Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Morgan

Medlem
@fcx tack för intressant underlag. Märkligt att både TrV och Swedavia spår så kraftigt ökat resande. Jag tror att oljepris, tågsatsningar och nya flygskatter kommer göra att (inrikes)flygets guldålder Stockholm-söderut varit.
 

maswan

Medlem
@Morgan Swedavia spår att i stort sett all ökning kommer att ske på utrikes på Arlanda.

Jag har för mig att de förutspår i stort oförändrad inrikes, där volymökningar mot norrland äts upp av större överflyttning till tåg mot Göteborg etc, men mitt minne är inte riktigt lika skaprt för detaljerna här.
 
Som göteborgare tror jag att man behöver tänka lite annorlunda angående flygningarna Göteborg-Stockholm. Själv flyger jag den sträckan flera gånger om året men det är alltid för att byta. Det finns få direktflyg ifrån Göteborg, ska du ifrån Göteborg till Luleå, Umeå, Sundsvall, Arvidsjaur etc etc etc, då måste du byta.

Bytestrafiken går inte att tvinga över på tåget, för man vill inte till Stockholm, man vill till sin slutdestination. Man hamnar bara i Stockholm för att det är så systemet fungerar.


Säkerhetsaspekten köper jag inte riktigt, det görs dagligen tusentals inflygningar över tätbebyggt område i betydligt större städer än Stockholm. Hur många olyckor hör vi talas om?

Ja det är relativt säkrare att inte göra inflygningarna över tätbebyggt område, men flygplatsen är till för staden och någonstans måste man förstå att det finns något som måste få vara en acceptabel risknivå.
 

Xilan

Medlem
Det diskuteras flitigt huruvida Arlanda kan hantera Brommas trafik i peaktid eller inte. Det man ska ha i åtanke är att förutom på linjerna Bromma - Göteborg/Malmö/Umeå flygs inrikeslinjerna med relativt små turboprop-flygplan. Att flytta över samtliga flygrörelser från Bromma till Arlanda är inte möjligt, men att flyga ett lite större jetflygplan till Arlanda istället för en Fokker 50 till Arlanda och en SAAB340 till Bromma skulle göra både att resan blir något snabbare och mer komfortabel. Det finns ett antal lite tunnare inrikeslinjer som trafikeras med små plan parallellt från både ARN och BMA. Exempelvis Växjö, Halmstad, Kalmar, Ängelholm osv.

Man måste alltså skilja på om Arlanda kan hantera antalet flygrörelser eller passagerare. Det förstnämnda går sannolikt bra förutom den klassiska morgonpeaktiden. Det sista går ännu mer sannolikt bra alla dagar i veckan efter analys av hur man ska använda terminalerna på bästa sätt.
 

chazzie

Medlem
Ett bra sätt att stämma av vad olika parter tycker om ett förslag är just att kasta ur sig "vi stänger Bromma 2022" och ser vad som händer...
 

Jakob K

Medlem
Man får väl ändå lägga åt sidan var "man själv bor". Det intressanta är ju analysen ur ett systemperspektiv med för- och nackdelar. Den analysen är jättesvår och själv har jag ingen aning om hur fakta ser ut.

Jag tror det är enkelt politiskt dock:

De lokala politikerna vill egentligen bara öka skattebasen genom att få in fler skattebetalare inom kommungränsen samtidigt som alla politiker gillar prestigevinster i förhandlingar. Näringslivet är ju någonting som just kommunen inte får in nästan några pengar alls på. Man vill alltså att folk ska bo i Sthlms kommun och sen jobba i Solna/Sumpan.
 

intuition

Medlem
Har inte riktigt sett poängen med att flyga från Bromma om man utgår från centrum. Bussen är dyr och tar lång tid, och på samma tid skulle man kunna ta Arlanda Express.
...
Hur menar du då? SL 2 kuponger är ju mindre än halva priset jämfört med flygbuss till Arlanda? Och jämför du restiderna med Arlanda express, så ska du kanske jämföra med det priset också...

Tvärtom har jag svårt att se poängen med att resa till Arlanda om man ska till Stockholm. Det är inte bara restiden till/från flygplatsen, det är ju även tiden det tar att komma genom flygplatsen. På Bromma är det ju bara ett par minuter.

Hade Arlanda express kostat runt hundringen kunde jag köpt argumenten för ARN även som lokal-flygplats. Men inte som det är nu.
 

agehall

Medlem
@fcx - det skrevs väl redan tidigare i tråden att problemet är inte totala antalet passagerare utan att det redan är maxbelastning vid vissa tider. Bortser man från detta vore det inga större problem att flytta all trafik från BMA till ARN.

Som göteborgare tror jag att man behöver tänka lite annorlunda angående flygningarna Göteborg-Stockholm. Själv flyger jag den sträckan flera gånger om året men det är alltid för att byta. Det finns få direktflyg ifrån Göteborg, ska du ifrån Göteborg till Luleå, Umeå, Sundsvall, Arvidsjaur etc etc etc, då måste du byta.

Hub and spoke är här för att stanna. Direktlinjer är extremt svåra att få att fungera.

Bytestrafiken går inte att tvinga över på tåget, för man vill inte till Stockholm, man vill till sin slutdestination. Man hamnar bara i Stockholm för att det är så systemet fungerar.

Tja, det vet jag inte om jag håller med om. Ofta måste man väl byta även när man åker tåg på dessa sträckor eller..? Hsh lär det ju ta en bra stund att åka tåg Luleå-Göteborg. Jag föredrar nog flyg även om jag måste byta.


Säkerhetsaspekten köper jag inte riktigt, det görs dagligen tusentals inflygningar över tätbebyggt område i betydligt större städer än Stockholm. Hur många olyckor hör vi talas om?

Inte speciellt många. Som boende vid Kälvesta Airport har man väl en av de värsta flygolyckorna i Sverige i bakhuvudet...
 

Jonas C

Medlem
Hur menar du då? SL 2 kuponger är ju mindre än halva priset jämfört med flygbuss till Arlanda? Och jämför du restiderna med Arlanda express, så ska du kanske jämföra med det priset också...

Tvärtom har jag svårt att se poängen med att resa till Arlanda om man ska till Stockholm. Det är inte bara restiden till/från flygplatsen, det är ju även tiden det tar att komma genom flygplatsen. På Bromma är det ju bara ett par minuter.

Hade Arlanda express kostat runt hundringen kunde jag köpt argumenten för ARN även som lokal-flygplats. Men inte som det är nu.

Enda direktförbindelsen från Stockholm Central till Bromma är flygbuss för 75kr. Annars är det väl SL buss via Sundbyberg som gäller? Både pendeltåg och Arlanda Express är omotiverat dyra i min mening, och jämför med den civiliserade världen där man faktiskt kan resa kollektivt till flygplatsen utan större krångel, så framstår Sverige som ett tredjevärldenland.
 
Toppen