Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Palazzi

Medlem
Jag hade varit gladare om jag hade varit lika övertygad som du. Malmö Aviation+Sverigeflyg använder ju Bromma som en viktig konkurrensfördel och att deras business skulle fungera på Arlanda är inte givet. Utan dem är det en uppenbar risk för minskad konkurrens vilket skulle kunna leda till att flygkapacitet försvinner och att resenärerna får ett sämre utbud och högre priser.

Hur sedan handelskammaren har räknat får naturligtvis stå för dem, men MP:s argument under valrörelsen att en nedläggning av Bromma skulle skapa 200 000 nya jobb är ju bara löjligt.

Skulle säga att de t.o.m är synonyma med Bromma för många. För Malmö Aviation är det givetvis inte bra, men jag tror inte det blir så mycket ringar på vattnet - de är inte ensamma om att konkurrenssätta. Tror inte, precis som du (?), att "MAVIA" lyckas särskilt bra på Arlanda.

Norwegian o SAS kommer givetvis försöka expandera, i följderna av det håll som uppstår efter Bromma.

Kanske borde MAVIA utveckla nya lösningar innan man stänger Bromma. Annars står de med mössan i hand när det är ett faktum. Point to Point mellan mindre flygplatser torde vara melodin - de andra bolagen har för stora flygplan. Har ju funkat med Sturup-Visby, t.e.x.
Deras beställda CS-series är ju också perfekt för charter från mindre flygplatser.

Jag tror inte heller på några 200.000 jobb. Det går att skapa alla möjliga scenarion om man vill... :(
Jag lyssnar numera bara på om jag tycker ideologin bakom beslutet känns sund - dessa siffror brukar aldrig stämma.

Vi får se hur det blir, helt enkelt :) . Jag bor ju inte i Stockholm, så Bromma gör mig varken av eller till.
 

Flood

Medlem
Personligen som Umeåbo så skulle jag inte ha något emot att lägga ner Bromma mot att tillräcklig utbyggnad (inkl miljötillstånd) av Arlanda händer. Det är den diskussionen jag saknar lite. Även om man dubblar trafiken på Arlanda med nya terminaler och banor så borde det ju vara en nettovinst i buller jämfört med hur många som störs av Bromma.

Nu är det ju svårt att diskutera den här frågan utan att det blir alltför politiskt, men jag tror att det är få av de politiker som vill lägga ner Bromma som ser flyttad trafik som ett alternativ. Det handlar om ett medel för minskad inrikes flygtrafik.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
För er som tror på en fortsatt utbyggnad av Arlanda behöver ni förstå att det pågår en miljöprövning avseende befintlig trafik på Arlanda. Det är omkringliggande kommuner som hos miljödomstolen driver en begränsning av flygtrafiken. Om detta går igenom står Arlanda utan kapacitetsökning, och dess egna årliga tillväxt om 10% är till ända.
 

agehall

Medlem
Som boende rakt under inflygningen till Bromma så skulle jag väl tycka det vore trevligt ifall Bromma lades ner. Men som @Kricka skriver så fanns flygplatsen långt innan jag flyttade till min nuvarande bostad och jag visste mycket väl vad jag gav mig in på, så jag klagar inte och jag tänker inte engagera mig för att få igenom någon nerläggning.

Jag föredrar personligen att flyga från ARN, men kan ha förståelse för att många gillar BMA.
 

Palazzi

Medlem
För er som tror på en fortsatt utbyggnad av Arlanda behöver ni förstå att det pågår en miljöprövning avseende befintlig trafik på Arlanda. Det är omkringliggande kommuner som hos miljödomstolen driver en begränsning av flygtrafiken. Om detta går igenom står Arlanda utan kapacitetsökning, och dess egna årliga tillväxt om 10% är till ända.

Jag tror det finns fler vägar. Miljöpartiet kommer förhandla till sig Brommas nedläggning, men man ska ju enas med flera partier (framförallt ett).

Jag tror inte det finns ett majoritetsstöd för totalt minskad flygtrafik på kort sikt (inte i regering, inte i riksdag o inte bland folket). Näringslivet kommer inte godkänna tåg på längre sträckor generellt, och redan idag måste man hitta subventionerade lösningar för nattåget till/från Malmö

Socialdemokraterna, som mittenparti, vill inte förlora väljarstöd. Man kommer titta på en medelväg där miljöpartiet nöjer sig....och den kommer vara expansion på ARN (tror jag). Miljöpartiet måste gå med på eftergifterna, för övriga partier kommer inte ge sitt stöd i tillräcklig utsträckning för majoritetsbeslut.

OM inte ARN blir lösningen, kommer man finna en annan flygplats, som Ärna. Partierna, tillsammans, kommer inte låta totala trafiken stanna över en natt. Kommer bli en långdragen beslutsprocess, likt den om Kärnkraft mm, och kanske är ostlänken klar innan Bromma försvinner :p
 

maswan

Medlem
För er som tror på en fortsatt utbyggnad av Arlanda behöver ni förstå att det pågår en miljöprövning avseende befintlig trafik på Arlanda. Det är omkringliggande kommuner som hos miljödomstolen driver en begränsning av flygtrafiken. Om detta går igenom står Arlanda utan kapacitetsökning, och dess egna årliga tillväxt om 10% är till ända.

Det är därför jag tycker att man ska koppla de frågorna så att regering/riksdag tar bort de begränsningarna i samma beslut som nerläggning av Bromma.
 

Agö

Medlem
Jag saknar det viktigaste i den här frågan. Vilket Stockholm ser man framför sig om tjugo, femtio år? Ett progressivt, modernt Stockholm som fortsätter att växa? I ett sådant Stockholm har Bromma flygplats ingen plats. I framåtriktande länder (nåja) som Kina bygger man för framtiden och planerar flygplatser tiotals mil utanför städerna med funktionella förbindelser. Det kan inte sägas för de som kämpar med näbbar och klor för att behålla Bromma flyg.
 

Jonas C

Medlem
Har inte riktigt sett poängen med att flyga från Bromma om man utgår från centrum. Bussen är dyr och tar lång tid, och på samma tid skulle man kunna ta Arlanda Express. Sen är ju Svenska flygplatser ganska otillgängliga med kollektivtrafik, tillskillnad från den civiliserade världen där man inte behöver belåna huset för att ta sig till flygplatsen.
 

Valley

Medlem
Blir kanske lite väl mycket politik i en tråd som denna. Men, men.
Har själv bott med startande och landande plan över skallen och inte lidit speciellt mycket. Men ena aspekten är ur säkerhetssynpunkt. Vilket var en stor bidragande orsak till flytten av Karlstad flygplats.
Annars är jag mer än trött på politiker som hela tiden jobbar med förtätning av i synnerhet bostadsområden. Det som blir ännu mer intressant är att man utifrån sin ideologi anser att "alla" skall ha (råd) en (med) egen lägenhet.
Bygga bostäder på Bromma flygplats lär knappast svara mot deras värderingar. Om saneringen av flygplatsen hemmavid var dyr. Vill jag inte tänka på vad det kostar i Bromma.
Men skulle tro man som kommun kommer från det problemet då man tänker sälja ut marken till någon huggande privat aktör.

I övrigt tror jag inte det kommer bli något problem. Om dylikt beslut skulle gå igenom lär det rivas upp om 4 år.
Om inte så skall de idag ca 2 300 000 passagerare/år istället till och från Arlanda. Lär bli intressant.
Speciellt under morgon- och kvällstrafiken.
Räcker att följa lekstugan som är idag när olika kommuner är inblandade.

Men, ser man det ur mer logistisk synvinkel. Sväljer Arlanda som det ser ut idag denna volym? Eller måste det till stora investeringar i infrastruktur? Förutom att man skall till och från.
 

fcx

Medlem
Det verkar vara populärt att redovisa var man bor i denna tråd, så jag ska väl inte vara sämre. Jag bor rakt under inflygningen på Kungsholmen. Och med rakt under menar jag verkligen rakt under; beroende på vindriktningen kommer planen ibland 10 meter till vänster om huset, ibland 10 meter till höger...

Något som också är populärt verkar vara att spekulera på olika sätt. Det är dock helt onödigt när man har fakta att tillgå.I den rapport som jag länkade ovan finns två intressanta diagram:

Capture3.JPG

Capture4.JPG

Ur dessa ser man snabbt att en flytt av all inrikestrafik från Bromma till Arlanda skulle dra upp inrikespassagerarvolymen på Arlanda till samma nivå som 2001 (dvs. på den tiden man bara hade två banor).

Tittar man inrikes+utrikes så är det korrekt att en flytt skulle ge ökade passagerarvolymer.på Arlanda. Från 20 miljoner till 22 miljoner passagerare, dvs en ökning på 10% om man flyttar all trafik idag. Swedavias egen prognos för Arlanda är dock att det ska vara 25 miljoner passagerare år 2022 och 28 miljoner år 2030. Dvs. en överflyttning av trafik från Bromma skulle ha mindre inverkan på Arlanda än den naturliga volymökning som man redan planerar för. Att skala upp utbyggnaden av Arlanda för att svälja de förhållandevis små volymer som Bromma bidrar med är knappast svårt. Om man vill.

För de som klagar på att det är jobbigt med transfer på Bromma är ju lösningen enkel, ha transfer på Arlanda istället!

Vill man flytta trafiken från Bromma till Arlanda så går det att göra. Frågan är därför om man vill flytta trafiken. Vill man det måste man givetvis se över Arlandas miljötillstånd och freda användningen av alla tre banorna oavsett buller. Men det är givetvis ett jobbigt politiskt beslut, för man kan inte båda äta kakan och ha den kvar...

Min personliga åsikt är att jag vill ha Bromma kvar, men helst med en intellektuellt hederlig debatt. I brist på det kan jag också stå och skrika "stoppa Romson" som vilken MUF-sångare som helst...
 
Toppen