Senaste nytt

Måste flygbolag använda engelska på flygplan i Sverige?

Sakoz

Medlem
Reste för 15 år sedan mellan Chenai (Madras) och Calcutta i Indien. Fyra språk bablades i PAn enligt min gode vän, men av dessa var inget engelska eller svenska. Kommer inte ens i håg vilket bolag det var, dock var kycklingen jätte god och flygvärdinnan flirtade lite med mig. Abstrakt minne. :D
 

Elsson

Medlem
Reste för 15 år sedan mellan Chenai (Madras) och Calcutta i Indien. Fyra språk bablades i PAn enligt min gode vän, men av dessa var inget engelska eller svenska. Kommer inte ens i håg vilket bolag det var, dock var kycklingen jätte god och flygvärdinnan flirtade lite med mig. Abstrakt minne. :D

Hoppas du inte blev besviken när dom inte talade svenska i Indien:D
 

Tjaeng

Medlem
Hoppas du inte blev besviken när dom inte talade svenska i Indien:D

Kanske lite mycket att begära. Fast liknande har hänt. Har en bekant som varit med om att Air Canada hade announcements på kinesiska på YVR-YYZ. Huruvida de körde med franska på samma gång vet jag inte (det kanske görs på rutter t/f Montreal?).

Kan på rak arm faktiskt inte komma ihåg om Finnair konsekvent kör announcements på svenska på sina flights.
 

Elsson

Medlem
Har aldrig flugit med Air Canada eller varit i Kanada men jag gissar att dom kör engelska och franska på alla flighter då dom har någon lag om att allt ska finnas på både engelska och franska.
 

Kristofer

Medlem
ATC och Cockpit dialog måste dock vara Engelska enligt lag, inom Europa, USA, stora delar av Asien osv.
Tyvärr tummas det på detta i en del länder varav ibland riskabla och ibland olyckliga situationer uppstår hel i onödan.

Nja. ATC-kommunikation skall enligt ICAO-bestämmelserna ske på antingen engelska eller det lokalt talade språket. Reglerna förändrades något för ett par år sedan, då man införde ett proficiency test (vilket jag själv genomgått). Testet görs normalt i engelska och det egna modersmålet. Utan ett godkänt betyg i engelska har man ej rätt att använda radion internationellt.
 

Dr. Miles

Expert
Nja. ATC-kommunikation skall enligt ICAO-bestämmelserna ske på antingen engelska eller det lokalt talade språket. Reglerna förändrades något för ett par år sedan, då man införde ett proficiency test (vilket jag själv genomgått). Testet görs normalt i engelska och det egna modersmålet. Utan ett godkänt betyg i engelska har man ej rätt att använda radion internationellt.

När jag flög med Uniteds Tokyo-Beijing rutt sist, lyssnade jag på deras Channel 9.
Kinesiska flygledarna pratade med United pilot på engelska (självklart), men jag hörde att de pratade kinesiska med piloten på andra plan. Antagligen ett kinesiskt flygbolag.
 
Toppen