Palazzi
Medlem
Jag hade varit gladare om jag hade varit lika övertygad som du. Malmö Aviation+Sverigeflyg använder ju Bromma som en viktig konkurrensfördel och att deras business skulle fungera på Arlanda är inte givet. Utan dem är det en uppenbar risk för minskad konkurrens vilket skulle kunna leda till att flygkapacitet försvinner och att resenärerna får ett sämre utbud och högre priser.
Hur sedan handelskammaren har räknat får naturligtvis stå för dem, men MP:s argument under valrörelsen att en nedläggning av Bromma skulle skapa 200 000 nya jobb är ju bara löjligt.
Skulle säga att de t.o.m är synonyma med Bromma för många. För Malmö Aviation är det givetvis inte bra, men jag tror inte det blir så mycket ringar på vattnet - de är inte ensamma om att konkurrenssätta. Tror inte, precis som du (?), att "MAVIA" lyckas särskilt bra på Arlanda.
Norwegian o SAS kommer givetvis försöka expandera, i följderna av det håll som uppstår efter Bromma.
Kanske borde MAVIA utveckla nya lösningar innan man stänger Bromma. Annars står de med mössan i hand när det är ett faktum. Point to Point mellan mindre flygplatser torde vara melodin - de andra bolagen har för stora flygplan. Har ju funkat med Sturup-Visby, t.e.x.
Deras beställda CS-series är ju också perfekt för charter från mindre flygplatser.
Jag tror inte heller på några 200.000 jobb. Det går att skapa alla möjliga scenarion om man vill...
Jag lyssnar numera bara på om jag tycker ideologin bakom beslutet känns sund - dessa siffror brukar aldrig stämma.
Vi får se hur det blir, helt enkelt . Jag bor ju inte i Stockholm, så Bromma gör mig varken av eller till.