna skall undertecknas i sommar. Åsikter?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×