Senaste nytt

Malaysia östkust eller Hua Hin i Augusti?

jumbooze

Medlem
Hej,
Leter efter tips på vart jag ska ta vägen i mitten av Augusti, tänker ta en avstickare från singapore 3-4 dagar och ser att vädret ska vara bra i området Kota Bharu och på den sidan kusten?
Eller ska man bara ta sig en sväng till Hua Hin och be till solgudarna?
Eller ska man bara chilla en vecka i Singapore?
Tack på förhand
Jumbooze
 

RonnieK

Medlem
Vi har tänkt att testa öarna Redang och Perhentian i början av augusti (utgår från KL). Vad jag förstått ska det vara bra säsong då.

Hua Hin har aldrig lockat mig även om jag gillar Thailand generellt.
 

Alf

Medlem
Vid den årstiden skulle jag valt östsidan i Malaysia. Jag tycker Malaysia är betydligt trevligare än Thailand.
@RonnieK, jag tycker Hua Hin är ett bra ställe i Thailand även om stränderna där är sämre än Phuket. Phuket tycker jag inte alls om, alldeles för mycket av den del av turism man inte vill se när man är på semester.
 
Vill du vara hyfsat säker på att det blir 3-4 bra dagar så hade jag åkt till Malaysia. Perhentian hade jag valt, men det är ju 20 år sedan jag var där senast så jag kan inte lämna några garantier på hur bra kvalitet det håller nu. Det var fantastiskt då, men också betydligt mindre exploaterat.

Det går ju också väldigt bra att prova något mindre vanligt, som att t ex åka över till Pulau Bintan i Indonesien. Där finns både resort och bungalows. Bungalows är lite mer primitivt, och mer i min smak när jag har semester, så jag har själv aldrig testat hur resorterna är.

Båtarna från Tanah Merah Ferry Terminal i Singapore till Pulau Bintan tar drygt en timme. I Indonesien så kan ju allt bli lite hur som helst, allt mellan fågel och fisk. Det gillar ju jag, men det passar så klart inte alla.

Kan inte heller garantera att det blir helt regnfritt. :)
 
Vid den årstiden skulle jag valt östsidan i Malaysia. Jag tycker Malaysia är betydligt trevligare än Thailand.
@RonnieK, jag tycker Hua Hin är ett bra ställe i Thailand även om stränderna där är sämre än Phuket. Phuket tycker jag inte alls om, alldeles för mycket av den del av turism man inte vill se när man är på semester.

Utan att veta exakt vad du syftar på så kan jag gissa. Och jag skulle inte vilja se den typen av turism ens om jag inte har semester. Dvs jag skulle inte vilja att den fanns alls.
 

trskial

Medlem
Det var det jag menade :) Res till östkusten på Thailand under sommaren så får du kanonväder.

Tar mig äran och citerar mig själv.

Har skrivit det förut och skriver det igen. Frun och jag var Bangkok och Pattaya slutet på Juli och början på Augusti 2016 och vi hade tur med vädret. Kom kanske några små droppar på en till två minuter men sen var det borta. Lokalskurar från blå himmel. Vi hade aldrig så att det regnade en hel dag eller en timme, nej nej. När vi skulle resa till Thailand under sommaren så var jag påläst för jag ville inte åka dit monsunen höll till (läs:västkusten) så vi drog till östkusten. Under tiden vi var där så höll jag koll på Koh Samui och Koh Phangan via livewebcam och dom hade sämre väder än vi uppe i Bangkok och Pattaya. Folk säger res till Koh Samui och Koh Phangan där är vädret bra på sommaren. Det är många delade meningar om Thailand på sommaren men att resa till västkusten på svenska högsommaren, det är som att kasta pengar i sjön om du söker sol och bad.

Vi var där i 12 dagar och hade mulet från morgon till kväll kanske 2-3 dagar och sen var det växlande molnighet. Brorsan och jag var nere i mitten på Mars förra året och satan vad hett det var. Jag höll på att dö. Då var vi också på östkusten. Bangkok och Pattaya. Du kunde knappt sola i fem minuter innan du började koka i solstolen. Då, då hade vi kanonväder. Inte ett moln på himlen i 10 dagar. Såg ut som pepparkakor när vi kom hem.

Nu reser frugan och jag på bröllopsresa till Thailand, i nästan tre veckor. Business med Emirates.
Bangkok 2-5 Juli
Koh Larn 14-17 Juli
Pattaya 5-22 Juli

@RonnieK, jag tycker Hua Hin är ett bra ställe i Thailand även om stränderna där är sämre än Phuket. Phuket tycker jag inte alls om, alldeles för mycket av den del av turism man inte vill se när man är på semester.

Nu har inte jag varit i Phuket men däremot på redlight distrikten i Bangkok (Soi Cowboy och Nana) och i Pattaya (Walking Street) och den turismen du inte vill se den behöver du inte se i Bangkok eller Pattaya om du inte själv väljer att besöka dessa gator, där det sker. Kanske är annorlunda i Phuket att det sker öppet på gatorna där frilansarna står?

För den delen så trodde jag inte den turismen ens fanns i Phuket med tanke på att väldigt många barnfamiljer reser dit.
 
Toppen