Senaste nytt

Madeira flygfält stängt pga vind

fly4fun

Medlem
Är det möjligtvis Albatroz beach club du bor på? Har bott där en natt en gång, som enda gäst i hela hotellet. Det blev ingen frukostbuffe som utlovat. Istället kom kocken ut och frågade vad han skulle laga för frukost till mig :)
 

niksal

Medlem
Vila Gale Santa Cruz. Ringde TAP som påstod alla flyg är inställda. samtidigt får jag SMS av min syster som precis boardat TAP flyg från Funchal till Lissabon, fick upgrade till Business och säger att det finns tomma rader på flyget. Otroligt.
 

fly4fun

Medlem
Jag har förstått att du inte litar på informationen som ges, men det är en enda TAP flight (TP373) av 5 schemalagda som har landat i Funchal idag. Dom andra 2 flighterna som landat idag, en Norwegian och en Air Berlin, är förseningar från igår. Norwegian sov över på Teneriffa och Air Berlin sov över på Porto Santo. Vindarna har skapat enorma problem och förseningar för ca 30 plan med tillhörande personal och passagerare som nu befinner sig på fel platser (öar) och försöker komma ikapp. Det är bara att acceptera läget.

Unknown betyder i praktiken cancelled
23m6knc.png

zvvq1g.png

2ptb9mx.png
 

niksal

Medlem
Det jag inte litar på är att 21.45 imorgon är tidigaste möjliga som jag kan vara i Köpenhamn. Bevisligen avgick precis ett plan, med tomma rader. 16.55 avgår ett plan som TAP säger är avbokat, men som jag både kan boka biljett till och som mina föräldrar är på väg med. 18.45 avgår ett flyg till London som jag också kan boka biljett till. Båda dessa erbjuder förbindelser med Star Alliance som tar mig fram betydligt tidigar. TAP har mitt nummer, de vet att jag är 5 minuter från fältet. De vet jag är EBG, som inte är något värt har TAP klargjort åt mig idag. Återstår förstås att se om dessa flyg avgår, men i mitt tycke gör inte TAP sitt bästa för att få mig och fin familj på snabbast möjliga sätt. Därav min frustration.
 

Alf

Medlem
Det är alltid frustrerande att bli sittande på en flygplats pga vädersituationen. Maderia flygplats är väldigt besvärlig vid hårda vindar. Det som gör det hela värre är de kraftiga nersvep av vinden man får från de höga bergen som ligger parallellt med landningsbanan. Under dessa förhållanden är det inte en behaglig inflygning utan det är en himla turbulens på vägen ner. Man skall nog vara glad för de som inte gör något landningsförsök under dessa omständigheter.
 

niksal

Medlem
16.55 flyget avgick ca 40min sent och planet som far till London landade precis. Nå, jag får ta detta med TAP senare. Kanske jag får skylla mig själv för att jag inte blev på flygfältet och väntade utan ville få det så bekvämt som möjligt för familjen.
 
16.55 flyget avgick ca 40min sent och planet som far till London landade precis. Nå, jag får ta detta med TAP senare. Kanske jag får skylla mig själv för att jag inte blev på flygfältet och väntade utan ville få det så bekvämt som möjligt för familjen.
Ibland (men inte alltid) kan det vara värt att vara kvar på flygplatsen och erbjuda sig att ta kreativa routingar när det strular. Har fungerat för mig några gånger, andra gånger inte alls. Men om man har med familjen så kan det såklart bli mer besvärligt att stanna på flygplatsen. Rapportera gärna sedan hur det gick med flighterna!
 

Pho

Medlem
16.55 flyget avgick ca 40min sent och planet som far till London landade precis. Nå, jag får ta detta med TAP senare. Kanske jag får skylla mig själv för att jag inte blev på flygfältet och väntade utan ville få det så bekvämt som möjligt för familjen.
Där har du kanske svaret på varför du blir senare...

Om du hade varit kvar på flygplatsen hade du kanske kommit med något tidigare, men nu har du det bekvämare... Det är väl alltid en fråga om vad man prioriterar.
 

niksal

Medlem
Du har helt rätt, men nu var det ju inte mitt beslut. Jag fick informationen att alla flyg ställts in - då var hotell det enda logiska. Om jag hade vetat att det fanns möjlighet att komma med ett senare flyg så vet jag inte hur jag hade gjort. Om TAP hade haft viljan så skulle jag nu kunna vara i Köpenhamn.

Nå, vi hoppas allt går bra idag. Hotellet var okej och vi har fått bra med mat.
 
Toppen