Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 23 September 2014.

  1. @agehall har skrivit fina tio budord men det verkar problemet upprepar sig hos andra.
    Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

    Även om vi har varnat både nya och gamla medlemmar om olika saker (t ex codeshare), så händer det om och om igen.
    Det känns som om man (alla) måste få bränd en gång för att förstå att man inte ska ha handen i lågor.
    一度火傷しないと火の怖さは分からない (Förstår inte hur farligt elden är om man inte har bränt sig tidigare.)

    T ex
    • Flyger med en codeshare flight och få problem
    • Har för kort anslutningstid när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
    • Försöker att checka in väskan när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
    • Bokar en biljett genom en resebyrå och få problem
    • Reser utan reseförsäkring (genom kort eller hemförsäkring) och få problem
    Listan kan vara lång...

    Frågan är, hur gör man att andra ska förstå dessa innan de drabbas av problemet?
     
    Stefan62, Fredrik, NotRyan och 1 annan gillar detta.
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jaadu, den som det visste...

    Det är många förutom mig som upprepar samma mantra men lik förbaskat så är det enklare för folk att strunta i det vi skriver eller helt enkelt inte läsa.

    Jag kan förstå att det börjar bli väldigt många trådar här och som nykomling är det inte helt enkelt att hitta rätt i djungeln. För att underlätta detta lite, så har ju vissa trådar fått sticky-markering för att de ska vara enklare att hitta. Trots detta verkar de flesta helt missa dessa.

    Det jag funderar på ifall man skulle göra, är att skriva en guide för BC.se. Dvs en guide som handlar om hur man hittar information här. På FlyerTalk's British Airways-forum finns en fin dashboard-tråd som gör att det är enkelt att hitta igen vissa ganska centrala trådar. Tyvärr ser man även där att många nya användare helt hoppar över att titta på tråden och istället hasplar ur sig de mest basala frågorna utan att själv ta två sekunder för att läsa det som redan finns.

    I grund och botten handlar det mycket om att man inte tänker på andras tid. Vi är många som har detta som jobb/hobby och gärna svarar på frågor. Men iaf jag uppskattar om frågeställaren iallafall försökt hitta informationen på eget bevåg innan man frågar saker och ting. Oftast är frågan redan besvarad och kan hittas ganska enkelt mha sökmotorn.
     
    rvarttinen och swede77 gillar detta.
  3. SAS404

    SAS404 Medlem

    Är det inte så livet är? Gäller väl så mycket annat också, ibland måste man gå genom elden för att fatta.. Det är bara så! Samtidigt tycker jag det ska vara så, man lär så länge man lever. Gäller bara att komma ihåg vad man lärt sig ;)
     
    rvarttinen gillar detta.
  4. Jag tycker det här passar bäst:
    "I skolan lärde vi oss först, sen fick en läxa. I livet får vi först en läxa, sedan lär vi oss".

    @SAS404 har helt rätt, det är svårt att lära nåt från andra
     
  5. -
    Jag har fått svar från SAS ang. SAS Plus-Swiss Y Missförståndet är löst, jag har dessutom begärt att få svar på frågan SAS-Swiss då jag under 2 år kommer att åka en hel del till ZRH och kommer säkert att boka om, har en dotter som blivit handbollsproffs.
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  6. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige

    Vilken fråga menar du med SAS-SWISS?
    Trodde vi redde ut allt i förra tråden (Bokningsklass, serviceklass, codeshare osv)
     
  7. Jag menar codeshare och den är inte utredd när det gäller SAS- Swiss, men om du och Dr Miles vet mer så uppskatar jag en länk.:)
     
  8. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Till viss del tror jag att det är som diskuteras ovan, att människan av naturen har svårt att lära från andra. Sedan har vi en del trådstartare som hittar hit först när saker har gått snett, dom kan man aldrig fånga upp med guider.

    Jag tror att det mest effektiva är att hjälpa till innan saker går snett, t.ex. som den biljetthjälpsmall som finns på forumet, man kanske kan låta den få en mer framträdande roll. Dock lär vi fortfarande få dras med att en och annan först ställer till det för sig och sedan hittar BC.se.
     
  9. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Kört.
    Just nu bryter jag själv mot några av dem :D

    Resebyrå - Eftersom det gäller en konferens och jag inte orkar jaga själv utifrån olika flygplatser och önskemål
    Men. Nu skall vi se om jag får som jag vill själv. Har gett dem flightnummer för det jag vill åka
    Codeshare - Får man liksom på köpet om man vill åka från Karlstad
     
  10. Johan
    om det är mig du menar så hittade du hit efter mig;)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×