Senaste nytt

Mår SK998 dåligt?

Lind78

Medlem
4fun, rapportera gärna hur det går, intressant då jag som sagt också var med på flighten.
Ganska segt med såna här grejer, speciellt då jag nu är på väg till cph för att ikväll flyga till Beijing, varje natt i egen säng är värd mkt... Då dom är så få!
Men kanske inte skall klaga, då kinesen bredvi mig skulle på jobb i Lahti(en tim utanför Helsinki) men inte fick stiga av i Helsingfors, utan blev tvingad att flyga till cph sen tillbaks till Helsinki morgonen efter..... :)
 
Näe, en del piloter får nog slita hårt. Jag förespråkar givetvis inte att man ska äventyra vår säkerhet, men jag tycker det känns väldigt stelbent att reglementet ser ut som det gör.

Vore lite intressant att få en synpunkt från Stefan Sandström som är en av få här som kan uttala sig lite mer insatt i ämnet.

Har varit iväg på en lång routing med Cargo och glömde min laptop laddare hemma...utan internet i 2 veckor :)

1. Jag minns personligen att det var jobbigare att flyga shorthaul än som jag gör nu med longhaul. Mycket för det är ju inga snabba vändningar. På longhaul får man oftast en eller två nätters sömn innen man ska åka tillbaka eller till nästa ställe.

2. Man är faktiskt inte så trött som många tror efter en lång sector. Man hittar sätt att piggnapåsig. Personligen knarkar jag kaffe och går ett varv i kabinen (om PAX flight). Det ger mig även en möjlighet att små snacka lite med alla möjliga personer.

3. Men om vi har longhaul som i detta fall med SK998. Så får man jobba i 16timmar var av 8 flygandes (flera besättningar)..och inte en sekund över 16 timmars duty hour. Det många bolag gör då de ser att det blir förseningar över är att ställa in om det blir tex 3timmars försening på en 13timmars sector, mycket för att just slippa dessa strul. Nu kan jag ju inte uttala mig om just denna flygning. Men med tanke på att typrating för A340 och A330 är i princip den samma så skulle jag tro de har en process att finland blir ett bra ställe för en crewchange. Då folk med rätt rating bara är en timma bort. Det kan också ha varit så att de trodde de skulle klara sectorn med marginal men hade jobbig headwind eller fick stå vid fence line och vänta i evigheter.
Betyder det att piloterna var så trött så de fick släpas av planet efter?. Tror jag knappast, men regler är regler och kan personligen tycka (helt min åsikt) att man borde få fortsätta den sista timman.
 

agehall

Medlem
Det kan jag förstå. Och det är nog smart. Jag skulle inte bli glad om jag läste att en incident skett pga att piloten använt sin jobbdator till fel saker...

Men för guds skull - se till att få med dig någon privat device också, annars kan du ju råka ut för riktigt tråkiga abstinensbesvär.
 

gdaily

Medlem
Stefan, vad har du för konstig dator du inte kan köpa en laddare åt, även någonstanns i vilda buschen?
 

AABack2ARN

Medlem
Men för guds skull - se till att få med dig någon privat device också, annars kan du ju råka ut för riktigt tråkiga abstinensbesvär.

Jag tror det är nyttigt att vara utan internet lite då och då. Det finns ställen som tar bra betalt för att säkerställa att du inte kommer åt email, internet och liknande.
 
Jag måste säga att detta var en förvånadsvärd anledning. Jag tror det är första gången jag hör talas om något sådant, framförallt när det var så nära till CPH.

Europeiska flygbolag får ej ha mer än X antal procent av alla arbetspass längre än 12 timmar till cabin crew. Hellre göra en mellan landning än köra på böter att brutit mot regler.
 
Toppen