Senaste nytt

Möjlighet att ändra biljett samma dag med British Airways

RonnieK

Medlem
Jag har läst vad du skriver @agehall men jag tänker iaf göra ett försök.

Ska testa att ändra första benet till en flight tidigare på vår CPH-LHR-DXB flight i oktober när incheckningen ändras.
Kan vara värt ett försök iaf. Har bokningsklass i på den.
Har du dubbelkollat att första och sista benet verkligen är i klass I? BA brukar kunna ge klass J på anslutningsflygen till/från en längre flygning även om fare basis säger I. Jag har själv varit med om det och då var det inga problem att komma på ett tidigare flyg vid incheckning.
 

segra

Medlem
Har du dubbelkollat att första och sista benet verkligen är i klass I? BA brukar kunna ge klass J på anslutningsflygen till/från en längre flygning även om fare basis säger I. Jag har själv varit med om det och då var det inga problem att komma på ett tidigare flyg vid incheckning.

Yes, CPH-LHR-DXB är i klass hemresan är C klass (Full flex)
 

segra

Medlem
Har du verkligen selling class C på hemresan!? Det verkar onödigt dyrt - fanns varken R eller J tillgängligt?

Ja det är C klass på hemresan. Tyckte också det var lite skumt men så är det i alla fall. På hemresan har jag haft möjlighet att boka platser i förväg utan kostnad också vilket inte är fallet med utresan. Det är QR som gjort bokningen till oss så de körde väl bara på i all stress de har med alla ombokningar.
 
Det blir nog lite som det råkar bli när det sker ombokningar. Jag skulle gissa att flygbolagen sinsemellan betalar samma pris oavsett bokningsklass så länge det finns platser i vissa bokningsklasser.
Jag har också blivit ombokad till högre klasser tidigare. Om man blir ombokad till något med full flex, har man då sedan själv möjligheten att boka om igen på egen hand, eller ligger det kvar info om ursprunglig fare basis eller bokningsklass som kan hindra det?
I ett fall stod det tex: "Endorsement/Restrictions: INVOL REROUTE DUE TO SK DELAY" på biljetten (SAS).
 

AABack2ARN

Medlem
Min känsla är att biljetterna på något sätt behåller olika restriktioner "bakom kulisserna" även om det inte syns för blotta ögat.

Har genom åren fått en hel del utbytesbiljetter på grund av missade flyg eller planerade ändringar som medfört att mina anslutningar inte fungerat som avsett. Och i många fall har dessa bokats i höga bokningsklasser.

Dock har jag i väldigt få fall försökt boka om dessa biljetter men i de två fall jag försökt (och fortfarande kommer ihåg) har det tagit stopp. I ena fallet direkt då det fanns restrictions utskrivet (troligen INVOL något). I andra fallet hade jag fått Lufthansa biljetter på grund av att SAS hade ändrat sina avgångstider. Försökte komma med ett tidigare plan till Tyskland och vidare till Sverige. Det var Y-klass enligt biljetten. Personen hos Lufthansa försökte boka om mig på många olika sätt men lyckades aldrig få igenom ändringen innan hen upptäckte något och sa något i stil med att det egentligen var en SAS-biljett och att den troligen inte var ombokningsbar (vilket den inte var). Så det vara bara att vänta.

Så jag TROR det finns någon mekanik under ytan som förhindrar att man utnyttjar systemet. Sedan kan det givetvis ha att göra med hur ersättningsbiljetten är bokad.
 
Toppen