Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Palazzi

Medlem
Hur blev det förresten med Ärna, strax norr om Uppsala?

Dels kan den ju frigöra Arlanda från en del Uppsalatrafik, men sen är det ju också så att norrgående Uppsalatåg passerar 500m från Ärna (väster om gamla Uppsala).

Pendeln som går Stockholm-Arlanda-Uppsala, kan alltså förlängas till Ärna på 5min. Man passerar två flygplatser inom 40min från Stockholm City isf. Billigare lösning.....
 

Funcadelic

Medlem
För privatflyget borde det gå att hitta mindre attraktiva marker att bebygga. Hur är det med Barkabys militärflygfält - bebyggt redan?

Barkarbystaden byggs just nu för fullt därute såg jag när jag besökte Dormy - såväl Ica Maxi som Systembolaget har redan slagit upp portarna!
 

fcx

Medlem
Vi påminner om: Rädda Bromma flygplats från Swedavia | Brännpunkt | SvD

Jag kan hålla med om att majoriteten av trafikflyget från Bromma kan flyttas till Arlanda. Däremot finns det goda anledningar att behålla Bromma. Affärsflyg, allmänflyg, statsflyg osv. Att bygga en ny flygplats enbart för detta lär knappast ske.

Att det är fullt i T4 på morgonen beror delvis på att terminalerna utnyttjas obalanserat. Det finns flera trådar om att flytta SAS inrikesflyg från T4 till T5 (och bort med något från T5 till T4). Sen kan du ju nästan alltid höra en knappnål falla i T2. Värt att notera är att om all trafik från Bromma flyttas till Arlanda, så når Arlanda upp till de passagerarvolymer man hade år 2001.

Den som vill ha mer resonerande kring flygplatskapacitet hänvisas till trafikverket:
Trafikprognos fr svenska flygplatser 2030 / Trafikverket

Hur blev det förresten med Ärna, strax norr om Uppsala?
Trafikverket avskriver det:
På detta stadium har Trafikverket ingen anledning att uttrycka en definitiv uppfattning om något av projekten. Det är emellertid uppenbart att inget av dem kan förenas med trafikpolitikens övergripande mål om samhällsekonomisk effektivitet, framförallt eftersom investeringarna skapar kapacitet som knappast kommer till användning

 

ian.engblom

Medlem
Hur blev det förresten med Ärna, strax norr om Uppsala?

Dels kan den ju frigöra Arlanda från en del Uppsalatrafik, men sen är det ju också så att norrgående Uppsalatåg passerar 500m från Ärna (väster om gamla Uppsala).

Pendeln som går Stockholm-Arlanda-Uppsala, kan alltså förlängas till Ärna på 5min. Man passerar två flygplatser inom 40min från Stockholm City isf. Billigare lösning.....
Har för mig att lst och regering sagt ja, men kommunen nej. Dessutom samma problematik som Bromma, störningen på omgivande bostadsområden. Alliansens företrädare i riksdagen från Uppsala lyckades ju rädda kvar militärflygskolan i alla fall och det ökar chanserna för civilflyg i framtiden, men det lär bli en långbänk och svårt att få igenom med nuvarande styren på olika nivåer.
 

Alf

Medlem
Det är ju inte så överraskande att den nya majoriteten (minoriteten) vill stänga Bromma. Det är nog väntat eftersom Mp fått ge med sig när det gäller förbifart Stockholm. Jag har lite nostalgiska känslor kvar för Bromma eftersom jag jobbat där en stor del i mina yngre dagar.

Jag tycker ändå att det är motiverat att lägga ner Bromma med tanke på att det ligger där det ligger. Det har i alla fall varit ett antal olyckor med haveri som följd i anslutning till flygplatsen. Hade det omkommit några personer på marken i samband med Kälvestaolyckan hade det definitivt varit nerlagt nu.

Personligen skulle jag föredra att trafiken flyttas till Skavsta när Ostlänken är klar. Då blir Skavsta lätt och snabb att nå både från Stockholm och hela Östergötland. Då kan vi utan gnäll lägga ner både flygplatsen i Norrköping och Linköping och det kan bli fred mellan städerna när det gäller vilken stad som skall vara länets flygplats. För oss i Östergötland skulle det vara mycket värt att få tillgång till Flygförbindelser till Norrland från Skavsta.

Med höghastighetståg tror jag inte heller det behövs något flyg mellan Stockholm och Göteborg. Med nya regeringens löfte om återreglering av järnvägsunderhållet tror jag att tågen blir bättre på att hålla tiderna.

Ett annat alternativ till Bromma är som @Palazzi skriver, Ärna flygplats i Uppsala. Den byggs just nu ut när det gäller instrumentering så visst är det ett alternativ. Jag tror dock inte det är politiskt gångbart. Det behövs en flygplats söder om Stockholm och då är Skavsta enda alternativet om man inte vill bygga något nytt, vilket jag inte tror blir aktuellt.
 

Palazzi

Medlem
Då återstår bara Skavsta med andra ord, om Ärna dras med samma problematik som Brommas. Ostlänksförbindelsen blir smidig, men den är ju inte klar på ett tag.
Ändå rimligt att inte lägga pengar på ett Bromma som kanske ska rivas om några år - gräva gropar och fylla dem..

Hur är det med ambulansflyget och landning för t.e.x vattenbombare vid brand. Viktiga enheter, som jag inte tycker man ska räkna ekonomisk vinning på. Kanske ska söka en lösning där de samsas med privatflyget, på ett mindre flygfält (?)
 

Palazzi

Medlem
Intressant. Tyvärr är ju inget alternativ asfalterat idag, och det ligger på privat mark..
Rent utrymmesmässigt, och med strategiskt läge.
Stockholm Frölunda Flygfält. Banor som är tillräckligt länge, längs med E18, och troligen kommer området inte bebyggas på många år.

Annars håller jag med @sembl . Man borde inte bebyggt Tullinge, till synes utan reflektion. Det var ett bra läge för Ambulansflyg, inrikestrafik, polishelikoptrar (som redan varit där) mm... Mindre attraktivt bostadsområde än Bromma, men ändå nära centrum.
 

Heja

Medlem
Fler med utgångpunkt Stockholm som flyger T/R Visby, än Visby-bor som flyger Bromma T/R.


Vad baserar du det på? Rent spontant har jag väldigt svårt att tro på det utan skulle snarare gissa att det är precis tvärtom, och det gäller inte bara Visby utan de flesta, om inte samtliga, av inrikesdestinationerna på Bromma. Har för mig att jag har läst det tidigare, men minns inte exakt var.

Och ska man tro en rapport från Stockholms handelskammare från i somras skulle 24 000 jobb hotas om Bromma lades ner. (24 000 jobb hotas om Bromma flygplats läggs ned
 

Heja

Medlem
Man borde inte bebyggt Tullinge, till synes utan reflektion. Det var ett bra läge för Ambulansflyg, inrikestrafik, polishelikoptrar (som redan varit där) mm... Mindre attraktivt bostadsområde än Bromma, men ändå nära centrum.


Det kan jag också hålla med om. But now it's too late....
 
Toppen