Senaste nytt

Makulering av pass som gått ut?

Chrille

Medlem
För att undvika håltagning i passet(/n) tar du enklast inte med det(/dessa?) till passpolisen. Det finns väl inget krav på att ta med det gamla passet när du hämtar ut ditt nya, om du kan legitimera dig på annat vis?
När jag beställde nytt fick jag veta att det var klart och jag hämtade det på vägen hem från jobbet. Då hade jag inget pass med mig, utan de lämnade ut det ny mot körkort.
Jag sökte nytt pass för tre dagar sedan och blev definitivt anmodad att ta med det gamla passet när jag ska hämta det nya. Faktum är att dom ville makulera det gamla (gäller till jan-16) redan vid ansökningstillfället, men jag sa stopp, jag vill inte vara utan pass en vecka.
 
F

FCT

Guest
Det gäller att skilja på två saker när det gäller makulering av pass. Detta är vad jag fått förklarat för mig, och stämmer med det jag läst också.

Vanligt pass:
Om man söker nytt vanligt pass så ska det gamla vanliga passet makuleras när man får det nya vanliga passet.
Om det gamla vanliga passet har gått ut är det ogiltigt, så därför behöver man inte ta med det till polisen för makulering.
Borttappade pass är också ogiltiga från det man anmält det försvunnet.

Extrapass:
Om man har ett eller flera extrapass kopplade till sitt vanliga pass så har extrapass(en) max giltighetstid till det vanliga passet går ut (datumet skrivet i passet).
Om man söker nytt vanligt pass så kan man ha kvar alla sina eventuella extrapass knutna till det gamla vanliga passet till det gamla vanliga passet går ut (datumet skrivet i passet). Det gamla vanliga passet ska makuleras när man hämtar ut det nya vanliga passet.
Nya extrapass till det nya vanliga passet kan man ansöka om som vanligt, och de nya extrapass(en) har max giltighetstid som det nya vanliga passet.
Man kan således ha extrapass som är giltiga och som är knutna till både det nya vanliga passet och det gamla makulerade vanliga passet.
 

Jonas C

Medlem
Man kan således ha extrapass som är giltiga och som är knutna till både det nya vanliga passet och det gamla makulerade vanliga passet.
Så det är extrapass som folk bör satsa på om de vill sälja dem på svarta marknaden? Eller tjaa jag antar att vem som helst inte kan få ut extrapass.
 

XXX

Medlem
Hämtade just ut mina 2 nya pass hos Polisen på Arlanda. Inga problem att få 2 och makuleringen gjorde hon snyggt i kanten på den sida som innehåller personinformationen. Övriga sidor intakta .
 

nilsson

Medlem
Så det är extrapass som folk bör satsa på om de vill sälja dem på svarta marknaden? Eller tjaa jag antar att vem som helst inte kan få ut extrapass.

Det är ingen skillnad på vanligt pass och extrapass. Bara olika passnummer och av någon anledning +/- 2 dagar i giltighet.
 

erc

Medlem
Enligt uppgift finns det information i myndighetens databas om borttappade pass. Hur denna information delas med andra (läs utländska) myndigheter låter jag vara osagt. Att åka in och låta makulera ett upphittat tidigare borttappat pass är att rekommendera.

Svenskar lär vara exceptionellt slarviga med sina pass i internationella jämförelser.
 
F

FCT

Guest
Det är ingen skillnad på vanligt pass och extrapass. Bara olika passnummer och av någon anledning +/- 2 dagar i giltighet.
Det är givetvis skillnad. Jag beskrev en del av skillnaden i mitt senaste inlägg. Ett extrapass har aldrig längre giltighetstid än det vanliga passet det är knutet till. Kortare giltighetstid för extrapasset är däremot möjligt och vanligt förekommande.
Fysiskt är det dock inte möjligt att se skillnaden utan man måste kontrollera passnumret.
 

Jonas C

Medlem
Slarv var ett slarvigt uttryck... Men svenskens slappa syn på sitt pass (det där man måste ha för att åka på charter till Turkiet) är en bidragande orsak till det systematiska utnyttjandet.
Just Turkiet är ju även en populär marknad för Svenska pass. Vill man dryga ut semesterkassan kan man sälja det till en människosmugglare för 6-7000kr.
 
Toppen