Möjligheter vid tidigarelagd avgång?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Kalle Andersson, 2 Oktober 2013.

  1. Kalle Andersson

    Kalle Andersson Medlem

    Ort:
    Mälardalen
    Land:
    Sverige Sverige
    Har man några som helst möjligheter till ersättning/ombokning av resan när flygbolaget tidigarelägger avgången med flera timmar, vilket resulterar i ett lika mycket längre stopp i Frankfurt? En försening på motsvarande tid hade som bekant genererat ersättning, men nu? Och nej, loungehopping, praktfylla på loungesprit eller motsvarande är inte aktuellt eftersom mamma inte har status i *A och reser i Y.

    Har googlat, men ej hittat något svar...
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det samma flygnr eller har de bokat om henne på annat flyg?


    www.srf-org.se -Vilka rttigheter har passagerarna?

    INSTÄLLDA FLYG
    Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Med undantag av vad som sägs nedan har passagerarna dessutom rätt till kompensation enligt följande skala:

    € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km
    € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 km
    € 600 för alla övriga flygningar

    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:

    med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller
    med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller
    med fyra timmar för alla övriga flygningar

    Ingen kompensation betalas ut:

    1. om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,

    2. om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,

    3. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,

    4. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,
     
    Last edited: 2 Oktober 2013

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×