Näe, en del piloter får nog slita hårt. Jag förespråkar givetvis inte att man ska äventyra vår säkerhet, men jag tycker det känns väldigt stelbent att reglementet ser ut som det gör.
Vore lite intressant att få en synpunkt från
Stefan Sandström som är en av få här som kan uttala sig lite mer insatt i ämnet.
Har varit iväg på en lång routing med Cargo och glömde min laptop laddare hemma...utan internet i 2 veckor
1. Jag minns personligen att det var jobbigare att flyga shorthaul än som jag gör nu med longhaul. Mycket för det är ju inga snabba vändningar. På longhaul får man oftast en eller två nätters sömn innen man ska åka tillbaka eller till nästa ställe.
2. Man är faktiskt inte så trött som många tror efter en lång sector. Man hittar sätt att piggnapåsig. Personligen knarkar jag kaffe och går ett varv i kabinen (om PAX flight). Det ger mig även en möjlighet att små snacka lite med alla möjliga personer.
3. Men om vi har longhaul som i detta fall med SK998. Så får man jobba i 16timmar var av 8 flygandes (flera besättningar)..och inte en sekund över 16 timmars duty hour. Det många bolag gör då de ser att det blir förseningar över är att ställa in om det blir tex 3timmars försening på en 13timmars sector, mycket för att just slippa dessa strul. Nu kan jag ju inte uttala mig om just denna flygning. Men med tanke på att typrating för A340 och A330 är i princip den samma så skulle jag tro de har en process att finland blir ett bra ställe för en crewchange. Då folk med rätt rating bara är en timma bort. Det kan också ha varit så att de trodde de skulle klara sectorn med marginal men hade jobbig headwind eller fick stå vid fence line och vänta i evigheter.
Betyder det att piloterna var så trött så de fick släpas av planet efter?. Tror jag knappast, men regler är regler och kan personligen tycka (helt min åsikt) att man borde få fortsätta den sista timman.