Senaste nytt

Måste Star Alliance guldkortet vara med i bokningen för att dra nytta av fördelar?

Mikael

Medlem
Om man är *G med bonusprogram X och vill utnyttja fördelarna för en viss flygning (lounge, extra baggage, business class check-in) men vill lägga poäng på bonusprogram Y, är detta ett problem? Jag tror att jag har läst nånstans att *G-bonusnumret måste stå med i bokningen/boarding-kortet för att kunna dra nytta av *G-fördelar. Måste man då först registrera bonuskort X och sedan efter checkin och loungebesök registrera om till bonuskort Y? Känns en smula omständigt...
 

Alx

Medlem
Jag vet inte om det gäller överallt. Men jag har aldrig haft några bekymmer med extra bagage, lounger, business incheckning m.m. trots att jag ibland (för att maximera poängintjäningen) använt annat kort än G kortet. Viktigt är dock att veta att flygbolaget lär inte uppgradera dig i egenskap av guldstatus eftersom de helt enkelt inte vet att du är det. Men hur ofta erbjuder de gratis uppgraderingar numera? ;)
 

Concorde

Founding Member
Så länge du har kortet med dig kommer du alltid kunna använda F/*Gold check-in, extra väskor, lounger m.m även om kortet inte ligger på din bokning.
 

Roger J

Medlem
Ett tips kan vara att ha *G-kortet i bokningen ända fram till gate och först där byta till "rätt" kort. Se till att inte bli boardad innan rätt kort är inlagt bara, för sedan är det kört att ändra. Då får man alla markfördelar. Dock kommer det inte stå *G på passagerarmanifestet ombord (så klart).
Rent teoretiskt kan en bokningsagent lägga in ett kort i bokningen för status och ett annat för poängintjäning, men i praktiken vet nog inte de flesta agenter hur man gör samt att det är risk att de gör fel och då blir det ändå inte som du vill i slutändan.
 

Jacob

Medlem
Som Roger skriver går det tekniskt att lägga in ett kort för poängintjäning (FQTV) och ett kort för status (FQTS).
Dvs är man SAS guld men vill tjäna poäng i Lufthansa Miles & More ska det gå att lägga in FQTV=LH och FQTS=SK.

Hur som helst så räcker uppvisande av kort alldeles utmärkt för första klass check-in, extra baggage, fast track och lounge.
Det enda som inte fungerar är förmåner där statusen behöver vara i systemet. Seat blocking (som exempelvis LH erbjuder till guldmedlemmar) fungerar inte och chanserna för en uppgradering lär minska rejält.
 

Mikael

Medlem
Tack för alla bra svar.
En följdfråga: jag antar att det inte går att ändra bonusprogram i efterhand (dvs jag vill ha mina poäng på EB och inte M&M), men om flyget inte gav någon poäng-intjäning till det bonusprogram du hade registrerat (det kanske var en codeshare och därför visste man inte vilken klass det skulle bli hos bolaget som skötte flygningen) kan man då efter-registrera flygningen till ett annat bonusprogram som man vet man kan få poäng med?
 

Roger J

Medlem
Tack för alla bra svar.
En följdfråga: jag antar att det inte går att ändra bonusprogram i efterhand (dvs jag vill ha mina poäng på EB och inte M&M), men om flyget inte gav någon poäng-intjäning till det bonusprogram du hade registrerat (det kanske var en codeshare och därför visste man inte vilken klass det skulle bli hos bolaget som skötte flygningen) kan man då efter-registrera flygningen till ett annat bonusprogram som man vet man kan få poäng med?

Ja. . . . . . .
 

Bjorkman

Medlem
Status och poäng till olika program

Vet att detta varit uppe och diskuterats tidigare men kunde inte hitta inläggen.

Jag kommer förhoppningsvis snart att vara Gold på Aegean och ämnar använda mig av statusen jag får därifrån till lounge etc. Dock skulle jag vilja kreditera poängen från flygningen till ex EB.

Går det överhuvudtaget att göra? I såfall hur går man tillväga?

Mvh
 

Dr. Miles

Expert
Hej Bjorkman
Jag har flyttat ditt inlägg till befintlig tråd med samma ämne.

Hoppas du har överseende med detta.
 

Bjorkman

Medlem
Tack AHO, precis den tråden jag letade efter.

En följdfråga: Vad menas med att ändra bonusprogram i gaten? Är det en förmån för dem med loungeaccess?
 
Toppen